کِفَاتا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳: خط ۳:
=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه کفت‌ | کفت‌]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: کفت‌| ]]
*[[ریشه کفت‌ | کفت‌]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: کفت‌| ]]
=== قاموس قرآن ===
(به كسر كاف) [مرسلات:26-25]. كفات به معنى جمع و قبض است «كَفَتَ الشَّىْ‏ءَ اِلى نَفْسِهِ: ضَمَّهُ وَ قَبَضَهُ» در حديث آمده: «اَكْفِتُوا صِبْيانَكُم» اطفالتان را به خودتان منضم كنيد. [مرسلات:25-26]. كفات در آيه ظاهراً به معنى فاعل و احياء و امواتاً مفعول آنند يعنى آيا زمين را جامع زنده‏ها و مرده‏ها قرار نداديم كه به هر دو گروه وسعت مى‏دهد. الميزان از كافى نقل كرده: على «عليه السلام» وقت رجوع از صفين به قبرستان نگريسته فرمود: اين كفات اموات است يعنى مساكن مردگان بعد به خانه‏هاى كوفه نگاه كرده فرمود: هذِهِ كِفاتُ الْاَحْياء» سپس اين آيه را خواند: «اَلَمْ نَجْعَلِ الْاَرْضَ كِفاتاً. اَحْياءً وَ اَمْواتاً». نگارنده گويد: از آيه شريفه استفاده مى‏شود كه زمين تا قيامت به زندگان و مردگان كفايت خواهد كرد و براى بشر هر قدر كه بيشتر باشد تنگ نخواهد شد و تأمين ارزاق را خواهد كرد. خوف از آينده و نظريه «مالتوس» عبث است، در عين حال كثرت نسل در اسلام ممدوح است و تحديد آن حرام نمى‏باشد. بعضى كفات را جمع كفت به معنى ظرف گفته‏اند يعنى آيا زمين را ظرف زندگان و مردگان قرار نداديم. اين كلمه تنها يكبار در قرآن يافته است.


[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۲ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۱۳

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(به كسر كاف) [مرسلات:26-25]. كفات به معنى جمع و قبض است «كَفَتَ الشَّىْ‏ءَ اِلى نَفْسِهِ: ضَمَّهُ وَ قَبَضَهُ» در حديث آمده: «اَكْفِتُوا صِبْيانَكُم» اطفالتان را به خودتان منضم كنيد. [مرسلات:25-26]. كفات در آيه ظاهراً به معنى فاعل و احياء و امواتاً مفعول آنند يعنى آيا زمين را جامع زنده‏ها و مرده‏ها قرار نداديم كه به هر دو گروه وسعت مى‏دهد. الميزان از كافى نقل كرده: على «عليه السلام» وقت رجوع از صفين به قبرستان نگريسته فرمود: اين كفات اموات است يعنى مساكن مردگان بعد به خانه‏هاى كوفه نگاه كرده فرمود: هذِهِ كِفاتُ الْاَحْياء» سپس اين آيه را خواند: «اَلَمْ نَجْعَلِ الْاَرْضَ كِفاتاً. اَحْياءً وَ اَمْواتاً». نگارنده گويد: از آيه شريفه استفاده مى‏شود كه زمين تا قيامت به زندگان و مردگان كفايت خواهد كرد و براى بشر هر قدر كه بيشتر باشد تنگ نخواهد شد و تأمين ارزاق را خواهد كرد. خوف از آينده و نظريه «مالتوس» عبث است، در عين حال كثرت نسل در اسلام ممدوح است و تحديد آن حرام نمى‏باشد. بعضى كفات را جمع كفت به معنى ظرف گفته‏اند يعنى آيا زمين را ظرف زندگان و مردگان قرار نداديم. اين كلمه تنها يكبار در قرآن يافته است.