الملك ٢٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گویند کی است این وعده اگر هستید راستگویان | |-|معزی=و گویند کی است این وعده اگر هستید راستگویان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الملك | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الملك | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::25|٢٥]] | قبلی = الملك ٢٤ | بعدی = الملك ٢٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْوَعْدُ»: مراد فرا رسیدن عذاب استیصال دنیوی، و یا فرا رسیدن رستاخیز و عذاب شدید اخروی است. | «الْوَعْدُ»: مراد فرا رسیدن عذاب استیصال دنیوی، و یا فرا رسیدن رستاخیز و عذاب شدید اخروی است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
الملك ٢٤ | آیه ٢٥ | الملك ٢٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْوَعْدُ»: مراد فرا رسیدن عذاب استیصال دنیوی، و یا فرا رسیدن رستاخیز و عذاب شدید اخروی است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱ - پرسش ناباورانه و تمسخرآمیز کافران، از زمان برپایى قیامت (و یقولون متى هذا الوعد) استفهام در «متى هذا الوعد» حقیقى نیست; بلکه از باب تهکّم و استهزا است.
۲ - روشن نبودن زمان برپایى قیامت، دستاویز کافران براى انکار آن (و یقولون متى هذا الوعد)
۳ - برپایى قیامت، وعده اعلام شده خداوند به انسان ها (و یقولون متى هذا الوعد)
۴ - مشرکان و کافران صدراسلام، منکر برپایى قیامت بوده و آن را دروغ مى پنداشتند. (و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین)
۵ - تلاش کافران، براى ایجاد شبهه و تردید در باورهاى مؤمنان (و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین) تعبیر «إن کنتم صادقین» - به صیغه جمع - نشان مى دهد که روى سخن کافران، با مؤمنان بوده است; نه صرفاً پیامبراسلام(ص). بنابراین طرح این پرسش ها، مى تواند براى به بن بست کشاندن اهل ایمان و ایجاد تهدید در باورهاى آنان صورت گرفته باشد.
۶ - همراهى مؤمنان با پیامبر(ص)، در تبلیغ دین و انذار کافران (إن کنتم صدقین) از این که در درخواست کافران، مؤمنان مورد خطاب قرار گرفته اند، استفاده مى شود که پیروان پیامبراسلام(ص) نیز در تبلیغ دین و دفاع از آن، شرکت گسترده اى داشته اند.
۷ - پرسش بهانه جویانه کافران، درباره زمان برپایى قیامت، ناشى از خوى لجاجت، استکبارى و حق گریزى آنان بوده است. (بل لجّوا فى عتوّ و نفور ... و یقولون متى هذا الوعد إن کنتم صدقین)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۴
- خدا: وعده هاى خدا ۳
- قیامت: آثار جهل به قیامت ۲; استهزاى قیامت ۱; پرسش از قیامت ۱، ۷; زمینه تکذیب قیامت ۲; مکذبان قیامت ۴; وعده قیامت ۳; وقت قیامت ۱، ۷
- کافران: آثار استکبار کافران ۷; آثار حق ناپذیرى کافران ۷; آثار لجاجت کافران ۷; استهزاهاى کافران ۱; انذار کافران ۶; بهانه جویى کافران ۲، ۷; بینش کافران صدراسلام ۴; شبهه افکنى کافران ۵
- مؤمنان: انذارهاى مؤمنان ۶; تبلیغ مؤمنان ۶; شبهه افکنى در مؤمنان ۵; همراهى مؤمنان ۶
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۶; تبلیغ محمد(ص) ۶; همراهى با محمد(ص) ۶
- مشرکان: بینش مشرکان صدراسلام ۴