القصص ٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=میخوانیم بر تو از داستان موسی و فرعون به حقّ برای گروهی که ایمان آرند | |-|معزی=میخوانیم بر تو از داستان موسی و فرعون به حقّ برای گروهی که ایمان آرند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::3|٣]] | قبلی = القصص ٢ | بعدی = القصص ٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نَتْلُو»: تلاوت میکنیم. میخوانیم. در رسمالخطّ قرآنی، الف زائدی در آخر دارد. «نَبَإِ»: خبر. داستان (نگا: مائده / ، انعام / و ). «مِن نَّبَإِ»: حرف (مِنْ) تبعیضیّه است. یعنی گوشهای از این داستان پرماجرا. «بِالْحَقِّ»: راست و درست. عین واقعیّت. یعنی آنچه در اینجا آمده است، نه تنها خالی از هر گونه خرافات است، بلکه بیان واقعی مطالب حقیقی است. «لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»: تأکیدی است بر این حقیقت که مؤمنان هدف اصلی این آیات بوده و ذکر داستان به خاطر آنان و جهت استفاده ایشان است. | «نَتْلُو»: تلاوت میکنیم. میخوانیم. در رسمالخطّ قرآنی، الف زائدی در آخر دارد. «نَبَإِ»: خبر. داستان (نگا: مائده / ، انعام / و ). «مِن نَّبَإِ»: حرف (مِنْ) تبعیضیّه است. یعنی گوشهای از این داستان پرماجرا. «بِالْحَقِّ»: راست و درست. عین واقعیّت. یعنی آنچه در اینجا آمده است، نه تنها خالی از هر گونه خرافات است، بلکه بیان واقعی مطالب حقیقی است. «لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»: تأکیدی است بر این حقیقت که مؤمنان هدف اصلی این آیات بوده و ذکر داستان به خاطر آنان و جهت استفاده ایشان است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱
ترجمه
القصص ٢ | آیه ٣ | القصص ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَتْلُو»: تلاوت میکنیم. میخوانیم. در رسمالخطّ قرآنی، الف زائدی در آخر دارد. «نَبَإِ»: خبر. داستان (نگا: مائده / ، انعام / و ). «مِن نَّبَإِ»: حرف (مِنْ) تبعیضیّه است. یعنی گوشهای از این داستان پرماجرا. «بِالْحَقِّ»: راست و درست. عین واقعیّت. یعنی آنچه در اینجا آمده است، نه تنها خالی از هر گونه خرافات است، بلکه بیان واقعی مطالب حقیقی است. «لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»: تأکیدی است بر این حقیقت که مؤمنان هدف اصلی این آیات بوده و ذکر داستان به خاطر آنان و جهت استفاده ایشان است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره قصص
- غرض و مفاد سوره قصص : وعده جميل به مؤ منين با ذكر داستان موسى (عليه السلام ) وفرعون
- از داستان موسى (ع ) و فرعون مؤ منين بايد درس بگيرند
- وصف كارهاى فرعون و محيطى كه موسى (عليه السلام ) در آن زاده شد
- معناى آيه : ((و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ...))
- الهام به مادر موسى (عليه السلام ): موسى را شير بده و چون بر او ترسيدى ودريايش بيانداز
- معناى ((خاطى ء)) و ((مخطى )) و مقصود از اينكه فرعون و فرعونيان را در گرفتن ازنيل ((خاطئين )) لقب داد
- معناى اينكه فرمود: ((واصبح فؤ اد موسى فادغا...))
- تعقيب و مراقبت خواهر موسى (ع ) او را بدرخواست مادرش
- بازگردانيده شدن موسى (ع ) به دامان مادر به لطف الهى
- بحث روايتى
- روايتى متضمن داستان توليد موسى (عليه السلام ) و به رود انداخته شدن او و...
نکات آیه
۱ - تلاوت، نحوه نزول قرآن بر پیامبر(ص) (نتلوا علیک من نبإِ موسى)
۲ - بیان درست و به حق سرگذشت موسى(ع) و فرعون، نمودى از روشنگرى هاى قرآن (تلک ءایت الکتب المبین . نتلوا علیک من نبإِ موسى و فرعون بالحقّ) با توجه به ارتباط این آیه با آیه قبل، مطلب یاد شده به دست مى آید.
۳ - داستان موسى و فرعون، تلاوت شده از سوى خدا بر پیامبر(ص) (نتلوا علیک من نبإِ موسى و فرعون)
۴ - مردم عصر بعثت، اطلاعاتى مخدوش و نادرست از داستان موسى و فرعون داشتند. (نتلوا علیک من نبإِ موسى و فرعون بالحقّ) قید «بالحقّ» نشان مى دهد که آنچه در میان مردم عصر پیامبر(ص) از ماجراى موسى(ع) و فرعون مطرح بود، با واقعیت انطباق نداشت.
۵ - سوره «قصص» دربردارنده تنها گوشه اى از داستان موسى و فرعون (نتلوا علیک من نبإِ موسى و فرعون) به کارگیرى «من» تبعیضیه در «من نبإ» بیانگر آن است که آنچه در سوره «قصص» مطرح شده; تنها بخشى از سرگذشت موسى(ع) و فرعون است و نه همه آن.
۶ - داستان موسى و فرعون، از فرازهاى بسیار مفید و شایان توجه تاریخ (نتلوا علیک من نبإِ موسى و فرعون) واژه «نبأ» در خبرهایى به کار مى رود که دربردارنده فائده اى بزرگ و قابل توجّه باشد.
۷ - داستان موسى و فرعون، دربردارنده درس عبرت براى انسان هاى مؤمن و حق پذیر (نتلوا علیک من نبإِ موسى و فرعون بالحقّ لقوم یؤمنون)
۸ - تنها حق جویان و اهل ایمان، زمینه دار بهره مندى از روشنگرى هاى قرآن (تلک ءایت الکتب المبین . نتلوا علیک... لقوم یؤمنون) قید «لقوم یؤمنون» مى رساند که دیگران شایستگى بهرهورى از قرآن را ندارند.
۹ - روحیه خیره سرى و عناد، مانع بهرهورى از روشنگرى هاى قرآن (تلک ءایت الکتب المبین . نتلوا علیک... لقوم یؤمنون) با توجه به این که قرآن، آمده است تا با روشنگرى هایش گمراهان را هدایت کند و بى تردید این روشنگرى ها در بسیارى از آنان اثر کرده است; مراد از عبارت «لقوم یؤمنون» همه کسانى است که در صدد شناخت حق بوده و در مقابل آن تسلیم مى شوند و در مقابل آنان کسانى هستند که در موضع لجاجت و دشمنى قرار دارند و از حق مى گریزند و چه بسا با آن به ستیز مى پردازند.
موضوعات مرتبط
- حق طلبان: حق طلبان و قرآن ۸; عبرت پذیرى حق طلبان ۷; فضایل حق طلبان ۸
- دشمنى: آثار دشمنى ۹
- سوره قصص: تعالیم سوره قصص ۵
- عبرت: عوامل عبرت ۷
- فرعون: تبیین قصه فرعون ۲، ۳; عبرت از قصه فرعون ۷; فواید قصه فرعون ۶; قصه فرعون ۴، ۵
- قرآن: تلاوت قرآن ۱، ۳; روشنگرى قرآن ۲، ۸، ۹; زمینه استفاده از قرآن ۸; کیفیت نزول قرآن ۱; موانع استفاده از قرآن ۹
- لجاجت: آثار لجاجت ۹
- مؤمنان: عبرت پذیرى مؤمنان ۷; فضایل مؤمنان ۸; مؤمنان و قرآن ۸
- مردم: محدوده علم مردم مقارن بعثت ۴
- موسى(ع): تبیین قصه موسى(ع) ۲، ۳; عبرت از قصه موسى(ع) ۷; فواید قصه موسى(ع) ۶; قصه موسى(ع) ۴، ۵