روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۷۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۷۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۷۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۸
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، بَابُ الْوَكَالَة
في نوادر محمد بن ابي عمير عن غير واحد من اصحابنا عن ابي عبد الله ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۷۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۷۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۰۸
ابن أبى عمير از بيش از يك تن از اصحاب از امام صادق عليه السّلام در مورد مردى كه مهريّه دختر خود را از شوهر وى گرفته و از دنيا رفته بود سؤال كرد آيا آن دختر مىتواند مطالبه مهريّه خود را از شوهر بنمايد يا گرفتن پدر مانند گرفتن خود اوست، آن حضرت فرمود: چنانچه در اخذ مهريّه به پدر وكالت داده است حقّ مطالبه ندارد و اگر وكالت نداده حقّ مطالبه دارد، و شوهر پس از دادن مهريّه در بار دوم مبلغى را كه به پدر دختر داده بود از ورثه ميّت مطالبه مىكند، مگر اينكه دختر نابالغ بوده و پدرش به ولايت او را به نكاح زوج درآورده است در اين صورت بر پدر جايز بوده كه مهريّه را از جانب دختر نابالغش از مرد بستاند، و هر گاه قبل از دخول، مرد طلاقش دهد پدر مىتواند مقدارى از مهر را ببخشد و مقدارى را هم بگيرد و حقّ ندارد تمام مهريّه را ببخشد و اين است كلام پروردگار عزّ و جلّ كه فرموده: إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ (بقره: ۲۳۸) يعنى: جز آنكه آن زنان خود، يا آن كس كه امر نكاح بدست اوست از حقّ مهريّه صرف نظر كرده، درگذرند. يعنى پدر و يا ديگرى از برادران و خويشان كه زن به آنها وكالت داده باشد.