ص ٤٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=این است یادآوریی و همانا پرهیزکاران است نکو بازگشتگاه‌
|-|معزی=این است یادآوریی و همانا پرهیزکاران است نکو بازگشتگاه‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::49|٤٩]] | قبلی = ص ٤٨ | بعدی = ص ٥٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::49|٤٩]] | قبلی = ص ٤٨ | بعدی = ص ٥٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«ذِکْرٌ»: خاطره. یاد. عظمت و آوازه. وسیله پند و مایه عبرت دیگران. با توجّه به معنی اخیر، مفهوم آیه این می‌شود، این فرازها، مایه پند و اندرز کسانی است که پندپذیر و عبرتگیر باشند و بدین وسیله بخواهند از زمره متّقیان گردند. «حُسْنَ مَآبٍ»: (نگا: آل‌عمران / ، رعد / ).
«ذِکْرٌ»: خاطره. یاد. عظمت و آوازه. وسیله پند و مایه عبرت دیگران. با توجّه به معنی اخیر، مفهوم آیه این می‌شود، این فرازها، مایه پند و اندرز کسانی است که پندپذیر و عبرتگیر باشند و بدین وسیله بخواهند از زمره متّقیان گردند. «حُسْنَ مَآبٍ»: (نگا: آل‌عمران / ، رعد / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸


ترجمه

این یک یادآوری است، و برای پرهیزکاران فرجام نیکویی است:

|[اين‌] ياد كردى است، و قطعا براى پرهيزكاران بازگشتگاهى نيكوست
اين يادكردى است، و قطعاً براى پرهيزگاران فرجامى نيك است.
این آیات پند و یاد آوری (نیکان) است، و البته در جهان جاودانی برای اهل تقوا بسیار نیکو منزلگاهی است.
این [سرگذشت های سازنده] یادآوری و پند است؛ و بی تردید برای پرهیزکاران بازگشت گاه نیکویی خواهد بود.
اين قرآن پندى است، و پرهيزكاران را بازگشتى نيكوست؛
این یاد کردی است و پرهیزگاران را نیک سرانجامی است‌
اين [قرآن‌] يادكرد و پندى است، و هر آينه پرهيزگاران را بازگشتى نيكو- سرانجامى نيك- است،
این (فرازهائی را که از خصال و مقامات انبیاء گذشته برشمردیم، تنها) یادی (از ایشان) است، و مسلّماً پرهیزگاران دارای مرجع و مأوای آراسته و زیبائی هستند.
این یادواره‌ای است (بزرگ) و همواره برای پرهیزگاران بی‌گمان بازگشتی پیاپی و بس نیک است:
این است یادآوریی و همانا پرهیزکاران است نکو بازگشتگاه‌


ص ٤٨ آیه ٤٩ ص ٥٠
سوره : سوره ص
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذِکْرٌ»: خاطره. یاد. عظمت و آوازه. وسیله پند و مایه عبرت دیگران. با توجّه به معنی اخیر، مفهوم آیه این می‌شود، این فرازها، مایه پند و اندرز کسانی است که پندپذیر و عبرتگیر باشند و بدین وسیله بخواهند از زمره متّقیان گردند. «حُسْنَ مَآبٍ»: (نگا: آل‌عمران / ، رعد / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قرآن، وسیله یاد و یادآورى انسان ها است. (هذا ذکر) برداشت یاد شده مبتنى بر این است که «هذا» اشاره به آیات قرآن باشد.

۲ - قرآن، عامل یادآورى دانستنى هاى فراموش شده و بیدارگر فطرت خفته انسان ها (هذا ذکر) «ذکر» به معناى استحضار و یادآورى اندوخته ها و دانستنى ها است. توصیف قرآن به «ذکر»، مى تواند به این خاطر باشد که این کتاب یادآور دانستنى هایى است که فراموش شده است. و یا بیدارگر فطرت خفته انسان هایى است که از دانستنى هاى فطرى خود، غفلت ورزیده اند.

۳ - ذکر، از نام هاى قرآن (هذا ذکر)

۴ - سرگذشت داوود، سلیمان، ایوب، ابراهیم، اسحاق، یعقوب، اسماعیل، الیسع و ذاالکفل (علیهم السلام)، مایه یاد و یادآورى انسان ها (و اذکر داود ... سلیمن ... أیّوب ... إبرهیم و إسحق و یعقوب... إسمعیل و الیسع و ذاالکفل و کلّ من الأخیار . هذا ذکر) برداشت یاد شده از آن جا است که «هذا» مى تواند اشاره به مجموعه آیاتى باشد که درباره سرگذشت پیامبران یاد شده، سخن گفته است.

۵ - یاد و یادآورى، هدف قرآن از نقل سرگذشت انسان هاى شایسته چون پیامبران الهى (و اذکر داود ... إسمعیل و الیسع و ذاالکفل و کلّ من الأخیار . هذا ذکر)

۶ - یادآورى سرگذشت انسان هاى شایسته همچون پیامبران، از روش هاى تربیتى قرآن (و اذکر داود ... إسمعیل و الیسع و ذاالکفل و کلّ من الأخیار . هذا ذکر)

۷ - داوود، سلیمان، ایوب، ابراهیم، اسحاق، یعقوب، اسماعیل، الیسع، ذاالکفل (علیهم السلام)، از تقواپیشگان و نیک فرجامان بودند. (و اذکر داود ... إسمعیل و الیسع و ذاالکفل ... هذا ذکر و إنّ للمتقین لحسن مئاب) «مئاب» به معناى مرجع و بازگشت است و منظور از «حسن مئاب» حسن عاقبت و سرانجام نیک است. گفتنى است که برداشت یاد شده مبتنى بر این است که مقصود از «متقین» پیامبرانى باشد که در آیات گذشته از آنان سخن گفته شد.

۸ - تقواپیشگان، برخوردار از فرجامى نیک (و إنّ للمتّقین لحسن مئاب)

۹ - تقوا، عامل نیک فرجامى انسان (و إنّ للمتّقین لحسن مئاب)

۱۰ - نیک فرجامى، تنها در سایه تقواپیشگى میسر است. (و إنّ للمتّقین لحسن مئاب) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که لام در «للمتّقین» براى اختصاص است.

موضوعات مرتبط

  • ابراهیم(ع): تقواى ابراهیم(ع) ۷; حسن فرجام ابراهیم(ع) ۷; فضایل ابراهیم(ع) ۷; فواید قصه ابراهیم(ع) ۴
  • اسحاق(ع): تقواى اسحاق(ع) ۷; حسن فرجام اسحاق(ع) ۷; فضایل اسحاق(ع) ۷; فواید قصه اسحاق(ع) ۴
  • اسماعیل(ع): تقواى اسماعیل(ع) ۷; حسن فرجام اسماعیل(ع) ۷; فضایل اسماعیل(ع) ۷; فواید قصه اسماعیل(ع) ۴
  • الیسع(ع): تقواى الیسع(ع) ۷; حسن فرجام الیسع(ع) ۷; فضایل الیسع(ع) ۷; فواید قصه الیسع(ع) ۴
  • انبیا: تاریخ انبیا ۵، ۶
  • ایوب(ع): تقواى ایوب(ع) ۷; حسن فرجام ایوب(ع) ۷; فضایل ایوب(ع) ۷; فواید قصه ایوب(ع) ۴
  • تذکر: عوامل تذکر ۱، ۲، ۴، ۵
  • تربیت: روش تربیت ۶
  • تقوا: آثار تقوا ۹، ۱۰
  • داود(ع): تقواى داود(ع) ۷; حسن فرجام داود(ع) ۷; فضایل داود(ع) ۷; فواید قصه داود(ع) ۴
  • ذکر :۳
  • ذوالکفل(ع): تقواى ذوالکفل(ع) ۷; حسن فرجام ذوالکفل(ع) ۷; فضایل ذوالکفل(ع) ۷; فواید قصه ذوالکفل(ع) ۴
  • سلیمان(ع): تقواى سلیمان(ع) ۷; حسن فرجام سلیمان(ع) ۷; فضایل سلیمان(ع) ۷; فواید قصه سلیمان(ع) ۴
  • فرجام: عوامل حسن فرجام ۹، ۱۰
  • فطرت: عوامل تنبه فطرت ۲
  • قرآن: فلسفه قصص قرآن ۵، ۶; نامهاى قرآن ۳; نقش قرآن ۱، ۲
  • متقین :۷ حسن فرجام متقین ۷ ۸
  • یعقوب(ع): تقواى یعقوب(ع) ۷; حسن فرجام یعقوب(ع) ۷; فضایل یعقوب(ع) ۷; فواید قصه یعقوب(ع) ۴

منابع