الصافات ١٤١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس تیر گرفت پس شد از فروافتادگان (انداختگان) | |-|معزی=پس تیر گرفت پس شد از فروافتادگان (انداختگان) | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::141|١٤١]] | قبلی = الصافات ١٤٠ | بعدی = الصافات ١٤٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سَاهَمَ»: در قرعهکشی شرکت کرد. «الْمُدْحَضِینَ»: مغلوبان. قرعه به نام ایشان درآمدگان. فرو انداختگان. | «سَاهَمَ»: در قرعهکشی شرکت کرد. «الْمُدْحَضِینَ»: مغلوبان. قرعه به نام ایشان درآمدگان. فرو انداختگان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ١٤٠ | آیه ١٤١ | الصافات ١٤٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَاهَمَ»: در قرعهکشی شرکت کرد. «الْمُدْحَضِینَ»: مغلوبان. قرعه به نام ایشان درآمدگان. فرو انداختگان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۳۳ - ۱۴۸ سوره صافات
- مراد از اينكه فرمود: يونس به سوى كشتى فرار كرد اذا ابق الى الفلك المشحون
- معناى اينكه فرمود: اگر نبود اينكه يونس از سجين بود تا روز بعثت در شكم ماهى مىماند
- گفتارى پيرامون داستان يونس عليه السلام
- ۱ داستان آن جناب در قرآن كريم
- ۲ داستان او از ديدگاه اهل كتاب
- موارد اختلاف داستان يونس عليه السلام نزداهل كتاب ، با ظواهر آيات قرآن كريم
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به داستان يونس عليه السلام
نکات آیه
۱ - قرعه کشى یونس(ع) و سرنشینان کشتى، براى به دریا افکنده شدن یک نفر از جمعشان (فساهم فکان من المدحضین) «ساهم» به معناى «قارع» (قرعه افکند) مى باشد.
۲ - وجود خطر براى کشتى حامل یونس(ع) و رفع آن، با افکنده شدن یک نفر به دریا (إذ أبق إلى الفلک المشحون . فساهم فکان من المدحضین)
۳ - اصابت قرعه به نام یونس(ع) و مغلوبیت او در قرعه کشى (فساهم فکان من المدحضین) «مدحضین» (اسم مفعول از «ادحاض») به معناى «ازلاق» (کسى را لغزاندن) است و در این جا کنایه از شکست و مغلوبیت در امر قرعه کشى مى باشد.
۴ - نبودن هیچ داوطلبى براى افکندن خویش به دریا و فدا کردن خود در ماجراى یونس * (فساهم فکان من المدحضین) از قرعه کشى و نیز تعبیر «مدحضین» (مغلوب شدگان)، مى توان برداشت بالا را به دست آورد.
۵ - قرعه، راهى مشروع و مجاز براى گشودن مشکل غیرقابل حل از راه فکر و اندیشه (فساهم فکان من المدحضین)
روایات و احادیث
۶ - «و قال الصادق(ع): ما تقارع قوم، ففوّضوا أمرهم إلى اللّه تعالى إلاّ خرج سهم المحق و قال: أىّ قضیة أعدل من القرعة إذ فوّض الأمر إلى اللّه؟ ألیس اللّه تعالى یقول: «فساهم فکان من المدحضین»;[۱] امام صادق(ع) فرمود: هیچ قومى قرعه نزدند و امر خود را به خداوند تعالى واگذار نکردند; مگر این که سهم کسى که صاحب حق است از آن بیرون آمد. امام فرمود: چه قضیه اى به عدالت نزدیک تر از قرعه است، آن گاه که کار به خدا واگذار شود؟ آیا خداوند تعالى نفرموده است: «فساهم فکان من المدحضین»؟
۷ - «عن أبى جعفر(ع) قال: ...إستهموا فى یونس لمّا رکب مع القوم فوقفت السفینة فى اللجّة ... فوقع السهم على یونس ثلاث مرّات...;[۲] از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: ...در مورد یونس(ع) قرعه انداختند، آن هنگام که به همراه قوم بر کشتى سوار شد و کشتى در آب هاى متراکم متوقف گردید، ...و قرعه سه مرتبه به نام یونس اصابت کرد...».
موضوعات مرتبط
- احکام :۵
- قرعه: احکام قرعه ۵; حقانیت قرعه ۶
- مشکلات: روش حل مشکلات ۵
- یونس(ع): اصابت قرعه به یونس(ع) ۳; خطر در کشتى قصه یونس(ع) ۲; قرعه در قصه یونس(ع) ۱، ۷; قصه یونس(ع) ۳، ۴