إِلْيَاس: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/إِلْيَاس | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/إِلْيَاس | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۸: خط ۹:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:33, لَمِن:22, کُل:22, إِن:22, عِيسَى:20, الْمُؤْمِنِين:20, الْمُحْسِنِين:20, الْمُرْسَلِين:20, إِذ:20, عِبَادِنَا:18, قَال:18, الصّالِحِين:18, يَحْيَى:16, لِقَوْمِه:16, إِسْمَاعِيل:16, أَ:14, إِنّهُمَا:14, لا:12, زَکَرِيّا:12, الْيَسَع:12, تَتّقُون:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::إِلْيَاس]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::إِلْيَاس]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۰۸

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

اين شخص بزرگوار يكى از پيامبران خداست و از اين كه در قرآن مجيد در رديف انبیاء بنى اسرائيل شمرده شده مى‏توان بدست آورد كه از پيامبران بنى اسرائيل است. در مجمع البيان از ابن عباس و محمد بن اسحق و غيره، نقل شده كه: او از انبیاء بنى اسرائيل و از اولاد هارون برادر موسى مى‏باشد. در قرآن مجيد دو بار اسم او ذكر شده يكى در سوره انعام آيه:85 كه خداوند او را از صالحان شمرده [صافات:123-132]. يعنى: الياس از پيامبران بود، آنگاه كه به قوم خويش گفت: آيا تقوى نمى‏كنيد؟ آيابعل (نام بت آن قوم) را مى‏خوانيد و خدا را كه احسن الخالقين است ترك مى‏كنید؟! همان خدائى كه پروردگار شما و پروردگار پدران قديم شماست، پس او را دروغگو شمردند، آنها به عذاب احضار شدگانند. مگر بندگان خاصّ خدا (كه در قوم او بودند) براى او در ميان آيندگان نام نيك يا شريعت باقى گذاشتيم سلام بر اِلياسيان، ما نيكوكاران را چنين جزا مى‏دهيم (احتمال دارد كه مراد از «اِلياسين» الياس و تابعان او باشند بر اِلياسين رجوع شود). آيات فوق روشن مى‏كند كه: اين شخص بزرگوار همچون پيامبران ديگر بر قومى بُت پرست مبعوث شده بود و نيز او را مانند پيامبران ديگر تكذيب كرده‏اند، فريد وجدى او را همان ادريس نبى دانسته كه گويند: جَدّ حضرت نوح بود و نيز نقل شده كه «بَعل» نام بتى بود در بَعلبك، و این نام، از نام آن بت گرفته شده است و احتمال دارد كه بر اهل بعلبك مبعوث شده باشد. درباره اين پيامبر نيز، چيزهاى غير معقول نقل شده كه قرآن مجيد نامى از آنها نمى‏برد و در نقل آنها، پاى كعب الاحبار و وهب بن مُنَبّهِ در ميان است در تفسير الميزان آنها را از تفسير الدرالمنثور نقل و ردّ مى‏كند و نيز مى‏گويد: در بعضى اخبار شيعه هست كه: اِلياس هميشه زنده است اما آنها اخبار ضعيف‏اند (الميزان ج 17 ص 166)


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...