روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۶: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۶ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۶ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۰:۴۸
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ مَنْ يَجِبُ رَدُّ شَهَادَتِهِ وَ مَنْ يَجِبُ قَبُولُ شَهَادَتِه
روي حماد عن الحلبي قال سمعت ابا عبد الله ع يقول :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۵ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۶۱
حماد از حلبى روايت كند كه از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه در باره عبد مكاتب مىفرمود: مردم تا مدّتى شرط نمىكردند كه اگر نتوانست وجه مكاتبه را بدهد بازگشت برقيّت كند، ولى امروزه شرط مىكنند و اين شرط لازم الوفا است زيرا مسلمانان متعهّد به شروطى كه كردهاند هستند، و عبد مكاتب (يعنى عبدى كه خود را بمقدارى مال كه كمكم بپردازد از ارباب خود خريده است) به اندازهاى كه وجه خود را پرداخت كرده حرّ و آزاد شده است و در مورد حدّى كه به او تعلّق گيرد بايد بمقدار آزادشدهاش حدّ آزاد اجرا شود و به مقدار رق و بنده بودنش حدّ بندگى، راوى گويد: پرسيدم اگر نيمى از او آزاد شده باشد شهادتش در طلاق نافذ است؟ فرمود: اگر با او يك مرد و يك زن همراه باشند جايز است. مصنّف كتاب گويد: اين قسمت خبر از روى تقيّه صادر شده است و در واقع شهادت مكاتب با يك مرد ديگر اگر توأم شود نافذ است و اين كه زنى را داخل كرده براى اينست كه مخالفين نگويند او شهادتى را پذيرفته كه امامشان عمر منكر آن است، و امّا شهادت زنان در طلاق بنا بر اصل ما جايز نيست.