النمل ٤٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=گفت ای قوم من چرا می‌شتابید به بدی پیش از خوبی چرا آمرزش نمی‌جوئید از خدا شاید رحم آورده شوید
|-|معزی=گفت ای قوم من چرا می‌شتابید به بدی پیش از خوبی چرا آمرزش نمی‌جوئید از خدا شاید رحم آورده شوید
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::46|٤٦]] | قبلی = النمل ٤٥ | بعدی = النمل ٤٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::46|٤٦]] | قبلی = النمل ٤٥ | بعدی = النمل ٤٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«السَّیِّئَةِ»: بدی. مراد عذاب خدا است. چرا که قوم صالح می‌گفتند: ای صالح! اگر راست می‌گوئی که تو پیغمبری و عذاب خدا در کمین بزهکاران است، آنچه را که ما را از آن بیم می‌دهی بر سر ما بیاور (نگا: اعراف / ). «الْحَسَنَةِ»: نیکی، مراد رحمت و نعمت حاصل از ایمان به خدا است. «لَوْلا»: این واژه به معنی (هَلاّ) و برای ترغیب و تشویق انجام کار بعد از خود به کار می‌رود.
«السَّیِّئَةِ»: بدی. مراد عذاب خدا است. چرا که قوم صالح می‌گفتند: ای صالح! اگر راست می‌گوئی که تو پیغمبری و عذاب خدا در کمین بزهکاران است، آنچه را که ما را از آن بیم می‌دهی بر سر ما بیاور (نگا: اعراف / ). «الْحَسَنَةِ»: نیکی، مراد رحمت و نعمت حاصل از ایمان به خدا است. «لَوْلا»: این واژه به معنی (هَلاّ) و برای ترغیب و تشویق انجام کار بعد از خود به کار می‌رود.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰


ترجمه

(صالح) گفت: «ای قوم من! چرا برای بدی قبل از نیکی عجله می‌کنید (و عذاب الهی را می‌طلبید نه رحمت او را)؟! چرا از خداوند تقاضای آمرزش نمی‌کنید تا شاید مشمول رحمت (او) شوید؟!»

|گفت: اى قوم من! چرا پيش از رحمت، خواهان شتاب در عذابيد؟ چرا از خدا طلب آمرزش نمى‌كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد
[صالح‌] گفت: «اى قوم من، چرا پيش از [جستن‌] نيكى، شتابزده خواهان بدى هستيد؟ چرا از خدا آمرزش نمى‌خواهيد؟ باشد كه مورد رحمت قرار گيريد.»
صالح گفت: ای قوم، چرا پیش از نکوکاری به بدکاری می‌شتابید؟ چرا (از کردار زشت) استغفار به درگاه خدا نمی‌کنید تا شاید مورد عفو و رحمت واقع شوید؟
گفت: ای قوم من! چرا بر عذاب و هلاکت، پیش از توبه و ایمان شتاب می کنید؟! چرا از خدا درخواست آمرزش نمی کنید تا مورد رحمت قرار گیرید؟!
گفت: اى قوم من، چرا پيش از نيكى بر بدى مى‌شتابيد؟ چرا از خدا آمرزش نمى‌خواهيد؟ شايد بر شما رحمت آورد.
[صالح‌] گفت ای قوم من چرا عذاب را پیش از رحمت، به شتاب می‌طلبید، چرا از خداوند آمرزش نمی‌خواهید، باشد که مشمول رحمت شوید
[صالح‌] گفت: اى قوم من، چرا پيش از نيكى- توبه- بدى- عذاب- را به شتاب مى‌خواهيد؟ چرا از خدا آمرزش نمى‌خواهيد تا شايد درخور رحمت شويد؟
(بدیشان) گفت: ای قوم من! چرا پیش از تلاش و کوشش برای جلب خوبیها و نیکیها (با عبادت و اطاعت از الله) عجله برای بلاها و بدیها دارید (و عذاب و مجازات خدا را با شتاب خواستار می‌گردید؟). چرا نباید از خدا طلب آمرزش کنید تا مورد مرحمت قرار گیرید؟
(صالح) گفت: «ای قوم من! چرا پیش از نیکی، به بدی شتاب می‌جویید؟ چرا از خدا پوشش نمی‌خواهید؟ شاید شما مورد رحمت قرار گیرید.»
گفت ای قوم من چرا می‌شتابید به بدی پیش از خوبی چرا آمرزش نمی‌جوئید از خدا شاید رحم آورده شوید


النمل ٤٥ آیه ٤٦ النمل ٤٧
سوره : سوره النمل
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«السَّیِّئَةِ»: بدی. مراد عذاب خدا است. چرا که قوم صالح می‌گفتند: ای صالح! اگر راست می‌گوئی که تو پیغمبری و عذاب خدا در کمین بزهکاران است، آنچه را که ما را از آن بیم می‌دهی بر سر ما بیاور (نگا: اعراف / ). «الْحَسَنَةِ»: نیکی، مراد رحمت و نعمت حاصل از ایمان به خدا است. «لَوْلا»: این واژه به معنی (هَلاّ) و برای ترغیب و تشویق انجام کار بعد از خود به کار می‌رود.


تفسیر

نکات آیه

۱ - سرزنش ثمودیان از سوى صالح(ع)، به خاطر بدکردارى آنان (قال یقوم لم تستعجلون بالسیّئة قبل الحسنة) استفهام در «لم تستعجلون...» و «لولا تستغفرون» استفهام توبیخى است.

۲ - شتاب ثمودیان در اتخاذ روش هاى نادرست و بدفرجام (لم تستعجلون بالسیّئة قبل الحسنة)

۳ - انجام نیکى ها و پرهیز از بدى ها، یکى دیگر از محورهاى تبلیغى صالح پیامبر(ع) (یقوم لم تستعجلون بالسیّئة قبل الحسنة)

۴ - قرار گرفتن ثمودیان در مشکلات و گرفتارى ها به خاطر گناهان (لولا تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون) از تعبیر «لعلّکم ترحمون» استفاده مى شود که ثمودیان بر اثر گناهان، گرفتار بدبختى و مشکلات شده بودند و بیرون آمدن از آن و جلب رحمت خداوند، نیازمند استغفار بوده است.

۵ - تشویق قوم ثمود از سوى صالح(ع) به استغفار و آمرزش خواهى از خداوند، به جاى شتابورزى در بدى ها (یقوم لم تستعجلون بالسیّئة ... لولا تستغفرون اللّه)

۶ - نقش مؤثر توبه و استغفار در جلب رحمت الهى (لولا تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون)

۷ - تأثیر استغفار، منوط به پذیرش آن از سوى خدا (لولا تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون) واژه «لعلّ» مى رساند که تأثیر توبه و آمرزش خواهى امرى قهرى نیست; بلکه منوط به اراده خدا و پذیرش او است.

۸ - تلاش دلسوزانه صالح(ع) براى رفع گرفتارى ها از قوم خویش و جلب رحمت الهى براى آنان (قال یقوم لم تستعجلون ... لولا تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون)

موضوعات مرتبط

  • استغفار: آثار استغفار ۶; تشویق به استغفار ۵; شرایط قبول استغفار ۷
  • توبه: آثار توبه ۶
  • خدا: رحمت خدا ۶; نقش خدا ۷
  • خوبى: دعوت به خوبى ۳
  • رحمت: زمینه رحمت ۶
  • صالح(ع): تشویقهاى صالح(ع) ۵; تلاش صالح(ع) ۸; دلسوزى صالح(ع) ۸; سرزنشهاى صالح(ع) ۱; قصه صالح(ع) ۱، ۸; مهمترین رسالت صالح(ع) ۳
  • عمل: ترک عجله در عمل ناپسند ۵; دعوت به ترک عمل ناپسند ۳; عجله در عمل ناپسند ۲
  • قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۲، ۴; تشویق قوم ثمود ۵; زمینه رحمت بر قوم ثمود ۸; زمینه نجات قوم ثمود ۸; سرزنش قوم ثمود ۱; عجله قوم ثمود ۲; عمل ناپسند قوم ثمود ۱; عوامل مشکلات قوم ثمود ۴; گناهکارى قوم ثمود ۴
  • گناه: آثار گناه ۴

منابع