الفجر ٧
ترجمه
الفجر ٦ | آیه ٧ | الفجر ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِرَمَ»: نام دیگر قوم عاد است. بدل عادٍ و مجرور است. «ذَاتِ الْعِمَادِ»: دارای قد و قامت بلند ستون مانند. تنومند و بلند بالا. دارای کاخها و خیمههای پرستون. مراد بیان قدرت مادی و قوّت بدنی قوم عاد است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ... (۰) وَ أَنَّهُ أَهْلَکَ عَاداً الْأُولَى (۰) أَ وَ عَجِبْتُمْ أَنْ جَاءَکُمْ... (۰) فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِي... (۰) فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْنَاهُمْ إِنَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۰، سوره فجر
- مضامين سوره مباركه فجر
- وجوه مختلف درباره مراد از ((فجر))، ((ليال عشر)) و ((شفع و وتر)) كه بدآنهاسوگند ياد شده است
- مراد از ((ارم ذات العماد))
- وجه توصيف فرعون به ((ذى الاوتاد))
- حكايت زبان حال نوع آدمى كه آزمايش خدا با اكرام و نعمت دادن را به حساب ممتاز بودنخود از ديگران مى گذارد
- و آزمايش خدا با فقر و تنگدستى را اهانت و خوارى از ناحيه خدا مى پندارد
- مراد از آمدن پروردگار در قيامت (و جاء ربّك و الملك ...)
- متذكّر شدن و ((يا ليتنى )) گفتن انسان در قيامت
- ((نفس مطمئنة )) نفسى است كه با ايمان به پروردگار و ياد او سكونت يافته ، به مقامرضا رسيده است و...
- (رواياتى درباره مراد از شفع و وتر، تسميه فرعون به ذى الاءوتاد، آورده شدن جهنم ،آمدن خدا، و...)
- شفع حسن و حسين (ع ) و وتر اميرالمؤ منين عليه السلام است
- حديثى از امام صادق (ع ) درباره خصوصيات قبض روح مؤ من درذيل (يا ايها النفس المطمئنه ...)
نکات آیه
۱ - قوم عاد، داراى سرزمینى به نام «ارم» (إرم ذات العماد) کلمه «إرم»، بدل اشتمال براى «عاد» است; زیرا تخریب آن با عذاب الهى، عقوبتى بود که بر قوم عاد وارد شد. بنابراین مفاد آیه شریفه این است که: «آیا ندیدى خداوند با عاد چه کرد؟ آیا ندیدى با ارم چه کرد؟»
۲ - «اِرم»، سرزمینى داراى ساختمان هاى مرتفع (إرم ذات العماد) «عماد»، به معناى ساختمان هاى بلند است و به یک ساختمان «عمادة» گفته مى شود. (مصباح)
۳ - استحکام سرزمین عاد و عظمت ساختمان هاى آن، مانع تأثیر عذاب الهى در تخریب و نابودى آن نبود. (کیف فعل ربّک ... إرم ذات العماد)
۴ - قوم عاد، مردمى متمدن و آشنا با فن ساختمان سازى (إرم ذات العماد)
۵ - «ارم»، نام دیگر قوم عاد* (إرم ذات العماد) درباره مراد از «ارم»، احتمالات گوناگونى داده شده است; از جمله این که «ارم»، نام مرد یا زنى بود که قوم عاد از او پدید آمده بود. دیگر این که نام سرزمین عاد است که دمشق یا اسکندریه است. (قاموس)
۶ - قوم عاد، مردمى بلندقامت و پرقدرت * (إرم ذات العماد) چنانچه «ارم» نامِ قوم عاد باشد، توصیف آنان به «ستون دار»، کنایه از نیرومندى و قامت رشید آنان خواهد بود. گفتنى است که در این برداشت، «عماد» به معناى عمود و ستونى گرفته شده است که خانه را بر آن استوار مى کنند. (لسان العرب)
موضوعات مرتبط
- ارم :۵
- سرزمینها: استحکام سرزمین قوم عاد ۳; خانه هاى مرتفع سرزمین ارم ۲; سرزمین ارم ۱; سرزمین قوم عاد ۱; ویژگیهاى سرزمین ارم ۲; ویژگیهاى سرزمین قوم عاد ۳
- قوم عاد: بلندقامتى قوم عاد ۶; تاریخ قوم عاد ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶; تخریب خانه هاى قوم عاد ۳; تمدن قوم عاد ۴; خانه سازى قوم عاد ۴; صفات جسمى قوم عاد ۶; عذاب قوم عاد ۳; عظمت خانه هاى قوم عاد ۳; قدرت قوم عاد ۶; نامهاى قوم عاد ۵