المعارج ٢٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و آنان که در خواسته‌های ایشان است بهره دانسته‌
|-|معزی=و آنان که در خواسته‌های ایشان است بهره دانسته‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = المعارج ٢٣ | بعدی = المعارج ٢٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = المعارج ٢٣ | بعدی = المعارج ٢٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«حَقٌّ مَّعْلُومٌ»: مراد سهمی است غیر از زکات که صدقه و بذل و بخشش می‌کند (نگا: قاسمی).
«حَقٌّ مَّعْلُومٌ»: مراد سهمی است غیر از زکات که صدقه و بذل و بخشش می‌کند (نگا: قاسمی).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱


ترجمه

و آنها که در اموالشان حق معلومی است...

|و همانان كه در اموالشان حقى معين است
و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است،
و آنان که در مال و دایی خود حقّی معیّن و معلوم گردانند.
و آنان که در اموالشان حقّی معلوم است
و آنان كه در اموالشان حقى است معين،
و کسانی که در اموالشان حقی معین است‌
و آنان كه در مالهاشان حقى است معلوم- مانند زكات و صدقات-،
همان کسانی که در دارائی ایشان سهم مشخّصی است.
و (هم) آنان که در اموالشان حقی معلوم است،
و آنان که در خواسته‌های ایشان است بهره دانسته‌


المعارج ٢٣ آیه ٢٤ المعارج ٢٥
سوره : سوره المعارج
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«حَقٌّ مَّعْلُومٌ»: مراد سهمی است غیر از زکات که صدقه و بذل و بخشش می‌کند (نگا: قاسمی).


تفسیر

نکات آیه

۱ - تعیین کردن مقدار معیّنى از اموال خود براى انفاق، از اوصاف مؤمنان و مسلمانان راستین است. (و الذین فى أمولهم حقّ معلوم)

۲ - نیازمندان، داراى حق در اموال توانگران و شریک ثروت آنان (و الذین فى أمولهم حقّ معلوم) تعبیر «حق»، مى تواند بیانگر حقیقت یاد شده باشد.

۳ - وجود احکام اقتصادى و واجب مالى - جدا از فریضه زکات و خمس و پیش از آن - در شریعت اسلام (و الذین فى أمولهم حقّ معلوم) برداشت یاد شده، به جهت این نکته است که بنا به گفته همه مفسران، این آیه پیش از فریضه زکات و خمس نازل شده است.

۴ - انفاق و اختصاص دادن مقدار معیّنى از اموال خویش به نیازمندان جامعه، تعدیل کننده غرایز و تأثیرگذار در اخلاق بشر (حرص، بخل، ناشکیبایى و...) (إنّ الإنسن خلق هلوعًا ... إلاّ المصلّین ... و الذین فى أمولهم حقّ معلوم)

روایات و احادیث

۵ - «عن محمّد بن مروان عن جعفر بن محمّد(ع) قال: إنّى لأطوفُ بالبیت مع أبى(ع) إذ أقبل رجلٌ ... فقال: ...فأخبرنى عن قوله: «و فى أموالهم حق معلوم» ما هذا الحقّ المعلوم؟ قال: هو الشىء یخرجه الرجلُ من ماله لیس من الزّکاة فیکون للنّائبة و الصّلة...;[۱] محمدبن مروان از امام صادق(ع) روایت نموده است که فرمود: با پدرم در حال طواف خانه خدا بودیم که مردى به طرف ما آمد ... و گفت: ... مرا از سخن خداوند: «و فى أموالهم حقّ معلوم» آگاه کن که این «حق معلوم» چیست؟ فرمود: آن حق چیزى است که شخص از مال خود، خارج مى کند و جزء زکات نیست; بلکه آن را براى رفع گرفتارى ها و پیشامدها و بخشش و احسان، از مال خود جدا مى کند...».

موضوعات مرتبط

  • اخلاق: عوامل مؤثر در اخلاق ۴
  • اسلام: تعالیم اسلام ۳
  • انفاق: آثار انفاق ۴; اهمیت انفاق ۵
  • بخل: موانع بخل ۴
  • ثروتمندان: تکلیف ثروتمندان ۲; شریک ثروتمندان ۲
  • حرص: موانع حرص ۴
  • صبر: موانع بى صبرى ۴
  • غرایز: عوامل تعدیل غرایز ۴
  • فقرا: حقوق فقرا ۲، ۵
  • مؤمنان: انفاق مؤمنان ۱; صفات مؤمنان ۱
  • واجبات: واجبات مالى ۳

منابع

  1. تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۳۰، ح ۵; بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۹۵، ح ۱۰.