الإنفطار ١٦: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیستند ایشان از آن ناپدیدان | |-|معزی=و نیستند ایشان از آن ناپدیدان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الإنفطار | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الإنفطار | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = الإنفطار ١٥ | بعدی = الإنفطار ١٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«غَآئِبِینَ»: (نگا: اعراف / نمل / ). | «غَآئِبِینَ»: (نگا: اعراف / نمل / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۴
ترجمه
الإنفطار ١٥ | آیه ١٦ | الإنفطار ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«غَآئِبِینَ»: (نگا: اعراف / نمل / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره انفطار
- بيان تعدادى از علامتهاى روز قيامت
- مراد از اينكه در قيامت هر نفسى به آنچه مقدم و مؤ خر داشته عالم مى شود
- مفاد استفهام توبيخى ((يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم )) و آنچه وصف ((كريم)) افاده مى كند
- برقرارى عدالت بين اعضاء و قواى انسان يكى از موارد تدبير الهى
- ثبت و ضبط اعمال انسانها توسط دو فرشته موكل و توصيف آنها به (كراما كاتبين )
- ملائكه به افعال و نيات ما علم دارند و بر هر كس دو ملك ماءمور ثبت و كتابت اعمال اويند
- در قيامت رابطه تاءثير و تاءثر اسباب عادى از بين مى رود
- (رواياتى در ذيل ((علمت نفس ما قدمت و اخرت ))، ((و ان عليكم لحافظين )) و ((الامريومئذ لله ))
نکات آیه
۱ - پنهان داشتن خویش از آتش جهنم، براى فاسقان امکان پذیر نیست. (و ما هم عنها بغائبین) «غاب عنه»; یعنى، از او مخفى شد. (لسان العرب)
۲ - انسان ها در قیامت، مقهور نظام کیفرى خداوند و ناتوان از هرگونه استتار و مقاومت (و ما هم عنها بغائبین)
۳ - عذاب و آتش دوزخ، جاودانه است. (و ما هم عنها بغائبین)
موضوعات مرتبط
- انسان: حتمیت کیفر انسان ها ۲; عجز انسان ها ۲
- جهنم: جاودانگى آتش جهنم ۳; جاودانگى عذاب جهنم ۳
- خدا: حاکمیت کیفرهاى خدا ۲
- فاسقان: حتمیت کیفر فاسقان ۱; فاسقان در جهنم ۱