۸٬۹۳۳
ویرایش
(Edited by QRobot) |
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۶ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۸}} | |||
__TOC__ | __TOC__ | ||
خط ۱۹: | خط ۲۱: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۰۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۰۲ </center> | ||
بعضى ديگر آيه هفدهم را استثناء كرده اند كه مى فرمايد: «'''افمن كان على بينة من ربه ...'''». بعضى ديگر آيه «'''و اقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ...'''» را استثناء كرده و گفته اند: اين آيه در مدينه نازل شده . ولى هيچ يك از اين اقوال از ناحيه الفاظ آن آيات دليلى ندارند، و همانطور كه گفتيم ظاهر اينكه مى بينيم آيات سوره به يكديگر اتصال دارد اينست كه همگى در مكه نازل شده اند. | بعضى ديگر آيه هفدهم را استثناء كرده اند كه مى فرمايد: «'''افمن كان على بينة من ربه ...'''». بعضى ديگر آيه «'''و اقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ...'''» را استثناء كرده و گفته اند: اين آيه در مدينه نازل شده . ولى هيچ يك از اين اقوال از ناحيه الفاظ آن آيات دليلى ندارند، و همانطور كه گفتيم ظاهر اينكه مى بينيم آيات سوره به يكديگر اتصال دارد اينست كه همگى در مكه نازل شده اند. | ||
الر كِتَبٌ أُحْكِمَت ءَايَتُهُ | الر كِتَبٌ أُحْكِمَت ءَايَتُهُ ثمَّ فُصلَت مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ | ||
<span id='link133'><span> | <span id='link133'><span> | ||
==معناى احكام و تفصيل و اينكه آيات قرآن محكم بود ومفصل گشت (احكمت آياته فصلت ) == | ==معناى احكام و تفصيل و اينكه آيات قرآن محكم بود ومفصل گشت (احكمت آياته فصلت ) == | ||
خط ۵۰: | خط ۵۲: | ||
«'''من لدن حكيم خبير'''» - كلمه «'''حكيم '''» يكى از اسماى حسناى الهى و از صفات فعل او است كه از محكم كارى او در صنع عالم خبر مى دهد. و همچنين است نام «'''خبير'''» كه دلالت مى كند بر اينكه خداى تعالى به جزئيات احوال موجودات و امور هستى و مصالح آنها با خبر است ، و اگر احكام آيات و تفصيل آنها را به حكيم بودن خدا و خبير بودنش نسبت داده به خاطر مناسبتى است كه بين آن دو وجود دارد. | «'''من لدن حكيم خبير'''» - كلمه «'''حكيم '''» يكى از اسماى حسناى الهى و از صفات فعل او است كه از محكم كارى او در صنع عالم خبر مى دهد. و همچنين است نام «'''خبير'''» كه دلالت مى كند بر اينكه خداى تعالى به جزئيات احوال موجودات و امور هستى و مصالح آنها با خبر است ، و اگر احكام آيات و تفصيل آنها را به حكيم بودن خدا و خبير بودنش نسبت داده به خاطر مناسبتى است كه بين آن دو وجود دارد. | ||
آيه : «'''الا تعبدوا الا اللّه ...'''» مفسر محكم ومفصل بودن آيات قرآن است | آيه : «'''الا تعبدوا الا اللّه ...'''» مفسر محكم ومفصل بودن آيات قرآن است | ||
أَلا تَعْبُدُوا إِلا | أَلا تَعْبُدُوا إِلا اللَّهَ إِنَّنى لَكم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ(۲) وَ أَنِ استَغْفِرُوا رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ | ||
اين آيه و آيه بعدش مضمون آيه اول را كه مى فرمود: «'''كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير'''» را تفسير مى كند. | اين آيه و آيه بعدش مضمون آيه اول را كه مى فرمود: «'''كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير'''» را تفسير مى كند. | ||
اين آيه مى فرمود: قرآن كتابى است از ناحيه خداى تعالى كه آياتش محكم و در عين حال مفصل است ، لذا عنايت در تفسير آن متوجه روشنگرى همين جهات واقع شد. | اين آيه مى فرمود: قرآن كتابى است از ناحيه خداى تعالى كه آياتش محكم و در عين حال مفصل است ، لذا عنايت در تفسير آن متوجه روشنگرى همين جهات واقع شد. | ||
خط ۸۹: | خط ۹۱: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۱۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۱۲ </center> | ||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۶ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۸}} | |||
[[رده:تفسیر المیزان]] | [[رده:تفسیر المیزان]] |
ویرایش