المدثر ٥٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بلکه خواهد هر مردی از ایشان که داده شود نامههائی گشاده (پهناور) | |-|معزی=بلکه خواهد هر مردی از ایشان که داده شود نامههائی گشاده (پهناور) | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::52|٥٢]] | قبلی = المدثر ٥١ | بعدی = المدثر ٥٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بَلْ یُرِیدُ کُلُّ ...»: (نگا: انعام / اسراء / ). | «بَلْ یُرِیدُ کُلُّ ...»: (نگا: انعام / اسراء / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
المدثر ٥١ | آیه ٥٢ | المدثر ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَلْ یُرِیدُ کُلُّ ...»: (نگا: انعام / اسراء / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۵۶، سوره مدثّر
- تشبيه كفّار اعراض كننده از قرآن ، به گورخران رميده از شير، و بيان انگيزه آنان درتكذيب
- پاسخ به دو توقع بيجاى كافران در امر رسالت ونزول كتاب آسمانى
- فعل اختيارى نسبت به انسان ممكن و نسبت به خدا ضرورى التحقق است
- چند روايتى درباره مراد از اينكه كقار مى خواستند به هر كدام صحفى منشّره داده شود
- رواياتى درباره معناى ((هو اهل التقوى و اهل المغفرة ))
نکات آیه
۱ - کافران پندناپذیر، ایمان به پیامبر(ص) را به آمدن نامه هاى سرگشاده براى یکایکشان، مشروط دانستند. (بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة)
۲ - کافران مخالف پیامبر(ص)، مردمى مغرور و خودخواه بودند. (بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة) این که کافران براى هر یک از خودشان، در انتظار ارسال نامه اى جداگانه از سوى خدا بودند، نشانه غرور و خودخواهى آنان است.
۳ - درخواست نامه هاى سرگشاده و جداگانه براى خود، جلوه نابخردى و سبک مغزى کافران مخالف پیامبر(ص) (فما لهم عن التذکرة معرضین ... بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة)
۴ - غرور و خودخواهى کافران، عامل مخالفت آنان با قرآن و پیامبر(ص) (بل یرید کلّ امرىء منهم أن یوتى صحفًا منشّرة)
روایات و احادیث
۵ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «بل یرید کلّ امرىء منهم أن یؤتى صحفاً منشّرة» و ذلک أنّهم قالوا: یا محمد قد بلغنا أنّ الرجل من بنى اسرائیل کان یذنب الذنب فیصبح و ذنبه مکتوب عند رأسه و کفّارته، فنزل جبرئیل على النبىّ(ص) و قال: یسألک قومک سنّة بنى إسرائیل فى الذنوب فإن شاؤوا فعلنا ذلک بهم و أخذناهم بما کنّا نأخذ به بنى إسرائیل...;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند «بل یرید کلّ امرىء منهم أن یؤتى صحفاً منشّرة» روایت شده که آنان [به رسول خدا ]گفتند: اى محمد! به ما خبر رسیده که مردى از بنى اسرائیل، گناهى مرتکب مى شد و از خواب برمى خاست، در حالى که گناهش در بالاى سرش همراه با کفّاره آن نوشته شده بود. سپس جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد و فرمود: قومت از تو مى خواهند، همان سنّت بنى اسرائیل در مورد گناهان درباره آنان جارى شود، اگر آنان بخواهند ما درباره آنان انجام مى دهیم و آنان را گرفتار مى کنیم; به همان عذابى که بنى اسرائیل را گرفتار مى کردیم...».
موضوعات مرتبط
- ایمان: شرایط ایمان به محمد(ص) ۱
- بنى اسرائیل: قصه بنى اسرائیل ۵
- قرآن: مخالفت با قرآن ۴
- کافران: آثار تکبر کافران ۴; آثار عجب کافران ۴; خواسته هاى کافران۵; شرایط کافران ۱; عوامل مخالفت کافران ۴
- محمد(ص): بى عقلى مکذبان محمد(ص) ۳; تکبر مکذبان محمد(ص) ۲; خواسته هاى مکذبان محمد(ص) ۳; رذایل اخلاقى مکذبان محمد(ص) ۲; سفاهت مکذبان محمد(ص) ۳; عجب مکذبان محمد(ص) ۲; قصه محمد(ص) ۵; مخالفت با محمد(ص) ۴
- معجزه: معجزه اقتراحى ۱
- نامه: درخواست نامه سرگشاده ۱، ۳، ۵
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۹۶; نورالثقلین، ج، ص ۴۶۰- ، ح ۳۵.