الزخرف ٧٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و بانگ برآوردند ای مالک حکم کند بر ما (یکسره کند کار ما را) پروردگارت گوید همانا شمائید ماندگان | |-|معزی=و بانگ برآوردند ای مالک حکم کند بر ما (یکسره کند کار ما را) پروردگارت گوید همانا شمائید ماندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::77|٧٧]] | قبلی = الزخرف ٧٦ | بعدی = الزخرف ٧٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَالِکُ»: نام فرشتهای است که رئیس فرشتگان نگهبان دوزخ است. «لِیَقْضِ عَلَیْنَا ...»: ما را نابود گرداند و بمیراند (نگا: فاطر / ). «مَاکِثُونَ»: درنگکنندگان. توقّفکنندگان. | «مَالِکُ»: نام فرشتهای است که رئیس فرشتگان نگهبان دوزخ است. «لِیَقْضِ عَلَیْنَا ...»: ما را نابود گرداند و بمیراند (نگا: فاطر / ). «مَاکِثُونَ»: درنگکنندگان. توقّفکنندگان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٧٦ | آیه ٧٧ | الزخرف ٧٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَالِکُ»: نام فرشتهای است که رئیس فرشتگان نگهبان دوزخ است. «لِیَقْضِ عَلَیْنَا ...»: ما را نابود گرداند و بمیراند (نگا: فاطر / ). «مَاکِثُونَ»: درنگکنندگان. توقّفکنندگان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَّهُ مَنْ يَأْتِ رَبَّهُ... (۱) وَ الَّذِينَ کَفَرُوا لَهُمْ نَارُ... (۱) وَ الَّذِينَ کَفَرُوا لَهُمْ نَارُ... (۱) ثُمَ لاَ يَمُوتُ فِيهَا وَ لاَ يَحْيَى (۰) ثُمَ لاَ يَمُوتُ فِيهَا وَ لاَ يَحْيَى (۰)
فَلْيَضْحَکُوا قَلِيلاً وَ لْيَبْکُوا... (۰) وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا... (۱) وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۰) الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى (۰)
تفسیر
نکات آیه
۱ - التجاى دوزخیان به نگهبانان دوزخ، براى وساطت میان ایشان و پروردگار (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک)
۲ - جایگاه دوزخیان، دور از محل استقرار نگهبانان دوزخ (و نادوا) کاربرد واژه «ندا» به جاى «قول»، مى تواند اشاره به این نکته باشد که دوزخیان با فاصله بسیار تقاضاى وساطت مالک دوزخ را دارند.
۳ - دوزخیان، عاجزانه در تمناى مرگ و نابودى، براى رهایى یافتن از عذاب (کانوا هم الظلمین . و نادوا یملک لیقض علینا ربّک )
۴ - استقبال مجرمان از مرگ در جهنم، نمایانگر شدت عذاب اخروى ایشان است. (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک )
۵ - جهنم، داراى نگهبان و سرپرستى معین و مشخص (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک ) خطاب «یا مالک» از سوى جهنمیان، بیانگر این است که جهنم داراى نگهبان مشخصى است.
۶ - دوزخیان، محروم از گفتوگوى مستقیم با خداوند * (و نادوا یملک لیقض علینا) از این که جهنمیان براى رفع عذاب از خود، نگهبانان جهنم را واسطه قرار مى دهند، مطلب بالا قابل برداشت است.
۷ - دوزخیان، آگاه به مقام ویژه موکّل دوزخ در پیشگاه خداوند (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک ) از درخواست وساطت جهنمیان از فرشته موکّل دوزخ و نیز به کار بردن عبارت «ربّک»، مطلب بالا استفاده مى شود.
۸ - گستره قدرت الهى در جهان واپسین، مورد باور تمامى انسان ها حتى دوزخیان (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک ) از این که جهنمیان نجات خود را به دست خداوند مى دیدند و فرشتگان را به شفاعت مى طلبیدند، استفاده مى شود که حتى دوزخیان نیز در قیامت به قدرت الهى باور دارند.
۹ - تمناى دوزخیان براى رهایى از عذاب، تمنایى بى جا و غیر قابل پذیرش (و نادوا ... إنّکم مکثون)
۱۰ - مرگ و فنا، در دوزخ راه ندارد. (لیقض علینا ربّک ... إنّکم مکثون)
۱۱ - خلود و جاودانگى در جهنم، نتیجه ظلم و ستم پیشگى است. (کانوا هم الظلمین ... إنّکم مکثون) با توجه به واژه «ماکثون» و ارتباط این آیه با آیات قبل، استفاده مى شود که خلود، نتیجه ظلم مجرمان است.
روایات و احادیث
۱۲ - «قال سید بن طاوس، اقول فى الحدیث . إنّ أهل النار إذا دخلوها و رأوا أنکالها ... فیومّلون ... لیخفّ عنهم بعض العذاب ... فإذا یئسوا من خزنة جهنم رجعوا إلى مالک مقدّم الخُزّان و أمّلوا أن یخلّصهم من ذلک الهوان کما قال جلّ جلاله «و نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک» قال: فیحبس عنهم الجواب أربعین سنة ثمّ یجیبهم کما قال اللّه فى کتابه المکنون. «إنّکم ماکثون»...;[۱] سیدبن طاووس گوید: در حدیث است که دوزخیان زمانى که داخل آتش شده و عذاب هاى آن جا را مى بینند ... آرزو مى کنند ... تا مقدارى از عذاب از آنان برداشته شود و وقتى از مأموران جهنم مأیوس شدند، سراغ مالک دوزخ که [رتبه] او بر همه مأموران مقدم است، رفته و آرزو مى کنند که او آنها را از این ذلت رهایى دهد; همان طور که خداوند مى فرماید: «و نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک». جواب آنان چهل سال داده نمى شود; سپس همان گونه که خدا در کتاب محفوظ خود فرموده چنین جواب مى دهد: إنّکم ماکثون»... .
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى بیجا ۹; آرزوى تخفیف عذاب ۱۲; آرزو ى مرگ ۳، ۴; آرزوى نجات از عذاب ۳، ۹
- ایمان: ایمان به قدرت خدا ۸
- جهنم: استمداد از مالک جهنم ۱۲; استمداد از نگهبانان جهنم ۱۲; التجا به نگهبانان جهنم ۱; جاودانگى جهنم ۱۰; جایگاه نگهبانان جهنم ۲; عوامل جاودانگى در جهنم ۱۱; فضایل نگهبانان جهنم ۷; مرگ در جهنم ۱۰; نگهبانان جهنم ۵; ویژگیهاى جهنم ۱۰
- جهنمیان: آرزوى جهنمیان ۳، ۴، ۹، ۱۲; التجاى جهنمیان ۱; جایگاه جهنمیان ۲; عقیده جهنمیان ۸; علم جهنمیان ۷; محرومیت جهنمیان ۶
- خدا: قدرت اخروى خدا ۸; محرومان از گفتگو با خدا ۶; وسعت قدرت خدا ۸ ظلم آثار ظلم ۱۱ ۱۲
- مجرمان: آرزوى اخروى مجرمان ۴; شدت عذاب اخروى مجرمان ۴
منابع
- ↑ بحارالأنوار، ج ۸، ص ۳۰۴، ح ۶۳; تفسیر برهان، ج ۴، ص ۱۵۴، ح ۱.