ریشه نظر: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
=== قاموس قرآن === | |||
نگاه كردن. گاهى مراد از آن تدبر و تأمل و دقت است و گاهى مراد معرفت حاصله بعد از فحص و تأمل است (راغب) [توبه:127]. مراد نگاه عادى است [حشر:18]. مراد تأمل و دقت است يعنى هر نفس تأمل كند براى فردا چه از پيش فرستاده است همچنين اياتى از قبيل [غاشيه:17]. [اعراف:185]. *** آيهاى است راجع به نظر خدا نسبت به بندگان [آل عمران:77]. مراد از آن رحمت است يعنى خدا با آنها سخن نگويد و به آنها رحم نمىكند راغب گويدمراد از آن احسان و افاضه نعمت است طبرسى فرموده: آيه دلالت دارد بر آنكه «نظر» چون با حرف الى متعدى شود معنى رؤيت نمىدهد ولى در كتب لغت «نظراليه» را به معنى نگاه كردن گفتهاند در آيه [بقره:104]. نيز مراد رحمت و مراعات حال است. *** نظر به معنى انتظار آيد «نَظَرَ الشَّىْءَ: اِنْتَظَرَهُ» [ص:15]. اينها منتظر نيستند مگر به يك صيحه. [فاطر:43]. پس آيا جز طريقه پيشينيان را انتظار دارند. [سجده:30]. *** انظار به معنى مهلت دادن و تأخير انداختن است كه نوعى انتظار و نگاه كردن مىباشد [هود:55]. همگى به من حيله كنيد و مهلتم ندهيد. [اعراف:14]. گفت تا روزيكه مردم برانگيخته شوند مهلتم بده. [نحل:85]. عذاب از آنها كم نمىشود و مهلت داده نمىشوند. نَظِرَة: (به فتح اول وكسر دوم) نيز به معنى تأخير و امهال است [بقره:280]. اگر قرضدار در تنگى باشد پس وظيفه مهلت دادن است تا وسعت يافتن. | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۱۱: | خط ۱۵: | ||
|تَنْظُرُونَ || ۴ | |تَنْظُرُونَ || ۴ | ||
|- | |- | ||
| | |النَّاظِرِينَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|انْظُرْنَا || ۲ | |انْظُرْنَا || ۲ | ||
خط ۴۳: | خط ۴۷: | ||
|الْمُنْتَظِرِينَ || ۳ | |الْمُنْتَظِرِينَ || ۳ | ||
|- | |- | ||
| | |لِلنَّاظِرِينَ || ۳ | ||
|- | |- | ||
|فَيَنْظُرَ || ۱ | |فَيَنْظُرَ || ۱ |
نسخهٔ ۴ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۳
تکرار در قرآن: ۱۲۹(بار)
قاموس قرآن
نگاه كردن. گاهى مراد از آن تدبر و تأمل و دقت است و گاهى مراد معرفت حاصله بعد از فحص و تأمل است (راغب) [توبه:127]. مراد نگاه عادى است [حشر:18]. مراد تأمل و دقت است يعنى هر نفس تأمل كند براى فردا چه از پيش فرستاده است همچنين اياتى از قبيل [غاشيه:17]. [اعراف:185]. *** آيهاى است راجع به نظر خدا نسبت به بندگان [آل عمران:77]. مراد از آن رحمت است يعنى خدا با آنها سخن نگويد و به آنها رحم نمىكند راغب گويدمراد از آن احسان و افاضه نعمت است طبرسى فرموده: آيه دلالت دارد بر آنكه «نظر» چون با حرف الى متعدى شود معنى رؤيت نمىدهد ولى در كتب لغت «نظراليه» را به معنى نگاه كردن گفتهاند در آيه [بقره:104]. نيز مراد رحمت و مراعات حال است. *** نظر به معنى انتظار آيد «نَظَرَ الشَّىْءَ: اِنْتَظَرَهُ» [ص:15]. اينها منتظر نيستند مگر به يك صيحه. [فاطر:43]. پس آيا جز طريقه پيشينيان را انتظار دارند. [سجده:30]. *** انظار به معنى مهلت دادن و تأخير انداختن است كه نوعى انتظار و نگاه كردن مىباشد [هود:55]. همگى به من حيله كنيد و مهلتم ندهيد. [اعراف:14]. گفت تا روزيكه مردم برانگيخته شوند مهلتم بده. [نحل:85]. عذاب از آنها كم نمىشود و مهلت داده نمىشوند. نَظِرَة: (به فتح اول وكسر دوم) نيز به معنى تأخير و امهال است [بقره:280]. اگر قرضدار در تنگى باشد پس وظيفه مهلت دادن است تا وسعت يافتن.
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
تَنْظُرُونَ | ۴ |
النَّاظِرِينَ | ۱ |
انْظُرْنَا | ۲ |
يُنْظَرُونَ | ۶ |
يَنْظُرُونَ | ۱۹ |
فَانْظُرْ | ۱۳ |
انْظُرْ | ۱۳ |
فَنَظِرَةٌ | ۱ |
يَنْظُرُ | ۴ |
فَانْظُروا | ۱ |
انْظُرُوا | ۴ |
انْتَظِرُوا | ۲ |
مُنْتَظِرُونَ | ۳ |
أَنْظِرْنِي | ۱ |
الْمُنْظَرِينَ | ۳ |
فَانْتَظِرُوا | ۳ |
الْمُنْتَظِرِينَ | ۳ |
لِلنَّاظِرِينَ | ۳ |
فَيَنْظُرَ | ۱ |
أَنْظُرْ | ۱ |
يَنْظُرُوا | ۲ |
تُنْظِرُونِ | ۳ |
نَظَرَ | ۳ |
لِنَنْظُرَ | ۱ |
يَنْتَظِرُونَ | ۱ |
فَيَنْظُرُوا | ۶ |
مُنْظَرِينَ | ۲ |
فَأَنْظِرْنِي | ۲ |
فَانْظُرُوا | ۴ |
فَلْيَنْظُرْ | ۲ |
مُنْظَرُونَ | ۱ |
سَنَنْظُرُ | ۱ |
فَانْظُرِي | ۱ |
فَنَاظِرَةٌ | ۱ |
نَنْظُرْ | ۱ |
انْتَظِرْ | ۱ |
يَنْتَظِرُ | ۱ |
نَاظِرِينَ | ۱ |
فَنَظَرَ | ۱ |
نَظْرَةً | ۱ |
انْظُرُونَا | ۱ |
لْتَنْظُرْ | ۱ |
نَاظِرَةٌ | ۱ |
فَلْيَنْظُرِ | ۲ |