الصافات ٨٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=هنگامی که گفت به پدر خویش و قومش چه را میپرستید | |-|معزی=هنگامی که گفت به پدر خویش و قومش چه را میپرستید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::85|٨٥]] | قبلی = الصافات ٨٤ | بعدی = الصافات ٨٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَاذَا»: اینها چه چیزند؟ سؤال، جنبه تحقیر بتها و ناپسند شمردن کار پدر را دارد. | «مَاذَا»: اینها چه چیزند؟ سؤال، جنبه تحقیر بتها و ناپسند شمردن کار پدر را دارد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ٨٤ | آیه ٨٥ | الصافات ٨٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَاذَا»: اینها چه چیزند؟ سؤال، جنبه تحقیر بتها و ناپسند شمردن کار پدر را دارد.
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - ابراهیم(ع)، آیین شرک و بت پرستى پدر و قومش را زیر سؤال برد و آن را محکوم کرد. (إذ قال لأبیه و قومه ماذا تعبدون)
۲ - مردم در آغاز بعثت ابراهیم(ع)، داراى آیین شرک و بت پرستى (إذ قال لأبیه و قومه ماذا تعبدون)
۳ - دورى از شرک، نشانه سلامت قلب و دل است. (إذ جاء ربّه بقلب سلیم . إذ قال لأبیه و قومه ماذا تعبدون) برداشت یاد شده از آن جا است که جمله «إذ قال لأبیه...»، بدل اشتمال از «إذ جاء ربه بقلب سلیم» است; یعنى، چون ابراهیم(ع) داراى قلب سلیم بود، این سخن ضد شرک از او صادر شده است.
۴ - شرک، نوعى از بیمارى هاى قلبى است. (إذ جاء ربّه بقلب سلیم . إذ قال لأبیه و قومه ماذا تعبدون)
۵ - آغاز کردن تبلیغ دین و حرکت اصلاحى از نزدیکان و اطرافیان، شیوه ابراهیم(ع) (إذ قال لأبیه و قومه ماذا تعبدون) برداشت یاد شده از آن جا است که ابراهیم(ع) در آغاز تبلیغ خود، پدر و اطرافیان خود را مخاطب قرار داد.
۶ - لزوم نادیده گرفتن پیوند خویشاوندى، در دفاع از اصول دین و مبارزه با انحرافات عقیدتى (إذ قال لأبیه و قومه ماذا تعبدون)
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): روش تبلیغ ابراهیم(ع) ۵; شرک پدر ابراهیم(ع) ۱; شرک ستیزى ابراهیم(ع) ۱; قصه ابراهیم(ع) ۱
- اصلاح: روش اصلاح ۵
- بت پرستى: تاریخ بت پرستى ۲
- تبلیغ: اولویت در تبلیغ ۵
- خویشاوندان: اصلاح خویشاوندان ۵; اولویت خویشاوندان ۵; تبلیغ در خویشاوندان ۵
- دین: اهمیت دفاع از دین ۶
- دیندارى: خویشاوندى در دیندارى ۶
- شرک: آثار اجتناب از شرک ۳; آثار شرک ۴; تاریخ شرک ۲
- عقیده: اهمیت مبارزه با انحرافات عقیدتى ۶
- قلب: نشانه هاى سلامتى قلب ۳
- قوم ابراهیم: بت پرستى قوم ابراهیم ۲; شرک قوم ابراهیم ۱، ۲
- مشرکان: بیمارى قلب مشرکان ۴