العاديات ١٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و فراهم شود آنچه در سینهها است | |-|معزی=و فراهم شود آنچه در سینهها است | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العاديات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العاديات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::10|١٠]] | قبلی = العاديات ٩ | بعدی = العاديات ١١ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«حُصِّلَ»: به دست آورده شد. جمع گردید. | «حُصِّلَ»: به دست آورده شد. جمع گردید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۷
ترجمه
العاديات ٩ | آیه ١٠ | العاديات ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حُصِّلَ»: به دست آورده شد. جمع گردید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱ - اسرار سینه ها (ملکات و صفات نفسانى، علاقه ها، نیت ها و افکار)، در قیامت بیرون ریخته و آشکار خواهد شد. (و حصّل ما فى الصدور) «تحصیل»، به معناى استخراج مغز از پوسته و پوشش آن است; مانند استخراج طلا از سنگ معدنى آن و اخراج گندم از کاه (مفردات). برخى آن را با تمییز، مرادف مى دانند و بر همین اساس آنچه را بیته شود، «محصّل» مى گویند (کشاف). در این صورت، مراد از آن، متمایز شدن اسرار نیک و بد خواهد بود.
۲ - آشکار شدن اسرار درونى انسان در قیامت، قهرى و بیرون از اختیار او است. (حصّل) مجهول بودن «حصّل»، دلالت بر نکته یاد شده دارد.
۳ - قیامت، روز حسابرسى نیت ها، خصلت ها و اسرار درونى است. (و حصّل ما فى الصدور) تهدید به ظهور اسرار درونى در قیامت، کنایه از تأثیر آنها در فرجام اخروى است. بنابراین انسان ها، براساس رازهاى سینه خود نیز، محاسبه و کیفر خواهند شد.
۴ - توجّه به برملا شدن خصلت ها و علاقه ها در قیامت، بازدارنده انسان از خوى ناسپاسى، بخل و دل بستگى به ثروت (لکنود ... أفلایعلم إذا ... و حصّل ما فى الصدور)
۵ - صحنه برملا شدن رازها و نیت هاى پنهان، هول انگیز و تهدیدى براى ناسپاسان و مال دوستان (أفلایعلم إذا ... و حصّل ما فى الصدور)
۶ - غفلت از فرجام اخروى و لحظه برملا شدن اسرار آدمى، شگفت آور و حالتى نکوهیده است. (أفلایعلم إذا ... و حصّل ما فى الصدور) مفعول «أفلایعلم» یا محذوف است; یعنى: «أفلایعلم مآله؟» و یا کلمه «إذا» از ظرفیة خارج شده و مفعول به قرار گرفته است; یعنى: «أفلایعلم وقت ... تحصیل ما فى الصدور؟». در این صورت مراد، توبیخ بر غفلت از حوادث آن زمان است.
موضوعات مرتبط
- انسان: حتمیت افشاى راز انسان ها ۲; حسابرسى راز انسان ها ۳
- بخل: موانع بخل ۴
- تذکر: تذکر افشاى رازها در قیامت ۴
- رازها: ترسناکى افشاى رازها ۵; شگفتى وقت افشاى رازها ۶
- سینه: راز سینه ها ۱
- علایق: موانع علاقه به ثروت ۴
- غفلت: سرزنش غفلت از فرجام اخروى ۶; شگفتى غفلت از فرجام اخروى ۶
- قیامت: افشاى رازها در قیامت ۱، ۲; افشاى علایق در قیامت ۱; افشاى نیات در قیامت ۱; اهوال قیامت ۵; حسابرسى در قیامت ۳; حسابرسى نیات در قیامت ۳; ویژگیهاى قیامت ۱، ۲، ۳، ۴، ۵
- کفران: موانع کفران ۴
- کفران کنندگان: عوامل تهدید کفران کنندگان ۵
- مال دوستان: عوامل تهدید مال دوستان ۵