روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۵۵: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۵۵ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۵۵ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۳
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ التَّيَمُّم
و سال عبيد الله بن علي الحلبي ابا عبد الله ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۵۴ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۵۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۳۹
و عبيد اللَّه بن على حلبى از امام صادق عليه السلام سؤال كرد: مردى كه جنب مىشود و به آب دسترسى ندارد تكليف او چيست؟ آن حضرت فرمود: بر زمين تيمّم ميكند و هر گاه آب پيدا كرد بايد غسل كند ولى نماز را اعاده نميكند، باز عبيد اللَّه حلبى از آن حضرت سؤال نمود كه مردى بر چاه پر آبى بگذرد و دلو براى آبكشى با خود نداشته باشد چه كند؟ آن حضرت فرمود بر او لازم نيست داخل چاه شود زيرا پروردگار آب، هم او پروردگار زمين نيز هست (آنكه آب را براى وضو و غسل قرار داده تيمّم را نيز خود او مقرّر فرموده)، پس تيمّم كند. و نيز حلبى پرسيد در مورد مرديكه جنب شود و با خود مقدارى آب دارد كه فقط تكافوى وضوى نمازش را ميكند آيا با آن آب وضو بگيرد يا (آب را براى نوشيدنش بگذارد و) تيمّم كند؟ آن حضرت فرمود: نه وضو نگيرد بلكه تيمم كند، مگر نميبينى كه نصف وضو براى آن قرار داده شده است. يعنى وضو سه شستن و سه مسح كردن است و تيمّم سه مسح كردن يكى به پيشانى و دو ديگر به دستها. و هر گاه تيمّمكننده به آب برسد و به اميد آنكه باز هم ميتواند آب ديگرى تهيّه كند تيمم نكند، بعد بجايى برسد كه تهيه آب برايش غير ممكن و دشوار شود پس همين كه آب را ملاحظه كرده تيمّمش شكسته و بر او واجب مىشود كه دو مرتبه تيمم كند و اگر به آب رسيد و داخل نماز شده بود پس بايد تا وقتى به ركوع نرفته باشد نماز را رها كند و وضو بگيرد ولى اگر به ركوع رفته باشد همان نماز را بپايان برساند زيرا تيمّم خود يكى از دو مطهّر و پاككننده است، و هر كس تيمّم كند چنانچه جنب باشد و به آب برسد بر او واجب مىشود غسل نمايد، و اگر جنب نبوده فقط وضو بگيرد، و اگر زمانى به آب رسيد كه با تيمّم نماز كرده و فارغ شده بود و وقت نماز نيز هنوز باقى بود نماز او تمام و صحيح است و لازم نيست بر او كه نمازش را اعاده كند.