ریشه طوع: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
=== قاموس قرآن === | |||
رغبت. ميل. راغب گويد: طوع به معنى انقياد است، طاعت نيز بدان معنى مىباشد ليكن بيشتر در فرمانبردارى و اطاعت بكار رود [آل عمران:83].آن كه در آسمانها و زمين است با رغبت يا كراهت به خدا تسليم است. [نور:53]. بگو قسم نخوريد كار جهاد اطاعت شناختهاى است. در آيه 81 نساء و 21 سوره محمد نيز «طاعة» خبر مبتداى محذوف است. تطوّع از باب تفعّل به قول راغب تكلّف اطاعت است و در متعارف به معنى تبرّع و انجام كار غير واجب است طبرسى نيز تبرّع به نافله فرموده است ولى به نظرم تحمّل با رغبت بهتر است. [بقره:184]. يعنى هر كه كار خير را به رغبت انجام دهد آن بهتر است. صوعّت در آيه [مائده:30]. از باب تفعيل تفعيل است. و به معنى تسهيل و تزيين است يعنى نفسش قتل برادر را به او آسان كرد. از باب «طاعَ لَهُ الْمَرْتَعُ: اِتَّسَعَ». استطاعت: به معنى قدرت و طلب طاعت است ولى در قرآن پيوسته به معنى قدرت آمده و به قول راغب آن از قدرت اخصّ است. گاهى براى ثقيل بودن تاء آن را حذف مىكنند مثل [كهف:97]. ظاهراً اين از طوع به معنى وسعت و آسانى است كه در بالاى نقل شد [آل عمران:97]. * [توبه:79]. آن در اصل متطوّعين به معنى با رغبت دهندگان صدقات است. | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۹: | خط ۱۳: | ||
!style="background-color:#cfcfcf;" align="center" |کلمه!!تعداد تکرار در قرآن | !style="background-color:#cfcfcf;" align="center" |کلمه!!تعداد تکرار در قرآن | ||
|- | |- | ||
| | |تَطَوَّعَ || ۲ | ||
|- | |- | ||
|اسْتَطَاعُوا || ۴ | |اسْتَطَاعُوا || ۴ | ||
خط ۴۵: | خط ۴۹: | ||
|تَسْتَطِيعُوا || ۱ | |تَسْتَطِيعُوا || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |فَطَوَّعَتْ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|اسْتَطَعْتَ || ۲ | |اسْتَطَعْتَ || ۲ | ||
خط ۵۹: | خط ۶۳: | ||
|يُطِيعُونَ || ۱ | |يُطِيعُونَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الْمُطَّوِّعِينَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|اسْتَطَعْتُ || ۱ | |اسْتَطَعْتُ || ۱ |
نسخهٔ ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۳۷
تکرار در قرآن: ۱۲۹(بار)
قاموس قرآن
رغبت. ميل. راغب گويد: طوع به معنى انقياد است، طاعت نيز بدان معنى مىباشد ليكن بيشتر در فرمانبردارى و اطاعت بكار رود [آل عمران:83].آن كه در آسمانها و زمين است با رغبت يا كراهت به خدا تسليم است. [نور:53]. بگو قسم نخوريد كار جهاد اطاعت شناختهاى است. در آيه 81 نساء و 21 سوره محمد نيز «طاعة» خبر مبتداى محذوف است. تطوّع از باب تفعّل به قول راغب تكلّف اطاعت است و در متعارف به معنى تبرّع و انجام كار غير واجب است طبرسى نيز تبرّع به نافله فرموده است ولى به نظرم تحمّل با رغبت بهتر است. [بقره:184]. يعنى هر كه كار خير را به رغبت انجام دهد آن بهتر است. صوعّت در آيه [مائده:30]. از باب تفعيل تفعيل است. و به معنى تسهيل و تزيين است يعنى نفسش قتل برادر را به او آسان كرد. از باب «طاعَ لَهُ الْمَرْتَعُ: اِتَّسَعَ». استطاعت: به معنى قدرت و طلب طاعت است ولى در قرآن پيوسته به معنى قدرت آمده و به قول راغب آن از قدرت اخصّ است. گاهى براى ثقيل بودن تاء آن را حذف مىكنند مثل [كهف:97]. ظاهراً اين از طوع به معنى وسعت و آسانى است كه در بالاى نقل شد [آل عمران:97]. * [توبه:79]. آن در اصل متطوّعين به معنى با رغبت دهندگان صدقات است.
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
تَطَوَّعَ | ۲ |
اسْتَطَاعُوا | ۴ |
يَسْتَطِيعُونَ | ۱۵ |
يَسْتَطِيعُ | ۲ |
أَطَعْنَا | ۸ |
أَطِيعُوا | ۱۹ |
أَطِيعُونِ | ۱۱ |
طَوْعاً | ۴ |
اسْتَطَاعَ | ۱ |
تُطِيعُوا | ۵ |
أَطَاعُونَا | ۱ |
يُطِعِ | ۶ |
يَسْتَطِعْ | ۲ |
أَطَعْنَکُمْ | ۱ |
لِيُطَاعَ | ۱ |
أَطَاعَ | ۱ |
طَاعَةٌ | ۳ |
تَسْتَطِيعُوا | ۱ |
فَطَوَّعَتْ | ۱ |
اسْتَطَعْتَ | ۲ |
تُطِعْ | ۴ |
أَطَعْتُمُوهُمْ | ۱ |
اسْتَطَعْتُمْ | ۵ |
اسْتَطَعْنَا | ۱ |
يُطِيعُونَ | ۱ |
الْمُطَّوِّعِينَ | ۱ |
اسْتَطَعْتُ | ۱ |
تَسْتَطِيعَ | ۴ |
تَسْتَطِعْ | ۱ |
تَسْطِعْ | ۱ |
اسْطَاعُوا | ۱ |
أَطَعْتُمْ | ۱ |
تُطِيعُوهُ | ۱ |
تَسْتَطِيعُونَ | ۱ |
تُطِعِ | ۴ |
تُطِعْهُمَا | ۲ |
أَطِعْنَ | ۱ |
يُطَاعُ | ۱ |
طَائِعِينَ | ۱ |
فَأَطَاعُوهُ | ۱ |
سَنُطِيعُکُمْ | ۱ |
يُطِيعُکُمْ | ۱ |
نُطِيعُ | ۱ |
مُطَاعٍ | ۱ |
تُطِعْهُ | ۱ |