إِمّا: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
«إِمّا» در اصل مرکب از «إِنْ» و «مَا» بوده | «إِمّا» در اصل مرکب از «إِنْ» و «مَا» بوده | ||
است که «إِنْ» حرف شرط است و «مَا» براى تأکید شرط آمده است. | است که «إِنْ» حرف شرط است و «مَا» براى تأکید شرط آمده است. | ||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه ان | ان]] (۱۵۶۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ان| ]] | *[[ریشه ان | ان]] (۱۵۶۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ان| ]] | ||
*[[ریشه ما | ما]] (۲۶۲۲ بار) [[کلمه با ریشه:: ما| ]] | *[[ریشه ما | ما]] (۲۶۲۲ بار) [[کلمه با ریشه:: ما| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
بِكسر اوّل پنج معنى دارد، اِبهام، تخيير، اباحه و تفصيل. اِبهام: مثل [توبه:106] یعنی وضع و آینده آنها مبهم است یا خدا عذاب مىکند و یا مىبخشد. تخییر: مثل [كهف:86] یعنی اختیارداری خواه عذاب بکنی و خواه نیکو رفتار نمائی. تفصیل: مثل [انسان:3]، راجع به تفصیل بیشتر، به کتب لغت رجوع شود. | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۴۱
«إِمّا» در اصل مرکب از «إِنْ» و «مَا» بوده است که «إِنْ» حرف شرط است و «مَا» براى تأکید شرط آمده است.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
بِكسر اوّل پنج معنى دارد، اِبهام، تخيير، اباحه و تفصيل. اِبهام: مثل [توبه:106] یعنی وضع و آینده آنها مبهم است یا خدا عذاب مىکند و یا مىبخشد. تخییر: مثل [كهف:86] یعنی اختیارداری خواه عذاب بکنی و خواه نیکو رفتار نمائی. تفصیل: مثل [انسان:3]، راجع به تفصیل بیشتر، به کتب لغت رجوع شود.