الشعراء ١٣٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نیست این مگر این خوی پیشینیان | |-|معزی=نیست این مگر این خوی پیشینیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::137|١٣٧]] | قبلی = الشعراء ١٣٦ | بعدی = الشعراء ١٣٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِنْ»: حرف نفی است. «خُلُقُ الأوَّلِینَ»: اخلاق و عادت گذشتگان و پیشینیان. مرادشان تکذیب همه پیغمبران است (نگا: انعام / ). یا این که مراد این است اعمالی که آنان مرتکب میشدند، از قبیل بتپرستی و ساختن قصرها و قلعههای سر به فلک کشیده بر نقاط مرتفع، و خشونت در مجازات رساندن و کیفر دادن، همان چیزهائی است که پیشینیان انجام میدادهاند و مطلب قابل ایرادی نمیباشد. | «إِنْ»: حرف نفی است. «خُلُقُ الأوَّلِینَ»: اخلاق و عادت گذشتگان و پیشینیان. مرادشان تکذیب همه پیغمبران است (نگا: انعام / ). یا این که مراد این است اعمالی که آنان مرتکب میشدند، از قبیل بتپرستی و ساختن قصرها و قلعههای سر به فلک کشیده بر نقاط مرتفع، و خشونت در مجازات رساندن و کیفر دادن، همان چیزهائی است که پیشینیان انجام میدادهاند و مطلب قابل ایرادی نمیباشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ١٣٦ | آیه ١٣٧ | الشعراء ١٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنْ»: حرف نفی است. «خُلُقُ الأوَّلِینَ»: اخلاق و عادت گذشتگان و پیشینیان. مرادشان تکذیب همه پیغمبران است (نگا: انعام / ). یا این که مراد این است اعمالی که آنان مرتکب میشدند، از قبیل بتپرستی و ساختن قصرها و قلعههای سر به فلک کشیده بر نقاط مرتفع، و خشونت در مجازات رساندن و کیفر دادن، همان چیزهائی است که پیشینیان انجام میدادهاند و مطلب قابل ایرادی نمیباشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَا ذَا أَنْزَلَ... (۱) وَ قَالَ الَّذِينَ کَفَرُوا إِنْ... (۰) وَ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ... (۱)
تفسیر
نکات آیه
۱ - عادیان، نصیحت هاى هود(ع) را تکرار شیوه مدعیان پیامبرى در گذشته خوانده و آن را فاقد ارزش و اعتبار اعلام کردند. (إن هذا إلاّ خلق الأوّلین) واژه «خُلُق» به معناى شیوه و رفتار است. بنابراین «خلق الأوّلین»; یعنى، رفتار پیشینیان. گفتنى است که برداشت یاد شده بدان احتمال است که کلمه «هذا» اشاره به رفتار ناصحانه هود(ع) داشته باشد. بر این اساس مراد از«خلق الأوّلین» (شیوه پیشینیان)، شیوه پیامبران پیش از هود(ع) مى باشد.
۲ - اطلاع قوم عاد بر پیشینه ادیان الهى در میان اقوام پیش از خود (إن هذا إلاّ خلق الأوّلین)
۳ - تهمت ارتجاع و واپس گرایى به هود(ع) از سوى قوم عاد (إن هذا إلاّ خلق الأوّلین)
۴ - عادیان شیوه زندگى خویش (برج سازى، کاخ نشینى و...) را، سنتى برجاى مانده از پیشنیان خود اعلام کردند. (إن هذا إلاّ خلق الأوّلین) برداشت یاد شده بدان احتمال است که کلمه «هذا» اشاره به رفتار عادیان داشته باشد. بر این اساس مراد از «خلق الأوّلین»، شیوه نیاکان خود آنان است.
۵ - تقدس و ارزش مندى سنت هاى کهن در نظر قوم عاد (سواء علینا أَوَعظت ... إن هذا إلاّ خلق الأوّلین)
۶ - تکیه و پافشارى قوم عاد بر سنت هاى نیاکانشان، عامل رویارویى آنان با هود(ع) و رد کردن نصایح وى (إن هذا إلاّ خلق الأوّلین)
۷ - سنت گرایى از موانع پذیرش حق (سواء علینا أَوَعظت ... إن هذا إلاّ خلق الأوّلین)
موضوعات مرتبط
- تقلید: آثار تقلید از نیاکان ۶; تقلید از نیاکان ۴
- حق: موانع حق پذیرى ۷
- سنت گرایى: آثار سنت گرایى ۷
- قوم عاد: آثار سنت گرایى قوم عاد ۶; ارزشگذارى قوم عاد ۵; بینش قوم عاد ۱، ۴، ۵; تاریخ قوم عاد ۵، ۶; تقلید قوم عاد ۴; تهمتهاى قوم عاد ۳; سنت گرایى قوم عاد ۴، ۵; علم قوم عاد ۲; عوامل بى تأثیر موعظه بر قوم عاد ۶; قوم عاد و ادیان آسمانى ۲; کاخ نشینى قوم عاد ۴
- هود(ع): تهمت ارتجاع به هود(ع) ۳; قصه هود(ع) ۳، ۶; مواعظ هود(ع) ۱، ۶