الأنعام ١٤٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

اگر تو را تکذیب کنند (و این حقایق را نپذیرند)، به آنها بگو: «پروردگار شما، رحمت گسترده‌ای دارد؛ اما مجازات او هم از مجرمان دفع شدنی نیست! (و اگر ادامه دهید کیفر شما حتمی است)

پس اگر تو را تكذيب كردند، بگو: پروردگارتان صاحب رحمتى وسيع است، ولى عذاب او از گروه گناهكاران برگردانده نشود
[اى پيامبر،] پس اگر تو را تكذيب كردند، بگو: «پروردگار شما داراى رحمتى گسترده است؛ و [با اين حال‌] عذاب او از گروه مجرمان بازگردانده نخواهد شد.»
پس اگر تو را تکذیب کنند بگو: خدای شما با آنکه دارای رحمت بی منتها است عذابش از بدکاران باز داشته نخواهد شد.
اگر تو را تکذیب کردند، بگو: پروردگارمان صاحب رحمتی گسترده است، ولی عذاب او هم از گروه مجرمان بازگردانده نخواهد شد.
اگر تو را تكذيب كردند، بگو: پروردگار شما صاحب رحمتى گسترده است، و خشم و عذابش از مجرمان بازداشته نخواهد شد.
و اگر تو را دروغگو انگاشتند، بگو پروردگارتان صاحب رحمتی فراگیر است، ولی عذاب او از گناهکاران بر نمی‌گردد
پس اگر تو را دروغگو شمرند بگو: پروردگارتان خداوند مهر و بخشايشى گسترده است، و كيفر سخت او از گروه بدكاران بازداشته نشود.
اگر تو را تکذیب کردند (و این حقائق را که از جانب خدا به تو وحی می‌شود نپذیرفتند) بدیشان بگو: پروردگار شما دارای رحمت گسترده و مهر فراوان است و (در این جهان مؤمنان و کافران را در بر می‌گیرد. اگر خدا در مجازات ناباوران و بزهکاران شتاب روا نمی‌دارد، شما را نفریبد، چرا که کیفر طاغی و یاغی چون شما حتمی است و) عذاب او از رسیدن به گناهکاران ردخور ندارد.
(ای پیامبر!) پس اگر تو را تکذیب کردند، بگو: «پروردگار شما دارای رحمتی گسترده است و (با این حال) سختگیریش از گروه مجرمان باز گردانده نمی‌شود.»
پس اگر تکذیب کردند بگو همانا پروردگار شما است خداوند رحمتی پهناور و برنگردد خشمش از گروه گنهکاران‌


الأنعام ١٤٦ آیه ١٤٧ الأنعام ١٤٨
سوره : سوره الأنعام
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«بَأْس»: عذاب و عِقاب.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- پیامبر (ص) مأمور توجه دادن تکذیب کنندگان وحى به رحمت واسعه خداوند و بیم دادن آنان از عذاب حتمى اوست. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۲- پیامبر (ص) باید در انتظار تکذیب از جانب مشرکان و آماده رویارویى با آنها باشد. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة) جمله «إن کذبوک» خطاب به پیامبر (ص) و پیش بینى وقوع تکذیب در برابر آن حضرت است. «قل ربکم» و «و لا یرد ... » ارائه راه حل براى مقابله با این تکذیب است.

۳- تکذیب نمودن پیامبر (ص) تکذیب کردن خداوند است. (و إنا لصدقون. فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة)

۴- مهلت الهى به تکذیب کنندگان پیامبر (ص) و هلاک نساختن آنان جلوه رحمت گسترده پروردگار است. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة)

۵- ممکن است مشرکان، با وجود صدق خبرهاى خداوند در مورد تحریمها و علل آن، به تکذیب آن بپردازند. (و إنا لصدقون. فإن کذبوک)

۶- پیام رسانان دین (مبلغان) باید خود را براى تکذیبها و چگونگى مقابله با آن آماده کنند. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة)

۷- ربوبیت الهى، مقتضى امیدبخشى به همگان و امهال و هشدار به مجرمان (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۸- رحمت خدا بر غضب وى پیشى دارد. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۹- گستردگى رحمت خدا، مانع کیفر مجرمان نخواهد بود. (ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۱۰- تحریم آنچه خداوند حرام نکرده و تکذیب وحى جرم است. (قل لا أجد فیما أوحى إلىّ محرما ... فإن کذبوک ... و لا یرد بأسه)

۱۱- جرم، زمینه ساز گرفتار شدن به عذاب الهى است. (و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۱۲- جامعه مجرم خود را از شمول رحمت خداوند محروم و سزاوار عذاب او مى گرداند. (و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین) «بأس» در لغت به معناى شدت است و در این آیه کنایه از عذاب است.

۱۳- ابلاغ رحمت خداوند به تکذیب کنندگان وحى و بیم دادن آنان از عذاب خداوند، روشهاى کلى مقابله با آنان است. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۱۴- لزوم به کارگیرى بشارت و انذار در تبلیغ و دعوت مردم به دین (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)

۱۵- عذاب اقوام مجرم نیز جلوه اى از رحمت خداوند است.* (فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین) آمدن جمله «و لا یرد بأسه» پس از «ذو رحمة واسعة» چنین مى نمایاند که عذاب اقوام مجرم نیز جلوه اى از رحمت واسعه خداوند است.

موضوعات مرتبط

  • اقوام: عذاب اقوام مجرم ۱۵
  • امیدوارى: عوامل امیدوارى ۷
  • انذار: از عذاب ۱، ۱۳
  • تبلیغ: انذار در تبلیغ ۱۴ ; بشارت در تبلیغ ۱۴ ; روش تبلیغ ۱۴
  • تذکر: رحمت خدا ۱
  • جامعه: عذاب جامعه مجرم ۱۲ ; محرومیت جامعه مجرم ۱۲
  • جرم: آثار جرم ۱۱ ; موارد جرم ۱۰
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۷ ; آثار رحمت خدا ۹ ; ابلاغ رحمت خدا ۱۳ ; تقدم رحمت خدا ۸ ; تکذیب خدا ۳ ; صدق اخبار خدا ۵ ; غضب خدا ۸ ; مظاهر رحمت خدا ۴، ۱۵ ; مهلت خدا ۴
  • دین: تبلیغ دین ۱۴
  • رحمت: محرومان از رحمت خدا ۱۲
  • عذاب: اهل عذاب ۱۲ ; موجبات عذاب ۱۱
  • مباحات: جرم تحریم مباحات ۱۰
  • مبلغان: آمادگى مبلغان ۶ ; هشدار به مبلغان ۶
  • مجرمان: کیفر مجرمان ۹ ; مهلت به مجرمان ۷ ; هشدار به مجرمان ۷
  • محمّد (ص): انذارهاى محمّد (ص) ۱ ; تکذیب محمّد (ص) ۲، ۳ ; محمّد (ص) و مشرکان ۲ ; مسؤولیت محمّد (ص) ۱ ; مکذّبان محمّد (ص) ۲ ; مهلت به مکذّبان محمّد (ص) ۴ ; هشدار به محمّد (ص) ۲
  • مشرکان: تکذیب مشرکان ۵ ; مشرکان و اخبار خدا ۵
  • وحى: انذار مکذّبان وحى ۱، ۱۳ ; جرم تکذیب وحى ۱۰ ; روش برخورد با مکذّبان وحى ۱۳

منابع