العنكبوت ٣٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا مائیم فرستنده بر مردم این شهر چرکی را از آسمان بدانچه بودند نافرمانی میکردند | |-|معزی=همانا مائیم فرستنده بر مردم این شهر چرکی را از آسمان بدانچه بودند نافرمانی میکردند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = العنكبوت ٣٣ | بعدی = العنكبوت ٣٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مُنزِلُونَ»: فرود آورندگان. نازل کنندگان. «رِجْزاً»: عذاب. (نگا: حجر / ). | «مُنزِلُونَ»: فرود آورندگان. نازل کنندگان. «رِجْزاً»: عذاب. (نگا: حجر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
العنكبوت ٣٣ | آیه ٣٤ | العنكبوت ٣٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُنزِلُونَ»: فرود آورندگان. نازل کنندگان. «رِجْزاً»: عذاب. (نگا: حجر / ).
تفسیر
- آيات ۱۴ - ۴۰، سوره عنكبوت
- بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
- توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادت خدا وابطال بت پرستى
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
- بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
- تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
- معنى و مورد استعمال كلمه ((اجر)) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: ((وآتينا اجره فى الدنيا))
- مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
- نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
- مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
- اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذاب الهى
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
- رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
نکات آیه
۱ - اعلام فرشتگان به لوط(ع) مبنى بر فرودآوردن عذابى از آسمان، بر قوم لوط (إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا من السماء)
۲ - عذاب قوم لوط، عذابى سخت و کوبنده بود. (إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا من السماء) نکره آورده شدن «رجزاً» بیان کننده بزرگى عذاب نازل شده بر قوم لوط است.
۳ - عذاب نازل شده بر قوم لوط، زلزله بود. (إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا من السماء) «رجز» در لغت، به معناى «اضطراب» است. مراد از آن، در آیه، زلزله است (مفردات راغب).
۴ - فرستادگان خدا بر لوط(ع)، خود، مأمور عذاب قوم لوط بودند. (و لمّا أن جاءت رسلنا لوطًا ... إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا من السماء)
۵ - قوم لوط، مردمى همواره فاسق و تبهکار بودند. (بما کانوا یفسقون)
۶ - فسق و تبهکارى قوم لوط، موجب نزول عذاب آسمانى بر آنها شد. (إنّا منزلون على أهل هذه القریة ... بما کانوا یفسقون)
۷ - لواط و راهزنى و ارتکاب گناه علنى، از مظاهر فسق است. (أئنّکم لتأتون الرجال و تقطعون السبیل و تأتون فى نادیکم المنکر ... بما کانوا یفسقون)
۸ - رواج لواط و راهزنى و گناه علنى در جامعه، درپى دارنده عذابى شکننده و سخت است. (أئنّکم لتأتون الرجال و ... إنّا منزلون على أهل هذه القریة رجزًا ... بما کانوا یفسقون)
موضوعات مرتبط
- راهزنى: آثار راهزنى ۸; فسق راهزنى ۷
- عذاب: عذاب آسمانى ۶; عذاب با زلزله ۳; مراتب عذاب ۲; موجبات عذاب ۸
- فاسقان :۵
- فسق: آثار فسق ۶; موارد فسق ۷
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱، ۲، ۳، ۴، ۶; زلزله در قوم لوط ۳; سختى عذاب قوم لوط ۲; عذاب قوم لوط ۳، ۴; عوامل عذاب قوم لوط ۶; فسق قوم لوط ۵، ۶; نزول عذاب بر قوم لوط ۱
- گناه: آثار گناه آشکار ۸; فسق گناه آشکار ۷
- لواط: آثار شیوع لواط ۸; فسق لواط ۷
- ملائکه: مسؤولیت ملائکه عذاب ۴; ملائکه عذاب ۱