المنافقون ٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=این بدان است که ایشان ایمان آوردند سپس کافر شدند پس مُهر نهاد بر دلهاشان پس درنیابند | |-|معزی=این بدان است که ایشان ایمان آوردند سپس کافر شدند پس مُهر نهاد بر دلهاشان پس درنیابند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المنافقون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المنافقون | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::3|٣]] | قبلی = المنافقون ٢ | بعدی = المنافقون ٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا»: (نگا: نساء / . «ذلِکَ»: این نفاق و دروغ و جلوگیری از دین اسلام که بدان عادت گرفتهاند. «طُبِعَ عَلی قُلُوبِهِمْ»: (نگا: توبه / و ، نحل / محمّد / ). | «آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا»: (نگا: نساء / . «ذلِکَ»: این نفاق و دروغ و جلوگیری از دین اسلام که بدان عادت گرفتهاند. «طُبِعَ عَلی قُلُوبِهِمْ»: (نگا: توبه / و ، نحل / محمّد / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۹
ترجمه
المنافقون ٢ | آیه ٣ | المنافقون ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا»: (نگا: نساء / . «ذلِکَ»: این نفاق و دروغ و جلوگیری از دین اسلام که بدان عادت گرفتهاند. «طُبِعَ عَلی قُلُوبِهِمْ»: (نگا: توبه / و ، نحل / محمّد / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره منافقون
- كاذب بودن منافقان در شهادت به رسالت پيامبر(ص ) از باب كذب مخبرى بوده است
- منظور اينكه درباره منافقين فرموده : ((آمنوا ثم كفروا فطبع على قلوبهم ...))
- معناى اينكه خداوند بر دل هاى منافقين مهر زده
- مراد از توصيف منافقين به اينكه (كانهم خشب مسندة )
- اوصاف و احوالى ديگر از منافقين
- (رواياتى درباره ماجراى رفتار و گفتار منافقانه عبدالله ابن ابى ونزول آيات مربوطه )
- روايتى در ذيل آيه (اذا جاءك المنافقون ) و ماجراى عبدالله بن ابى منافق
- رواياتى ديگر در ذيل آيات مربوط به منافقين
- اشاره به خطر مناقين و فتنه انگيزى ها و توطئه هايشان در صدر اسلام
- رد اين سخن كه نفاق بعد از هجرت پديد آمد وقبل از رحلت پيامبر(ص ) برچيده شد!
نکات آیه
۱ - عملکرد بد منافقان، ناشى از کفر و بى ایمانى آنان است. (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا) «ذالک» به جمله «إنّهم ساء ما کانوا یعملون» در آیه قبل اشاره دارد.
۲ - دروغ گویى، استفاده ابزارى از سوگندها، انحراف و بازداشتن مردم از راه خدا، زاییده کفر و بى ایمانى منافقان (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا) «ذلک» مى تواند به تمامى آنچه در دو آیه پیش در رابطه با منافقان، مطرح شده اشاره داشته باشد.
۳ - منافقان صدراسلام، عناصرى مرتد بودند (ابتدا ایمان آوردند و سپس کفر ورزیدند). (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا)
۴ - افشاى چهره واقعى عناصر نفاق پیشه صدراسلام از سوى خداوند (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا)
۵ - کفر و ارتداد، زمینه ساز مُهر شدن دل است. (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا فطبع على قلوبهم)
۶ - دل هاى منافقان، بر اثر کفر و ارتداد مُهر شد. (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا فطبع على قلوبهم)
۷ - دروغ گویى، استفاده ابزارى از مقدسات و عملکردهاى ناپسند، نشانه هاى مُهر شدن دل است. (ذلک بأنّهم ءامنوا ثمّ کفروا فطبع على قلوبهم)
۸ - مردمى که دل هایشان مهر شده، از درک حقایق و معارف دینى و الهى محروم اند. (فطبع على قلوبهم فهم لایفقهون)
۹ - منافقان، بر اثر مُهر شدن دل هایشان از درک معارف دین ناتوان اند. (فطبع على قلوبهم فهم لایفقهون)
۱۰ - دل آدمى، مرکز درک و فهم حقایق و معارف الهى است. (فطبع على قلوبهم فهم لایفقهون)
موضوعات مرتبط
- ارتداد: آثار ارتداد ۵
- حقایق: جایگاه درک حقایق ۱۰; موانع درک حقایق ۸
- خدا: افشاگریهاى خدا ۴
- دروغ: آثار دروغ ۷
- دین: عوامل محرومیت از درک دین ۸; موانع فهم دین ۹
- سبیل الله: زمینه ممانعت از سبیل الله ۲
- سوگند: سوءاستفاده از سوگند ۲
- قلب: آثار ختم قلب ۸، ۹; زمینه ختم قلب ۵; نشانه هاى ختم قلب ۷; نقش قلب ۱۰
- کفر: آثار کفر ۵
- مقدسات: آثار سوءاستفاده از مقدسات ۷
- منافقان: آثار ارتداد منافقان ۶; آثار کفر منافقان ۱، ۲، ۶; ارتداد منافقان صدر اسلام ۳; افشاى منافقان صدر اسلام ۴; ختم قلب منافقان ۹; زمینه ختم قلب منافقان ۶; زمینه سوءاستفاده منافقان ۲; زمینه سوگند دروغ منافقان ۲; عجز منافقان ۹; منشأ عمل ناپسند منافقان ۱