العلق ١٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا دیدی اگر تکذیب کرد و پشت کرد | |-|معزی=آیا دیدی اگر تکذیب کرد و پشت کرد | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::13|١٣]] | قبلی = العلق ١٢ | بعدی = العلق ١٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِن کَذَّبَ وَ تَوَلَّی»: (نگا: قیامه / ، لیل / ). جواب شرط باز هم محذوف است. | «إِن کَذَّبَ وَ تَوَلَّی»: (نگا: قیامه / ، لیل / ). جواب شرط باز هم محذوف است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶
ترجمه
العلق ١٢ | آیه ١٣ | العلق ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِن کَذَّبَ وَ تَوَلَّی»: (نگا: قیامه / ، لیل / ). جواب شرط باز هم محذوف است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره علق
- معناى ((قرائت )) و مفاد ((اقراء باسم ربّك الّذى خلق ...))
- معناى ((قرائت )) و مفاد ((اقراء باسم ربّك الّذى خلق ...))
- مراد از امر به قرائت در ((اقراء و ربّك الاكرام )) و مفاد توصيف خدا به ((الّذى علّمبالقلم )) بعد از امر به قرائت
- بى نياز دانستن خود، منشاء و علّت طغيان آدمى است
- توضيحى راجع به تشريع نماز قبل از شب معراج وقبل از نزول قرآن كه از آيه : ((اراءيت الذى عيدا اذا صلّى )) استفاده مى شود
- تهديد آنكه مانع نمازگزاردن پيامبر (صلى الله عليه و آله ) مى شده
- رواياتى در باره ماجراى نزول نخستين وحى بر پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم :((اقرء باسمربك ...))
- و بيان اشكالى كه در اين روايت ديده مى شود
- شاءن نزول آيات : ((اءراءيت الذّى ينهى ...))، سجده نزديكترين حالت عبد به ربّ،سوره عزائم
نکات آیه
۱ - تکذیب دین و روى گردانى از آن، شگفت آور و نکوهیده است. (أرءیت إن کذّب و تولّى) تکرار «أرءیت»، تأکید بر شگفتى و توبیخ است.
۲ - شخص بازدارنده پیامبر(ص) از نماز، رهنمودهاى آن حضرت را دروغ پنداشته و از پذیرش آن روى گردان بود. (أرءیت الذى ینهى ... أرءیت إن کذّب و تولّى) جمله «کذّب و تولّى»، مربوط به «الذى ینهى» و توصیف کسى است که پیامبر(ص) را از نماز نهى مى کرد. بسیارى از مفسران، وى را ابوجهل دانسته اند. متعلق «کذّب» - به قرینه «کان على الهدى. أو أمر بالتّقوى» - هدایت هاى ارائه شده از جانب پیامبر(ص) و فرمان هاى تقواساز او است.
۳ - تکذیب گران دین و اعراض کنندگان از آن، بازدارنده مردم از نماز و هدایت و امر به تقوا (أرءیت الذى ینهى . عبدًا إذا صلّى . أرءیت إن کان على الهدى . أو أمر بالتّقوى . أرءیت إن کذّب و تولّى)
۴ - تکذیب کنندگان تعالیم هدایت گر دین و دستورات تقواپیشگىِ آن، طغیان گر و مورد تهدید الهى اند. (لیطغى ... أرءیت إن کذّب و تولّى) سیاق آیات، بر تهدید دلالت دارد.
موضوعات مرتبط
- ابوجهل: تکذیبگرى ابوجهل ۲
- تقوا: مانعان از تقوا ۳
- خدا: تهدیدهاى خدا ۴
- دین: تهدید مکذبان دین ۴; سرزنش تکذیب دین ۱; شگفتى تکذیب دین ۱; طغیانگرى مکذبان دین ۴
- متقین: تهدید مکذبان متقین ۴; طغیانگرى مکذبان متقین ۴
- محمد(ص): تکذیب محمد(ص) ۲; مانعان از نماز محمد(ص) ۲; معرضان از محمد(ص) ۲
- نماز: مانعان از نماز ۳; معرضان از نماز ۳; مکذبان نماز ۳
- هدایت: هدایت ستیزان ۳