رَقَبَة: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/رَقَبَة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/رَقَبَة | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۲: | خط ۱۳: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, فَتَحْرِير:64, مُؤْمِنَة:64, أَو:58, مِن:52, تَحْرِير:46, مَا:43, فَمَن:43, لَم:39, الْعَقَبَة:37, يَجِد:35, أَهْلِه:31, خَطَأ:31, مُسَلّمَة:31, فَصِيَام:31, إِلَى:31, أَن:27, فَک:27, إِطْعَام:27, فِي:25, قَبْل:25, قَالُوا:25, مُؤْمِنا:25, مُؤْمِن:25, کَان:23, کِسْوَتُهُم:23, قَوْم:23, يَوْم:23, لِمَا:23, إِن:23, هُو:23, أَدْرَاک:23, دِيَة:23, يَعُودُون:20, قَتَل:20, ذِي:20, يَتَمَاسّا:20, يَتِيما:18, لَکُم:18, ثُم:18, ذٰلِکُم:18, ثَلاَثَة:18, مَن:18, إِلاّ:18, مَسْغَبَة:18, أَهْلِيکُم:18, شَهْرَيْن:16, أَيّام:16, عَدُوّ:16, فَدِيَة:16, تُطْعِمُون:16, نِسَائِهِم:16, تُوعَظُون:16, بِه:14, بَيْنَکُم:14, مُتَتَابِعَيْن:14, بَيْنَهُم:14, ذٰلِک:14, مِيثَاق:14, تَوْبَة:12, يُظَاهِرُون:12, کَفّارَة:12, أَوْسَط:12, يَصّدّقُوا:10, أَيْمَانِکُم:10, الّذِين:10, اللّه:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::رَقَبَة]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::رَقَبَة]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۴
بعضى از ارباب لغت معتقدند که «جید»، «عنق» و «رقبه» هر سه معناى مشابهى دارند، با این تفاوت که «جید» به قسمت بالاى سینه گفته مى شود، و «عنق» به پشت گردن یا همه گردن و «رقبه» به گردن گفته مى شود، و گاه به یک انسان نیز مى گویند: مانند «فک رقبة» یعنى آزاد کردن انسان. «رَقَبة» در اصل به معناى «گردن» است ولى، در اینجا کنایه از «انسان» مى باشد و این به خاطر آن است که گردن از حساسترین اعضاى بدن محسوب مى شود، همان گونه که گاهى واژه «رأس» (سر) را به کار مى برند و منظور «انسان» است، مثلا به جاى پنج نفر پنج «سر» گفته مى شود.
ریشه کلمه
- رقب (۲۴ بار)
قاموس قرآن
گردن. ولى در متعارف مراد از آن بَرده است چنانكه از رأس و ظهر مركوب اراده مىكنند (راغب) [نساء:92]. هر كه مؤمنى را به خطا بكشد بر اوست آزاد كردن يك بنده مؤمن. اطلاق رقبه بر مملوك تسميه شيى به نام اشرف اجزاء آن است (اقرب) جمع آن رقاب است [توبه:60]. منظور غلامان و كنيزان است كه مال زكوة آزاد مىشوند در آيه [محمّد:4]. منظور گردنها است.