الطور ١٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا پرهیزکارانند در باغها و نعمتها | |-|معزی=همانا پرهیزکارانند در باغها و نعمتها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::17|١٧]] | قبلی = الطور ١٦ | بعدی = الطور ١٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«جَنَّاتٍ وَ نَعِیمٍ»: تنوین این واژهها بیانگر کثرت و عظمت است. | «جَنَّاتٍ وَ نَعِیمٍ»: تنوین این واژهها بیانگر کثرت و عظمت است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
الطور ١٦ | آیه ١٧ | الطور ١٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَنَّاتٍ وَ نَعِیمٍ»: تنوین این واژهها بیانگر کثرت و عظمت است.
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۲۸، سوره طور
- عذاب مكذبان عين عمل آنها است و چه صبر كنند و چه بى تابى از آنان جدا شدنى نيست
- معناى اينكه در وصف متقين بهشتى فرمود: ((فاكهين بما آتيهم ربهم ...))
- توضيح آيه :((و الذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم بايمان الحقنابهم ذريتهم ...)) و چند وجهدر معناى آن .
- معناى جمله ((كل امرى ء بما كسب رهين )) و جمع آن با آيه((كل نفس بما كسبت رهينة الا اصحاب اليمين ))
- بيان تفضيلى پاره اى از لذات و نعمت هاى اهل بهشت
- معناى اينكه بهشتيان مى گويند: ((ما در خانواده مان مشفق بوديم ))
- رواياتى در ذيل آيه : ((الحقنابهم ذريتهم )) درباره ملحق گشتن فرزندان مؤ منين بهايشان در قيامت
نکات آیه
۱ - بهشت، جایگاه حتمى تقواپیشگان (إنّ المتّقین فى جنّ-ت و نعیم)
۲ - باغ هاى بهشت، پوشیده از درختان (إنّ المتّقین فى جنّ-ت) «جنّة» (مفرد «جنّات») به باغ پوشیده از درختان گفته مى شود.
۳ - بهشت تقواپیشگان، سرشار از نعمت است. (إنّ المتّقین فى جنّ-ت و نعیم) واژه «نعیم» به معناى نعمت بسیار و فراوان است.
۴ - تقوا، اصلى ترین شرط ورود به بهشت و بارزترین ویژگى بهشتیان (إنّ المتّقین فى جنّ-ت و نعیم)
۵ - بى تقوایى و هواپرستى، بزرگ ترین مشکل تکذیب کنندگان دین در قیامت (فویل یومئذ للمکذّبین ... هذه النار الّتى کنتم بها تکذّبون ... إنّ المتّقین فى جنّ-ت و نعیم) در این آیات، «متّقین» جبهه مقابل «مکذّبین» قرار گرفته است. از این تقابل مطلب استفاده مى شود.
۶ - مقایسه فرجام نیک تقواپیشگان با سرنوشت شوم کافران، شیوه بهینه هدایت خلق (اصلوها ... إنّ المتّقین فى جنّ-ت و نعیم) از این که خداوند در هدایت خلق، به ترسیم هر دو فرجام پرداخته است; مطلب بالا برداشت مى شود.
۷ - بهشت، متشکل از باغ هاى بسیار با درختانى انبوه و نعمت هاى گسترده و گوناگون (إنّ المتّقین فى جنّ-ت و نعیم)
موضوعات مرتبط
- بهشت: باغهاى بهشت ۲; تنوع نعمتهاى بهشت ۷; درختان بهشت ۲، ۷; شرایط ورود به بهشت ۴; صفات بهشت ۷; نعمتهاى بهشت ۲، ۳
- بهشتیان: ویژگیهاى بهشتیان ۴
- تقوا: آثار تقوا ۴
- دین: بى تقوایى مکذبان دین ۵; مشکلات اخروى مکذبان دین ۵; هواپرستى مکذبان دین ۵
- کافران: فرجام شوم کافران ۶
- متقین: حسن فرجام متقین ۶; فرجام متقین ۱; قیاس متقین با کافران ۶; متقین در بهشت ۱، ۳
- هدایت: روش هدایت ۶