يَسْتَنْبِطُونَه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶: | خط ۶: | ||
*[[ریشه نبط | نبط]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: نبط| ]] | *[[ریشه نبط | نبط]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: نبط| ]] | ||
*[[ریشه ه | ه]] (۳۵۷۶ بار) [[کلمه با ریشه:: ه| ]] | *[[ریشه ه | ه]] (۳۵۷۶ بار) [[کلمه با ریشه:: ه| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
در قاموس گفته: نبط (به فتح اول و دوم)اولين آبى است كه در چاه ظاهر مىشود طبرسى نيز چنين گفته است استنباط به معنى استخراج است به هر چيزيكه استخراج شده و در برابر رؤيت چشم يا معرفت قلب قرار گرفته مستنبط (به صيغه مفعول) گويند. [نساء:83]. يعنى: منافقان يا ضعيف الايمانها چون چيزى از ايمنى مثل غلبه سپاه مسلمين به كفار يا از خوف مثل هجوم مشركين به مسلمانان، دريافتند آنرا ميان مردم منتشر مىكنند و اگر آنرا به رسول خدا و به اولى الامر ارجاع مىكردند رسول و اولى الامر كه استنباط مىكنند آن را مىدانستند. يعنى بايد در اينگونه كارها مطلب را ميان مردم منتشر نكرد و باعث ناامنى نشد بلكه به اولى الامر ارجاع كرد تا در باره آن تحقيق كنند. اين لفظ تنها يكبار در كلام الله آمده است. | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۴ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۸
«یَسْتَنْبِطُونَهُ» در اصل، از مادّه «نَبَط» (بر وزن فقط) و به معناى نخستین آبى است که از چاه مى کشند و از اعماق زمین استخراج مى گردد، و به همین جهت استفاده کردن هر حقیقتى از دلائل و شواهد مختلف و استخراج آن از مدارک موجود، «استنباط» نامیده مى شود، خواه در مسائل فقهى باشد یا در مسائل فلسفى، سیاسى و علمى.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
در قاموس گفته: نبط (به فتح اول و دوم)اولين آبى است كه در چاه ظاهر مىشود طبرسى نيز چنين گفته است استنباط به معنى استخراج است به هر چيزيكه استخراج شده و در برابر رؤيت چشم يا معرفت قلب قرار گرفته مستنبط (به صيغه مفعول) گويند. [نساء:83]. يعنى: منافقان يا ضعيف الايمانها چون چيزى از ايمنى مثل غلبه سپاه مسلمين به كفار يا از خوف مثل هجوم مشركين به مسلمانان، دريافتند آنرا ميان مردم منتشر مىكنند و اگر آنرا به رسول خدا و به اولى الامر ارجاع مىكردند رسول و اولى الامر كه استنباط مىكنند آن را مىدانستند. يعنى بايد در اينگونه كارها مطلب را ميان مردم منتشر نكرد و باعث ناامنى نشد بلكه به اولى الامر ارجاع كرد تا در باره آن تحقيق كنند. اين لفظ تنها يكبار در كلام الله آمده است.