روایت:الکافی جلد ۲ ش ۵۰۹: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۵۰۹ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۵۰۹ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۷
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن احمد بن محمد بن خالد عن اسماعيل بن مهران عن عثمان بن جبله عن ابي جعفر ع قال قال رسول الله ص :
الکافی جلد ۲ ش ۵۰۸ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۵۱۰ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۴۳۷
از امام باقر (ع) كه رسول خدا (ص) فرمود: جز خصلت است كه در هر كه باشد يا هر كه يكى را داشته باشد، در سايه عرش خدا است روزى كه جز سايه او سايهاى نيست، مردى كه به مردم دهد از طرف خود آنچه را از آنان خواهش دارد و مردى كه گامى پيش و پس ننهد تا بداند كه خدا بدان راضى است و مردى كه برادر مسلمانش را به عيبى وصف نكند تا بداند كه آن عيب در خودش نيست، زيرا هيچ عيبى از خود دور نكند جز آنكه عيبى ديگر در خويش يابد و بس است كه مرد به خود سرگرم باشد و پيرامون ديگران نگردد.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۲۱۷
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: سه خصلت است كه هر كه هر سه يا يكى از آنها را داشته باشد، در سايه عرش خدا باشد روزى كه جز سايه او سايهئى نباشد: ۱- مرديكه بمردم دهد آنچه خودش از آنها ميطلبد. ۲- مرديكه گامى پيش و گامى پس نگذارد، تا آنكه بداند خدا بآن راضى است. ۳- مردى كه از برادر مسلمانش عيبى نگيرد جز آنكه آن عيب را از خود بزدايد، زيرا عيبى از خود نزدايد، جز آنكه عيب ديگرى برايش هويدا گردد، و انسان را همين بس كه بخود بپردازد نه بديگران.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۳۷۷
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از احمد بن محمد بن خالد، از اسماعيل بن مهران، از عثمان بن جبله، از امام محمد باقر عليه السلام كه فرمود: «رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه: سه خصلت است كه هر كه آن خصلتها يا يكى از آنها در او باشد، در سايه عرش خدا خواهد بود، در روزى كه هيچ سايهاى نباشد، مگر سايه آن: يكى مردى كه به مردم عطا كند از خويش، آنچه را كه او از ايشان مىخواهد؛ دويم مردى كه يك پا را پيش نگذارد و يك پا را به عقب نگذارد، تا آنكه بداند كه آن كار باعث خشنودى خدا است؛ و سيم مردى كه برادر مسلمان خود را به چيز ناپسنديدهاى عيب نكند، تا آنكه آن عيب را از خود برطرف كند؛ زيرا كه از نفس خويش عيب را برطرف نكند، مگر آنكه عيبى ديگر از برايش ظاهر شود، و مرد را همين شغل بس است كه متوجّه خود باشد، تا به مردم كار نداشته باشد».