العلق ٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=آفرید انسان را از خون بسته‌
|-|معزی=آفرید انسان را از خون بسته‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = العلق ١ | بعدی = العلق ٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = [[نازل شده در سال::1|١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = العلق ١ | بعدی = العلق ٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«خَلَقَ»: هر چند فعل (خَلَقَ) در آیه نخست، آفرینش انسان را هم در بر دارد، ولی برای اهمّیّت مقام او مجدّدا از انسان سخن به میان آمده است. «عَلَقٍ»: جمع عَلَقَة، خون بسته و دَلَمه گونه (نگا: حجّ /  مؤمنون / ، غافر / ، قیامه / ).
«خَلَقَ»: هر چند فعل (خَلَقَ) در آیه نخست، آفرینش انسان را هم در بر دارد، ولی برای اهمّیّت مقام او مجدّدا از انسان سخن به میان آمده است. «عَلَقٍ»: جمع عَلَقَة، خون بسته و دَلَمه گونه (نگا: حجّ /  مؤمنون / ، غافر / ، قیامه / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶


ترجمه

همان کس که انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد!

انسان را از خون بسته‌اى آفريد
انسان را از عَلَق آفريد.
آن خدایی که آدمی را از خون بسته (که تحول نطفه است) بیافرید.
[همان که] انسان را از علق به وجود آورد.
آدمى را از لخته‌خونى بيافريد.
که انسان را از [نطفه و سپس‌] خون بسته آفریده است‌
آدمى را از خونى بسته آفريد.
انسان را از خون بسته آفریده است.
انسان را از علق [:میلیون‌ها آویزه‌ی منی] آفرید.
آفرید انسان را از خون بسته‌


العلق ١ آیه ٢ العلق ٣
سوره : سوره العلق
نزول : ١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَلَقَ»: هر چند فعل (خَلَقَ) در آیه نخست، آفرینش انسان را هم در بر دارد، ولی برای اهمّیّت مقام او مجدّدا از انسان سخن به میان آمده است. «عَلَقٍ»: جمع عَلَقَة، خون بسته و دَلَمه گونه (نگا: حجّ / مؤمنون / ، غافر / ، قیامه / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، خالق انسان ها است. (خلق الإنسن)

۲ - انسان، از خون لخته آفریده شده است. (خلق الإنسن من علق) «علق»; یعنى، مطلق خون یا خونى که به شدت سرخ است، یا خون غلیظ و یا جامد (قاموس). برخى آن را جمع «عَلَقة» دانسته اند که به اعتبار جنس بودن «الإنسان»، وصف آن قرار گرفته است. (الدرّالمصون)

۳ - تکوین یافتن انسان ها از خون جامد به دست خداوند، شاهد و دلیل ربوبیت او بر آنان است. (ربّک الذى خلق . خلق الإنسن من علق) این آیه، بدل براى جمله «خلق» در آیه قبل و توصیف «ربّک» است.

۴ - آگاهى از قدرت خداوند بر آفرینش انسان از خون لخته، زمینه ساز توجه به او در آغاز هر کار است. (اقرأ باسم ربّک ... خلق الإنسن من علق)

۵ - علل و عوامل طبیعى، مجراى فعل خداوند (خلق الإنسن من علق)

۶ - آفرینش انسان، ممتاز و برتر از آفرینش سایر مخلوق ها است. (الذى خلق . خلق الإنسن من علق) آیه قبل، از خالقیت خداوند سخن گفت و در این آیه، خلقت انسان به عنوان نمونه اى از مخلوقات او اختصاص به ذکر یافته است. این عنایت خاص، نشانگر برجستگى ویژه خلقت انسان است.

موضوعات مرتبط

  • انسان: انسان از علقه ۲، ۴; خالق انسان ها ۱; مراحل خلقت انسان ۲; منشأ شکل گیرى انسان ۳; ویژگیهاى خلقت انسان ۶
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱
  • خدا: خالقیت خدا ۱; دلایل ربوبیت خدا ۳; مجارى افعال خدا ۵
  • ذکر: آثار ذکر ۴; ذکر خالقیت خدا ۴; ذکر قدرت خدا ۴; زمینه ذکر بسمله در کار ۴
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۵

منابع