رُطَبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۷: خط ۷:
(فلس)تر. مقابل خشك [انعام:59]. «وَ لا حَبَّةٍ» عطف است به «وَرَقَةٍ» همچنين است «لارَطْبٍ وَ لا يبِسٍ» معنى آيه چنين مى‏شود: خزانه‏هاى غيب نزد خداست، جز خدا آنها را كسى نمى‏داند. هيچ برگى به زمين نمى‏افتد مگر آن را مى‏داند و هيچ دانه‏اى به شكم زمين نمى‏افتد (بوسيله انسان باشد يا غيره) و هيچ‏تر و خشكى ساقط نمى‏شود مگر آن كه در كتابى آشكار موجود است. گقته‏اند آن چه از ميوه‏تر و خشك مى‏افتد مى‏داند و گفته‏اند آن چه مى‏افتد هر چه باشد مى‏داند. به نظر مى‏آيد كه مراد از رطب و يابس، ميوه‏ها باشد زيرا صدر آيه «وَ ما تَسْقُطُ... وَ لا حَبَّةٍ» درباره درختان و دانه‏هاست و مناسب است كه رطب و يابس ميوه‏ها باشد. در مجمع گويد: رطب و يابس به تمام مخلوقات شامل است. ولى تدبّر در آيه خلاف آن را مى‏رساند و اللّه اعلم مگر آن كه واو در «وَ لا رَطْبٍ» براى استيناف باشد آن وقت لارَطبٍ وَ لا يابَسٍ شامل همه موجودات مى‏شود و ظاهراً همين طور است. ناگفته نماند مراد از كتاب مبين علم خدا و يا لوح محفوظ است و اين كه در عرف شايع شده كه مراد از آن قرآن است صحت ندارد. * رطب (مثل صرد) به معنى خرماى تر است [مريم:25].
(فلس)تر. مقابل خشك [انعام:59]. «وَ لا حَبَّةٍ» عطف است به «وَرَقَةٍ» همچنين است «لارَطْبٍ وَ لا يبِسٍ» معنى آيه چنين مى‏شود: خزانه‏هاى غيب نزد خداست، جز خدا آنها را كسى نمى‏داند. هيچ برگى به زمين نمى‏افتد مگر آن را مى‏داند و هيچ دانه‏اى به شكم زمين نمى‏افتد (بوسيله انسان باشد يا غيره) و هيچ‏تر و خشكى ساقط نمى‏شود مگر آن كه در كتابى آشكار موجود است. گقته‏اند آن چه از ميوه‏تر و خشك مى‏افتد مى‏داند و گفته‏اند آن چه مى‏افتد هر چه باشد مى‏داند. به نظر مى‏آيد كه مراد از رطب و يابس، ميوه‏ها باشد زيرا صدر آيه «وَ ما تَسْقُطُ... وَ لا حَبَّةٍ» درباره درختان و دانه‏هاست و مناسب است كه رطب و يابس ميوه‏ها باشد. در مجمع گويد: رطب و يابس به تمام مخلوقات شامل است. ولى تدبّر در آيه خلاف آن را مى‏رساند و اللّه اعلم مگر آن كه واو در «وَ لا رَطْبٍ» براى استيناف باشد آن وقت لارَطبٍ وَ لا يابَسٍ شامل همه موجودات مى‏شود و ظاهراً همين طور است. ناگفته نماند مراد از كتاب مبين علم خدا و يا لوح محفوظ است و اين كه در عرف شايع شده كه مراد از آن قرآن است صحت ندارد. * رطب (مثل صرد) به معنى خرماى تر است [مريم:25].


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::رُطَبا]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۲

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(فلس)تر. مقابل خشك [انعام:59]. «وَ لا حَبَّةٍ» عطف است به «وَرَقَةٍ» همچنين است «لارَطْبٍ وَ لا يبِسٍ» معنى آيه چنين مى‏شود: خزانه‏هاى غيب نزد خداست، جز خدا آنها را كسى نمى‏داند. هيچ برگى به زمين نمى‏افتد مگر آن را مى‏داند و هيچ دانه‏اى به شكم زمين نمى‏افتد (بوسيله انسان باشد يا غيره) و هيچ‏تر و خشكى ساقط نمى‏شود مگر آن كه در كتابى آشكار موجود است. گقته‏اند آن چه از ميوه‏تر و خشك مى‏افتد مى‏داند و گفته‏اند آن چه مى‏افتد هر چه باشد مى‏داند. به نظر مى‏آيد كه مراد از رطب و يابس، ميوه‏ها باشد زيرا صدر آيه «وَ ما تَسْقُطُ... وَ لا حَبَّةٍ» درباره درختان و دانه‏هاست و مناسب است كه رطب و يابس ميوه‏ها باشد. در مجمع گويد: رطب و يابس به تمام مخلوقات شامل است. ولى تدبّر در آيه خلاف آن را مى‏رساند و اللّه اعلم مگر آن كه واو در «وَ لا رَطْبٍ» براى استيناف باشد آن وقت لارَطبٍ وَ لا يابَسٍ شامل همه موجودات مى‏شود و ظاهراً همين طور است. ناگفته نماند مراد از كتاب مبين علم خدا و يا لوح محفوظ است و اين كه در عرف شايع شده كه مراد از آن قرآن است صحت ندارد. * رطب (مثل صرد) به معنى خرماى تر است [مريم:25].


در حال بارگیری...