روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۶ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۶ منتقل کرد)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۱


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ أَصْنَافِ الْقُضَاةِ وَ وُجُوهِ الْحُكْم

قال الصادق ع :


من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۵ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۷
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۳
بخش : أبواب القضايا و الأحكام-باب أصناف القضاة و وجوه الحكم
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۳ أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام‏-بَابُ أَصْنَافِ الْقُضَاةِ وَ وُجُوهِ الْحُكْم‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۵

امام صادق عليه السّلام فرمود: قاضيان بر چهار دسته‏اند: سه دسته‏ آنها در آتش و يك دسته از آنان در بهشت مى‏باشند، پس امام سه دسته اوّل را به اين ترتيب معرّفى كردند: اوّل مردى كه حكم به ستم و ناروا مى‏كند و خود هم مى‏داند كه چه كرده است پس او أهل دوزخ است، دوم، مردى كه حكم به ناروا مى‏كند ولى نمى‏فهمد كه حكمش نادرست است او نيز اهل آتش است. سوم مردى كه حكم به حقّ و راستى مى‏كند ولى خود نمى‏داند كه چه كرده است يعنى طبق موازين اسلامى حكم نكرده بلكه همين طور به سليقه خود حكم به صواب كرده است او نيز اهل آتش است، و امّا چهارم آنكه حكم بحقّ مى‏كند و خود نيز حقّ و باطل را مى‏شناسد اين مرد اهل بهشت خواهد بود. بعد امام عليه السّلام فرمود: داورى دو قسم است: يكى حكم خداوند عزّ و جلّ و ديگرى حكم اهل جاهليّت، پس هر كس در حكم خداوند عزّ و جلّ خطا كرد ناگزير به حكم اهل جاهليت عمل كرده است و هر آن كس كه در دو درهم به غير آنچه خدا فرموده حكم كند (هر چند بسيار اندك است) در اطاعت از خداوند كفر ورزيده و به خدا كافر شده است.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)