روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۳۴۳

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۱۷ توسط Move page script (بحث | مشارکت‌ها) (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۳۴۳ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۳۴۳ منتقل کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الْحَج

و روي علي بن رياب عن بريد العجلي قال :

سَأَلْتُ‏ أَبَا جَعْفَرٍ ع‏ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ حَاجّاً وَ مَعَهُ جَمَلٌ لَهُ وَ نَفَقَةٌ وَ زَادٌ فَمَاتَ فِي اَلطَّرِيقِ قَالَ إِنْ كَانَ صَرُورَةً ثُمَّ مَاتَ فِي‏ اَلْحَرَمِ‏ فَقَدْ أَجْزَأَتْ عَنْهُ حَجَّةُ اَلْإِسْلاَمِ وَ إِنْ كَانَ مَاتَ وَ هُوَ صَرُورَةٌ قَبْلَ أَنْ يُحْرِمَ جُعِلَ جَمَلُهُ وَ زَادُهُ وَ نَفَقَتُهُ وَ مَا مَعَهُ فِي حَجَّةِ اَلْإِسْلاَمِ فَإِنْ فَضَلَ مِنْ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ فَهُوَ لِلْوَرَثَةِ إِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَيْهِ دَيْنٌ قُلْتُ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَتِ اَلْحَجَّةُ تَطَوُّعاً ثُمَّ مَاتَ فِي اَلطَّرِيقِ قَبْلَ أَنْ يُحْرِمَ لِمَنْ يَكُونُ جَمَلُهُ وَ نَفَقَتُهُ وَ مَا مَعَهُ قَالَ يَكُونُ جَمِيعُ مَا مَعَهُ وَ مَا تَرَكَ لِلْوَرَثَةِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ دَيْنٌ فَيُقْضَى عَنْهُ أَوْ يَكُونَ أَوْصَى بِوَصِيَّةٍ فَيَنْفُذَ ذَلِكَ لِمَنْ أَوْصَى لَهُ وَ يُجْعَلَ ذَلِكَ مِنْ ثُلُثِهِ


من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۳۴۲ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۳۴۴
روایت شده از : امام محمّد باقر عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۲
بخش : كتاب الحج
عنوان : حدیث امام محمّد باقر (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۲ كِتَابُ الْحَج‏‏ بَابُ الْحَاجِّ يَمُوتُ فِي الطَّرِيق‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۳ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۲۹

و علىّ بن رئاب از بريد بن معاويه عجلىّ روايت كرده است كه گفت: از امام ابو جعفر عليه السّلام در باره مردى سؤال كردم كه بقصد حجّ از شهر و ديار خود خارج شده و شترى و نفقه سفرى و توشه‏اى همراه داشته، و در عرض راه وفات يافته است. امام فرمود: اگر صروره بوده، و در حرم درگذشته براى حجّة الاسلام او كافى بوده، و اگر صروره بوده و قبل از آنكه محرم شود درگذشته است، شترش و توشه و نفقه سفرش و هر چه با او بوده است ميبايد در راه انجام حجّة الاسلام صرف شود، پس اگر چيزى زائد از نفقه حجّة الاسلام بجاى ماند، در صورتى كه وامى بر ذمّه نميداشته، آن چيز متعلّق بورثه است. گفتم اگر آن حجّ بعنوان تطوّع و بنا به استحباب- ميبوده، و شخص حاجّ قبل از احرام بستن در راه درگذشته است، شتر و نفقه و اشيائى كه با او بوده متعلّق بكيست؟ امام فرمود: همگى آنچه با او بوده، و از خود بجاى نهاده متعلّق بورثه است، مگر آنكه وامى بر ذمّه او ميبوده، كه ميبايد از ما ترك او پرداخته گردد. و يا آنكه وصيّتى كرده كه ميبايد در باره كسى كه بنفع او وصيّت كرده است، اجراء شود، و در حساب ثلث اموال او محسوب گردد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)