القصص ٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گفت زن فرعون روشنی چشمی است برای تو و من مکش او را باشد سودمند افتد ما را یا برگیریمش فرزندی و ایشان درنمییافتند | |-|معزی=و گفت زن فرعون روشنی چشمی است برای تو و من مکش او را باشد سودمند افتد ما را یا برگیریمش فرزندی و ایشان درنمییافتند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = القصص ٨ | بعدی = القصص ١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::21|٢١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قُرَّةُ عَیْنٍ»: روشنی چشم. مراد مایه سرور و شادمانی است (نگا: طه / ). (قُرَّةُ) خبر مبتدای محذوف است و اصل آن چنین است: هُوَ قُرَّةُ عَیْنٍ. «إِمْرَأَةُ فِرْعَوْنَ»: زن فرعون. مراد آسیه، همسر فرعون است که قرآن او را زن باایمانی معرّفی میکند (نگا: تحریم / ). | «قُرَّةُ عَیْنٍ»: روشنی چشم. مراد مایه سرور و شادمانی است (نگا: طه / ). (قُرَّةُ) خبر مبتدای محذوف است و اصل آن چنین است: هُوَ قُرَّةُ عَیْنٍ. «إِمْرَأَةُ فِرْعَوْنَ»: زن فرعون. مراد آسیه، همسر فرعون است که قرآن او را زن باایمانی معرّفی میکند (نگا: تحریم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱
ترجمه
القصص ٨ | آیه ٩ | القصص ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قُرَّةُ عَیْنٍ»: روشنی چشم. مراد مایه سرور و شادمانی است (نگا: طه / ). (قُرَّةُ) خبر مبتدای محذوف است و اصل آن چنین است: هُوَ قُرَّةُ عَیْنٍ. «إِمْرَأَةُ فِرْعَوْنَ»: زن فرعون. مراد آسیه، همسر فرعون است که قرآن او را زن باایمانی معرّفی میکند (نگا: تحریم / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره قصص
- غرض و مفاد سوره قصص : وعده جميل به مؤ منين با ذكر داستان موسى (عليه السلام ) وفرعون
- از داستان موسى (ع ) و فرعون مؤ منين بايد درس بگيرند
- وصف كارهاى فرعون و محيطى كه موسى (عليه السلام ) در آن زاده شد
- معناى آيه : ((و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ...))
- الهام به مادر موسى (عليه السلام ): موسى را شير بده و چون بر او ترسيدى ودريايش بيانداز
- معناى ((خاطى ء)) و ((مخطى )) و مقصود از اينكه فرعون و فرعونيان را در گرفتن ازنيل ((خاطئين )) لقب داد
- معناى اينكه فرمود: ((واصبح فؤ اد موسى فادغا...))
- تعقيب و مراقبت خواهر موسى (ع ) او را بدرخواست مادرش
- بازگردانيده شدن موسى (ع ) به دامان مادر به لطف الهى
- بحث روايتى
- روايتى متضمن داستان توليد موسى (عليه السلام ) و به رود انداخته شدن او و...
نکات آیه
۱ - انتقال موسى(ع) پس از برگرفته شدن از آب، به نزد فرعون و همسرش (فالتقطه ءال فرعون ... و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک)
۲ - درخشش برق امید و شادمانى در دیدگان زن فرعون با مشاهده قنداقه موسى (و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک)
۳ - فرعون و همسرش، از داشتن فرزند بى بهره بودند. (و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک ... أو نتّخذه ولدًا)
۴ - فرعون و همسرش به خاطر نداشتن فرزند افسرده بودند. (و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک) «قرّت عین» (روشنى چشم) کنایه از سرور و شادمانى است. بنابراین «قرّت عین لى و لک»; یعنى، این مایه سرور و شادمانى من و تو خواهد شد.
۵ - فرزند، مایه روشنى چشم والدین و سرور و شادمانى آنان (و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک)
۶ - نیاز شدید فرعون و همسرش به وجود کودکى در کنارشان (و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک)
۷ - تحریک شدن غریزه فرزندخواهى زن فرعون با دیدن قنداق موسى (و قالت امرأت فرعون قرّت عین لى و لک)
۸ - از دیدگاه آسیه، نگه دارى موسى(ع) پرکننده خلأ بى فرزندى، مایه روشنى دیدگان و ارمغان آور سرور و شادمانى براى وى و فرعون بود. (و قالت ... قرّت عین لى و لک ... عسى أن ینفعنا أو نتّخذه ولدًا)
۹ - زنده گذاشتن موسى(ع) و چشم پوشى از قتل وى، درخواست آسیه از فرعون (و قالت امرأت فرعون ... لاتقتلوه)
۱۰ - تلاش آسیه در برانگیختن خوى منفعت طلبى و غریزه فرزندخواهى فرعون (عسى أن ینفعنا أو نتّخذه ولدًا)
۱۱ - همسر فرعون، خواستار نگه دارى موسى(ع) با امید به منتفع شدن از خدمات وى، یا برگزیدن او به فرزندى خویش (عسى أن ینفعنا أو نتّخذه ولدًا)
۱۲ - فرزندخواندگى، رسمى متعارف و ریشه دار در تاریخ (أو نتّخذه ولدًا)
۱۳ - پذیرفته شدن خواسته آسیه (نگه دارى موسى(ع)) از سوى فرعون (و قالت امرأت فرعون ... لاتقتلوه) سکوت فرعون در برابر خواسته آسیه، نشان از پذیرفته شدن آن از سوى فرعون دارد.
۱۴ - آسیه، شخصیتى تصمیم ساز و تأثیرگذار در میان خانواده فرعون (و قالت امرأت فرعون ... و هم لایشعرون) واداشتن فرعون به نگه دارى از موسى(ع) و منصرف کردن وى از قتل او، نشان از جایگاه ویژه آسیه در دستگاه فرعون و تأثیرگذارى عمیق او در تصمیم گیرى هاى فرعون دارد.
۱۵ - تصمیم خاندان فرعون بر نگه دارى موسى(ع)، اقدامى ندانسته علیه خودشان (لاتقتلوه عسى أن ینفعنا أو نتّخذه ولدًا و هم لایشعرون)
موضوعات مرتبط
- آسیه: آثار بى فرزندى آسیه ۴; آسیه و گهواره موسى(ع) ۲; بینش آسیه ۸; بى فرزندى آسیه ۳; خواسته هاى آسیه ۹، ۱۱; علاقه آسیه به موسى(ع) ۲; عوامل افسردگى آسیه ۴; عوامل سرور آسیه ۸; فرزندخواهى آسیه ۷; قبول خواسته هاى آسیه ۱۳; نقش آسیه ۱۰، ۱۴; نیازهاى آسیه ۶
- آل فرعون: تصمیم آل فرعون ۱۵
- فرزند: نقش فرزند ۵
- فرزندخواندگى: تاریخ فرزندخواندگى ۱۲
- فرعون: آثار بى فرزندى فرعون ۴; بى فرزندى فرعون ۳; تحریک فرعون ۱۰; عوامل افسردگى فرعون ۴; عوامل سرور فرعون ۸; فرزندخواهى فرعون ۱۰; منفعت طلبى فرعون ۱۰; نیازهاى فرعون ۶
- موسى(ع): آثار نگهدارى موسى(ع) ۱۵; امیدوارى به فرزندخواندگى موسى(ع) ۱۱; امیدوارى به منفعت رسانى موسى(ع) ۱۱; درخواست نگهدارى موسى(ع) ۹، ۱۱; عوامل نجات موسى(ع) ۹; فلسفه نگهدارى موسى(ع) ۱۱; قبول نگهدارى موسى(ع) ۱۳; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۷، ۹، ۱۱، ۱۳; نجات موسى(ع) ۱; نقش موسى(ع) ۷، ۸
- نیازها: نیاز به فرزند ۶
- والدین: عوامل چشم روشنى والدین ۵; عوامل سرور والدین ۵