القصص ٤٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس گرفتیم او و سپاهش را و افکندیمشان به دریا پس بنگر چگونه بود فرجام ستمگران | |-|معزی=پس گرفتیم او و سپاهش را و افکندیمشان به دریا پس بنگر چگونه بود فرجام ستمگران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::40|٤٠]] | قبلی = القصص ٣٩ | بعدی = القصص ٤١ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فَنَبَذْنَاهُمْ»: ایشان را پرت کردیم و انداختیم. «الْیَمِّ»: دریا. «أُنظُرْ»: بنگر. مراد نگاه کردن با چشم ظاهر نیست، بلکه با چشم دل است. | «فَنَبَذْنَاهُمْ»: ایشان را پرت کردیم و انداختیم. «الْیَمِّ»: دریا. «أُنظُرْ»: بنگر. مراد نگاه کردن با چشم ظاهر نیست، بلکه با چشم دل است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱
ترجمه
القصص ٣٩ | آیه ٤٠ | القصص ٤١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَنَبَذْنَاهُمْ»: ایشان را پرت کردیم و انداختیم. «الْیَمِّ»: دریا. «أُنظُرْ»: بنگر. مراد نگاه کردن با چشم ظاهر نیست، بلکه با چشم دل است.
تفسیر
- آيات ۲۹ - ۴۲، سوره قصص
- رواياتى در ذيل آيات راجع به داستان ورود موسى (عليه السلام ) به مدين و ملاقات باشعيب (عليه السلام گشتن و...
- توضيحى در مورد تكلم خداى تعالى با موسى (عليه السلام ) در طور سينا از وراىحجاب ((شجرة ))
- وجوه مختلف در معناى جمله : ((واضمم اليك جناحك من الرهب ...)) در خطاب خداوند بهموسى (عليه السلام )
- سبب درخواست موسى (ع ) از خداوند كه هارون را به يارى اش بفرستد
- سخن فرعونيان در تكذيب موسى (عليه السلام ) و جواب آن حضرت بدانان
- مقصود فرعون از اينكه به ((هامان )) گفت : برايم برجى بساز ((لعلى اطلع الى الهموسى ))
- مراد از اينكه فرمود: فرعونيان را پيشوايانى كه به سوى آتش مى خوانند قرار داديم...
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته مربوط به موسى (عليه السلام ) ودعوت او)
- گفتارى پيرامون داستانهاى موسى (عليه السلام )و هارون - در چندفصل
- ۲ آنچه از سرگذشت موسى كه در قرآن آمده است
- ۳ - مقام هارون نزد خدا و پايه عبوديت او
- ۴ - داستان موسى (عليه السلام ) در تورات عصر حاضر
نکات آیه
۱ - فرعون و سپاهیان وى، عناصرى پست و حقیر در پیشگاه خداوند (فأخذنه و جنوده فنبذنهم فى الیمّ) در تعبیر آمده فرعون و سپاهیانش، به مشتى ریگ تشبیه شده اند که کسى آنها را از زمین برمى گیرد و در آب مى اندازد. این تشبیه هم بیانگر حقارت و پستى آنان در پیشگاه الهى و هم نشان دهنده ناچیز بودن قدرت آنان در برابر عظمت قدرت الهى است. برداشت یاد شده بر پایه بیان نخست مى باشد.
۲ - ناچیز بودن حکومت هاى بسیار مقتدر، در برابر عظمت قدرت خداوند (فأخذنه و جنوده فنبذنهم فى الیمّ)
۳ - خداوند، فرعون و لشگریان وى را در دریا غرق کرد. (فأخذنه و جنوده فنبذنهم فى الیمّ)
۴ - تحولات تاریخ، تحت حاکمیت اراده خداوند (فأخذنه و جنوده فنبذنهم فى الیمّ)
۵ - لزوم مطالعه در سرگذشت فرعونیان و فرجام شوم آنان (فأخذنه ... فانظر کیف کان عقبة الظلمین)
۶ - ظلم و بیدادگرى، پى آمدى شوم و سرنوشتى هلاکت بار در دنیا (فأخذنه و جنوده فنبذنهم فى الیمّ فانظر کیف کان عقبة الظلمین)
۷ - فرجام تلخ فرعونیان، پى آمد ظلم و بیدادگرى آنان بود. (فانظر کیف کان عقبة الظلمین)
۸ - سرگذشت فرعونیان، درس عبرتى براى همه بیدادگران است. (فانظر کیف کان عقبة الظلمین)
موضوعات مرتبط
- تاریخ: منشأ تحولات تاریخ ۴
- خدا: حاکمیت اراده خدا ۴; عظمت قدرت خدا ۲
- ظلم: آثار ظلم ۶; کیفر دنیوى ظلم ۶
- عبرت: عوامل عبرت ۸
- فرعون: تاریخ فرعون ۳; حقارت فرعون ۱; غرق فرعون ۳; فرجام فرعون ۳
- فرعونیان: آثار ظلم فرعونیان ۷; تاریخ فرعونیان ۳، ۷; حقارت فرعونیان ۱; عبرت از فرجام فرعونیان ۸; غرق فرعونیان ۳; فرجام شوم فرعونیان۵; فرجام فرعونیان ۳; مطالعه تاریخ فرعونیان ۵; منشأ فرجام شوم فرعونیان ۷
- هلاکت: عوامل هلاکت ۶