المعارج ٣١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنکه خواست جز این را پس آنانند تجاوزگران | |-|معزی=و آنکه خواست جز این را پس آنانند تجاوزگران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = المعارج ٣٠ | بعدی = المعارج ٣٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْعَادُونَ»: تجاوز پیشگان. (نگا: مؤمنون / . | «الْعَادُونَ»: تجاوز پیشگان. (نگا: مؤمنون / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱
ترجمه
المعارج ٣٠ | آیه ٣١ | المعارج ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعَادُونَ»: تجاوز پیشگان. (نگا: مؤمنون / .
تفسیر
- آيات ۱۹ - ۳۵، سوره معارج
- توضيح راجع به صفت ((حرص )) و ((هلع )) و ((تقسيم )) آن به حرص خدادادى كه مفيد و مطلوب است و حرص بشرى كه انحرافى و مذموم مى باشد.
- اوصاف نمازگزارانى كه از ((هلوع )) بودن استثنا شده اند
- بحث انحصار موارد حق معلوم در دو مورد سائل و محروم است .
- مقصود از مراعات امانات و عهد و مراد از محافظت بر صلوة
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته راجع به نماز، حقسائل و محروم و...)
نکات آیه
۱ - ارضاى غرایز جنسى، جز از طریق همسر یا کنیز مملوک، تجاوز به حدود الهى و به دور از حق و اعتدال است. (فمن ابتغى وراء ذلک فأُولئک هم العادون) «عدوان» (مصدر «عادون»)، به معناى تجاوز کردن و از حد گذشتن است.
۲ - افراد بى عفّت و (کسانى که غرایز جنسى شان را به جز از راه ازدواج یا تملّک کنیز ارضا مى کنند) سرآمد تجاوزکاران اند. (فمن ابتغى وراء ذلک فأُولئک هم العادون) «هم» ضمیر فصل و مفید حصر است; یعنى، بیانگر این معنا است که مضمون مسند (العادون)، تنها براى مسندالیه (اُولئک) ثابت است; نه غیر آن. بنابراین معناى جمله بالا چنین مى شود: تنها آنان تجاوزکاران اند.
۳ - بى عفّتى (ارضاى غریزه جنسى به گونه نامشروع)، انحرافى بزرگ و گناهى عظیم در پیشگاه خداوند (فأُولئک هم العادون)
۴ - رهانیت و سرکوب غرایز (همچون غریزه جنسى و...)، مخالف تعالیم اسلام (إلاّ على أزوجهم أو ما ملکت أیمنهم ... فمن ابتغى وراء ذلک فأُولئک هم العادون)
روایات و احادیث
۵ - «سُئِلَ الصادق(ع) عن الخَضْخَضَة فقال: إثمٌ عظیمٌ قد نهى اللّه عنه فى کتابه ... فقال السائل: بیّن لى یابن رسول اللّه(ع) من کتاب اللّه نهیه فقال: قول اللّه «فمن ابتغى وراء ذلک فأُولئک هم العادون» و هو ممّا وراء ذلک...;[۱] از امام صادق(ع) درباره خضخضه (عمل استمنا) سؤال شد، فرمود: گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است ... سؤال کننده پرسید: اى فرزند رسول خدا! نهى آن را از قرآن براى من بیان کن، فرمود: سخن خداوند «فمن ابتغى وراء ذلک فأُولئک هم العادون» و آن [عمل استمناء] از مصادیق «وراء ذلک» است...».
موضوعات مرتبط
- استمنا: گناه استمنا ۵
- بى عفتان: تجاوزگرى بى عفتان ۲
- بى عفتى: گناه بى عفتى ۳
- حدودخدا: تجاوز از حدودخدا ۱
- رهبانیت: سرزنش رهبانیت ۴
- غریزه جنسى: ارضاى نامشروع غریزه جنسى ۱، ۵
- کنیز: استمتاع از کنیز ۱
- گناهان کبیره :۳، ۵
- متجاوزان :۲
- همسر: استمتاع از همسر ۱
منابع
- ↑ بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۳، ح ۱; وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۷۸، ب ۳، ح ۴.