العلق ١٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=بنده‌ای را گاهی که نماز گزارد
|-|معزی=بنده‌ای را گاهی که نماز گزارد
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::10|١٠]] | قبلی = العلق ٩ | بعدی = العلق ١١  | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::10|١٠]] | قبلی = العلق ٩ | بعدی = العلق ١١  | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«إِذَا ...»: جواب شرط محذوف است.
«إِذَا ...»: جواب شرط محذوف است.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶


ترجمه

بنده‌ای را به هنگامی که نماز می‌خواند (آیا مستحق عذاب الهی نیست)؟!

|وقتى بنده‌اى نماز كند
بنده‌اى را آنگاه كه نماز مى‌گزارد؟
آن بنده خدای را که به نماز مشغول شد؟ (مراد ابو جهل است که بر نماز، پیغمبر و اصحابش را به مسخرگی می‌آزرد).
بنده ای را هنگامی که نماز می خواند؟
بنده‌اى را كه نماز مى‌خواند؟
بنده‌ای را که به نماز برخیزد
بنده‌اى [گزين و بهين‌] را آنگاه كه نماز گزارد [آيا نمى‌داند كه خدا او را مى‌بيند]؟
بنده‌ای را چون به نماز ایستد؟ (آیا چنین بازدارنده‌ای مستحقّ عذاب الهی نیست؟).
بنده‌ای را آن‌گاه که نماز می‌گزارد؟
بنده‌ای را گاهی که نماز گزارد


العلق ٩ آیه ١٠ العلق ١١
سوره : سوره العلق
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِذَا ...»: جواب شرط محذوف است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، بنده ارجمند خداوند (عبدًا) براساس شأن نزول هاى متعدد، مراد از «عبداً» - که به جهت بیان عظمت، نکره آورده شده - پیامبر(ص) است.

۲ - پیامبر(ص)، به طور مکرر و در حضور مخالفان خویش، نماز مى خواند. (إذا صلّى) از نهى مکرر - که مفاد فعل مضارع «ینهى» در آیه قبل است - اقامه مکرر نماز استفاده مى شود و برخورد مخالفان پیامبر(ص) با نماز آن حضرت، نشان مى دهد که نماز پیامبر(ص) از دید آنان مخفى نبوده است.

۳ - نماز، جلوه عبودیت انسان است. (عبدًا إذا صلّى)

۴ - وادار ساختن مردم به ترک نماز، نادیده انگاشتن عبودیت آنان براى خداوند است. (أرءیت الذى ینهى . عبدًا إذا صلّى) انتخاب کلمه «عبد»، بیانگر دلیل تعجبى است که استفهام «أرءیت» بر آن دلالت داشت; یعنى، کسى که بندگان را به ترک نماز فرا مى خواند، چرا به بنده بودن آنان توجّه نمى کند؟

۵ - تشریع نماز، در نخستین سال هاى بعثت (إذا صلّى) گرچه ممکن است کیفیت نمازى که رسول خدا(ص) در آغاز بعثت مى خواند، با نمازهاى پنج گانه اى که براى همیشه تشریع شده است، تفاوت هایى داشته و چه بسا به سجود و قصد قربت - که در ذیل سوره آمده - اکتفا مى شد; ولى آیه شریفه بر اصل تشریع عبادتى به نام «نماز» دلالت دارد.

موضوعات مرتبط

  • خدا: ترک عبودیت خدا ۴
  • عبودیت: نشانه هاى عبودیت ۳
  • محمد(ص): عبودیت محمد(ص) ۱; فضایل محمد(ص) ۱; محمد(ص) و مخالفان ۲; نماز محمد(ص) ۲
  • نماز: اهمیت نماز ۳; تاریخ تشریع نماز ۵; ممانعت از نماز ۴

منابع