الطور ١٦
ترجمه
الطور ١٥ | آیه ١٦ | الطور ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِصْلَوْهَا»: داخل آتش شوید و بدان بسوزید و حرارت آن را بچشید (نساء / و و ، صافات / ص ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۲۸، سوره طور
- عذاب مكذبان عين عمل آنها است و چه صبر كنند و چه بى تابى از آنان جدا شدنى نيست
- معناى اينكه در وصف متقين بهشتى فرمود: ((فاكهين بما آتيهم ربهم ...))
- توضيح آيه :((و الذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم بايمان الحقنابهم ذريتهم ...)) و چند وجهدر معناى آن .
- معناى جمله ((كل امرى ء بما كسب رهين )) و جمع آن با آيه((كل نفس بما كسبت رهينة الا اصحاب اليمين ))
- بيان تفضيلى پاره اى از لذات و نعمت هاى اهل بهشت
- معناى اينكه بهشتيان مى گويند: ((ما در خانواده مان مشفق بوديم ))
- رواياتى در ذيل آيه : ((الحقنابهم ذريتهم )) درباره ملحق گشتن فرزندان مؤ منين بهايشان در قيامت
نکات آیه
۱ - فرمان ملامت بار خداوند به تکذیب کنندگان قیامت، براى چشیدن حرارت دوزخ و تحمّل رنج آن (اصلوها) «صَلْىُ النار»; یعنى، چشیدن حرارت آتش و تحمل رنج آن. عبارت «اصلوها» (نظیر آیه قبل) مى تواند کلام خداوند و یا سخن مأموران الهى باشد. در برداشت بالا، احتمال اول مورد نظر است.
۲ - قرار و بى قرارى تکذیب گران در آتش دوزخ، بى تأثیر در تغییر کیفر آنان (فاصبروا أو لاتصبروا سواء علیکم)
۳ - صبر در طریق تقوا و آزمون هاى زندگى دنیوى، داراى اثر است و نه صبر در آتش دوزخ.* (فاصبروا أو لاتصبروا سواء علیکم) احتمال دارد که یادآورى صبر در چنین آیه اى، اشاره داشته باشد به این که به جاى صبر بر آتش دوزخ - که تأثیرى ندارد - شایسته است که آدمیان، صبر را در همین دنیا و در طریق تقوا، به کار گیرند که منشأ آثار فراوان است.
۴ - حکم مجازات کافران در قیامت، غیرقابل تغییر و تجدید نظر (فاصبروا أو لاتصبروا سواء علیکم)
۵ - کیفر دوزخ براى تکذیب کنندگان دین، بازتاب قهرى عملکرد مستمر خود آنان (إنّما تجزون ما کنتم تعملون)
۶ - آتش دوزخ، تجسّم و عینیت اعمال نارواى خود کافران براى ایشان * (إنّما تجزون ما کنتم تعملون) تعبیر «تجزون ما» - به جاى «تجزون بما» - بیانگر این معنا است که خود عمل، جزا واقع مى شود و این در صورتى است که عمل ناروا تجسّم پیدا کند.
۷ - عذاب دوزخ، ستمى از سوى کافران به خویش و نه از جانب خداوند (إنّما تجزون ما کنتم تعملون)
۸ - اصرار و مداومت بر کفر و حق ناپذیرى، درپى دارنده عذاب آتش دوزخ (إنّما تجزون ما کنتم تعملون) فعل «کنتم تعملون»، ماضى استمرارى و بیانگر اصرار و مداومت شخص، بر عمل است.
موضوعات مرتبط
- جهنم: بى صبرى در جهنم ۲; صبر در جهنم ۲، ۳; عذابهاى جهنم ۱; موجبات جهنم ۵، ۶، ۷، ۸
- حق: آثار اصرار بر حق ناپذیرى ۸
- خدا: اوامر خدا ۱; خدا و ظلم ۷; سرزنشهاى خدا ۱
- خود: بازگشت آثار عمل به خود ۵; ظلم به خود ۷
- دین: آثار تکذیب دین ۵
- صبر: آثار صبر ۳
- عمل: تجسم عمل ۶
- قیامت: سرزنش مکذبان قیامت ۱; مکذبان قیامت در جهنم ۱
- کافران: آثار ظلم کافران ۷; آثار عمل ناپسند کافران ۶; حتمیت کیفر اخروى کافران ۴
- کفر: آثار اصرار بر کفر ۸
- مکذبان: حتمیت کیفر مکذبان ۲