الذاريات ١٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا پرهیزکارانند در باغهائی و چشمههائی | |-|معزی=همانا پرهیزکارانند در باغهائی و چشمههائی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الذاريات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الذاريات | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = الذاريات ١٤ | بعدی = الذاريات ١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِنَّ الْمُتَّقِینَ ...»: (حجر / ). | «إِنَّ الْمُتَّقِینَ ...»: (حجر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
الذاريات ١٤ | آیه ١٥ | الذاريات ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّ الْمُتَّقِینَ ...»: (حجر / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره ذاريات
- بيان غرض و مفاد اين آيات شريفه
- اشاره به اينكه سوگندهاى چهارگانه در آيات : ((والذاريات ذروا...))سوگند به همهاسباب مؤ ثر در تدبير سراسر جهان است
- تاءكيد بر صدق و وقوع معاد و جزا
- معناى آيه : ((والسماء ذات الحبك )) و مقصود از اينكه كفار در((قول مختلف )) هستند
- وجوه مختلف در معناى جمله : ((يؤ فك عنه من افك ))
- توضيحى در مورد جمله : ((ايّان يوم الدين )) كه سؤال ((خراصون )) از زمان روز قيامت است
- معناى اينكه در وصف متقين فرمود: ((كانوا قليلا منالليل ما يهجعون ))
- چند روايت درباره مراد از ذاريات ، حاملات ، جاريات ، مقسمات ، و در معناى ((و السماء ذاتالحبك ))
- روايتى در معناى ((قليلا من الليل ما يهجعون )) و ((بالاسحارهم يستغفرون )) و مراد از((سائل )) و ((محروم ))
نکات آیه
۱ - بهشت وعده أکید خداوند به اهل تقوا (إنّ المتقین فى جنّ-ت و عیون)
۲ - بهشت، داراى باغ هاى پوشیده از درختان و چشمه ساران متعدد (فى جنّ-ت و عیون) «جنّت» (مفرد «جنّات») به باغ پوشیده از درختان گفته مى شود و «عیون» (جمع «عین») به معناى چشمه ساران است.
۳ - تقوا، شرط دستیابى به بهشت (إنّ المتقین فى جنّ-ت و عیون)
۴ - تقوا، تبلور ایمان و اعتقاد به قیامت (إنّ المتقین فى جنّ-ت و عیون) از این که براى اهل ایمان تنها وصف تقوا آورده شده است، روشن مى شود که تقوا، تبلور ایمان به وحى و اعتقاد به قیامت است.
۵ - پایبندى به ارزش ها و پرهیز از زشتى ها و پلیدى ها، تنها در گرو اعتقاد به قیامت (إنّ المتقین فى جنّ-ت و عیون) از تقابل میان «متقین» و «منکران معاد» - که در آیات پیشین مطرح شده است - به دست مى آید که تقوا در صورتى حاصل مى شود که فرد، منکر قیامت نباشد; زیرا با انکار قیامت پایبندى به ارزش ها میسر نخواهد شد.
۶ - کیفر و پاداش و تشویق و تهدید، دو عامل بهم پیوسته و ضرورى، براى هدایت و تربیت انسان (ذوقوا فتنتکم ... إنّ المتقین فى جنّ-ت) خداوند، در کنار تهدید و کیفر کافران، به تشویق و پاداش مؤمنان تقواپیشه پرداخته است.
موضوعات مرتبط
- ارزشها: زمینه حفظ ارزشها ۵
- انذار: آثار انذار ۶
- ایمان: آثار ایمان ۴
- بهشت: باغهاى بهشت ۲; چشمه هاى بهشت ۲; موجبات بهشت ۳; وعده بهشت ۱; ویژگیهاى بهشت ۲
- پاداش: آثار پاداش ۶
- پلیدى: موانع پلیدى ۵
- تربیت: عوامل مؤثر در تربیت ۶
- تشویق: آثار تشویق ۶
- تقوا: آثار تقوا ۳; عوامل تقوا ۴
- خدا: وعده هاى خدا ۱
- عقیده: آثار عقیده به قیامت ۴، ۵
- کیفر: آثار کیفر ۶
- متقین: وعده به متقین ۱
- هدایت: عوامل هدایت ۶