النمل ٧١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۲۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها می‌گویند: «این وعده (عذاب که به ما می‌دهید) کی خواهد آمد اگر راست می‌گویید؟!»

|و مى‌گويند: اين وعده كى خواهد بود اگر راست مى‌گوييد
و مى‌گويند: «اگر راست مى‌گوييد، اين وعده كى خواهد بود؟»
و کافران می‌گویند: پس این وعده قیامت اگر راست می‌گوید کی خواهد بود؟
و می گویند: اگر راستگویید این وعده [عذاب] کی خواهد بود؟
مى‌گويند: اگر راست مى‌گوييد، آن وعده چه وقت خواهد بود؟
و گویند اگر راست می‌گویید این وعده کی فرا می‌رسد؟
و گويند: اين وعده- عذاب در دنيا يا رستاخيز- كى خواهد بود، اگر راستگوييد؟
(کافران تمسخرکنان) می‌گویند: اگر راست می‌گوئید (که عذابی در میان است) موعد آن کی خواهد بود؟ (پس چرا هر چه زودتر فرا نمی‌رسد؟).
و می‌گویند: «اگر (از) راستان بوده‌اید، این وعده کی خواهد بود؟»
و گویند کی (چه هنگام است) این وعده اگر هستید راستگویان‌


النمل ٧٠ آیه ٧١ النمل ٧٢
سوره : سوره النمل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَتی»: چه وقت؟ کی؟


تفسیر

نکات آیه

۱ - شتابورزى استهزاآمیز کافران براى مشاهده عذاب الهى (و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین) سیاق آیه نشان مى دهد که درخواست کافران، از روى ناباورى و استهزا بوده است، و پاسخ خداوند به آنان در آیه بعد - که نظر به عذاب دنیوى دارد - مى رساند که مراد از «وعد» وعده الهى به مجازات آنان است.

۲ - ناباورى کافران نسبت به کیفر الهى، على رغم یادآورى آنان به فرجام هلاکت بار مجرمان گذشته تاریخ (فانظروا کیف کان عقبة المجرمین ... و یقولون متى هذا الوعد) با توجه به ارتباط آیه مورد بحث با آیات قبل، برداشت یاد شده را مى توان استفاده کرد.

۳ - پرسش ناباورانه و تمسخرآمیز منکران معاد، از زمان برپایى رستاخیز و مجازات کافران (لقد وعدنا هذا... و یقولون متى هذا الوعد) مراد از «الوعد» به قرینه آیات پیشین، مى تواند وعده رستاخیز باشد. برداشت یاد شده بر پایه این احتمال است.

۴ - اتکاى کافران به حس و تجربه عذاب، على رغم فرا خوانده شدن به تعقل و تدبر در فرجام شوم مجرمان تاریخ (فانظروا کیف کان عقبة المجرمین ... و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین) على رغم این که خداوند از کافران مکه مى خواهد تا با مطالعه تاریخ و تدبر در فرجام مجرمان گذشته، درس عبرت بگیرند و بینش خود را تصحیح کنند، آنان براى پى بردن به حقانیت وعده الهى، خواهان لمس و شهود عذاب مى شوند و تعیین زمان آن را مى طلبند.

۵ - تلاش کافران براى ایجاد شبهه و تردید در مؤمنان نسبت به باورهایشان (و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین) تعبیر «إن کنتم صادقین» به صیغه جمع، نشان مى دهد که روى سخن کافران با مؤمنان بوده است نه صرفاً پیامبر(ص). بنابراین بیان این سؤالات، مى تواند به منظور به بن بست کشاندن اهل ایمان طرح شده باشد.

۶ - همراهى مؤمنان با پیامبر(ص) در تبلیغ دین و انذار کافران (و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین) از این که کافران، در درخواست خود مؤمنان را مورد خطاب قرار داده اند، استفاده مى شود که پیروان پیامبر(ص) نیز در تبلیغ دین و دفاع از آن، شرکت گسترده داشته اند.

موضوعات مرتبط

  • تذکر: تذکر فرجام اقوام پیشین ۲
  • تعقل: تعقل در فرجام گناهکاران ۴; دعوت به تعقل ۴
  • خدا: استهزاى عذابهاى خدا ۱; تکذیب کیفرهاى خدا ۲
  • قیامت: استهزاى قیامت ۳; پرسش از قیامت ۳; وقت قیامت ۳
  • کافران: استهزاهاى کافران ۱; انذار کافران ۶; حسى گرایى کافران ۴; دعوت از کافران ۴; شبهه افکنى کافران ۵; عجله کافران ۱
  • مؤمنان: انذارهاى مؤمنان ۶; تبلیغ مؤمنان ۶; شبهه افکنى در مؤمنان ۵; عقیده مؤمنان ۵
  • مبلغان :۶
  • محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۶; تبلیغ محمد(ص) ۶
  • معاد: استهزاى مکذبان معاد ۳; پرسش مکذبان معاد ۳

منابع