النازعات ٣٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=روزی که یاد آورد انسان آنچه را کوشیده است‌
|-|معزی=روزی که یاد آورد انسان آنچه را کوشیده است‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره النازعات | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = النازعات ٣٤ | بعدی = النازعات ٣٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النازعات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = النازعات ٣٤ | بعدی = النازعات ٣٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یَوْمَ»: بدل از (إِذَا) است و جواب (إِذَا) محذوف است و تفصیل نهفته در آیات بعدی است. یعنی همین که طامّه کبری روی آورد، عالَم و روز و دوره‌ای پیش می‌آید که در آن موجبات غفلت و فراموشی از میان می‌رود، و ...
«یَوْمَ»: بدل از (إِذَا) است و جواب (إِذَا) محذوف است و تفصیل نهفته در آیات بعدی است. یعنی همین که طامّه کبری روی آورد، عالَم و روز و دوره‌ای پیش می‌آید که در آن موجبات غفلت و فراموشی از میان می‌رود، و ...

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۴


ترجمه

در آن روز انسان به یاد کوششهایش می‌افتد،

|آن روز است كه آدمى آنچه را كوشيده به ياد آورد
[آن‌] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد
در آن روز آدمی هر چه کرده به یاد آرد.
در آن روز انسان آنچه تلاش و کوشش کرده به یاد آورد
روزى كه آدمى همه اعمال خود را به ياد آورد،
روزی که انسان از آنچه کوشیده است، یاد آورد
روزى كه آدمى آنچه كوشيده است به ياد آرد
در آن روز، انسان به یاد می‌آورد همه‌ی کوششها و تلاشهائی را که کرده است.
روزی که انسان آنچه (را) کوشیده است به یاد آورد!
روزی که یاد آورد انسان آنچه را کوشیده است‌


النازعات ٣٤ آیه ٣٥ النازعات ٣٦
سوره : سوره النازعات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَوْمَ»: بدل از (إِذَا) است و جواب (إِذَا) محذوف است و تفصیل نهفته در آیات بعدی است. یعنی همین که طامّه کبری روی آورد، عالَم و روز و دوره‌ای پیش می‌آید که در آن موجبات غفلت و فراموشی از میان می‌رود، و ...

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تمام انسان ها، در صحنه قیامت حاضر شده; کردارهاى فراموش گشته خویش و اهداف آن تلاش ها را به خاطر خواهند آورد. (یوم یتذکّر الإنسن ما سعى) «ما» در «ما سعى» موصول و عائد آن حذف شده است; یعنى، «ما سعى له». این تعبیر بر اهدافى منطبق است که سعى انسان، براى دستیابى به آن بوده است. ممکن است «ما» مصدریه باشد; یعنى، «سعیه». در این صورت آنچه به یاد انسان خواهد آمد، نفس سعى و تلاش او است.

۲ - فرجام اخروى هر انسان، وابسته به کردارى است که در آن تلاش جدى داشته است. (یوم یتذکّر الإنسن ما سعى) به کار بردن ماده «سعى» - به جاى «عمل» - ممکن است در بدى ها، ناظر به نادیده گرفتن لغزش هاى خالى از اصرار و در اعمال نیک، توصیه به دریغ نورزیدن از کوشش مداوم باشد.

۳ - دنیا، محل تلاش و آخرت، جاى بهره مندى از تلاش ها است. (فإذا جاءت الطامّة الکبرى . یوم یتذکّر الإنسن ما سعى) بیان «یادآورى اعمال در قیامت»، صرفاً به منظور خبر از آینده نیست; بلکه بشارت دادن و انذار انسان ها نسبت به فرجام اعمالشان است.

۴ - غفلت انسان، از کردار خویش و فراموش کردن آن پیش از برپایى قیامت (یوم یتذکّر الإنسن ما سعى)

موضوعات مرتبط

  • آخرت: نقش آخرت ۳
  • انسان: حشر اخروى انسان ها ۱; غفلت انسان ۴
  • پاداش: مکان پاداش ۳
  • دنیا: نقش دنیا ۳
  • عمل: آثار عمل ۲; فراموشى عمل ۴; فرجام عمل ۱; فرصت عمل۳
  • غفلت: غفلت از عمل ۴
  • فرجام: عوامل مؤثر در فرجام اخروى ۲
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۱
  • کیفر: مکان کیفر ۳

منابع