الحجر ٦٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و بترسید خدا را و خوارم نسازید | |-|معزی=و بترسید خدا را و خوارم نسازید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الحجر ٦٨ | بعدی = الحجر ٧٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا تُخْزُونِ»: مرا خوار نسازید (نگا: آلعمران / و هود / ). | «لا تُخْزُونِ»: مرا خوار نسازید (نگا: آلعمران / و هود / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۶
ترجمه
الحجر ٦٨ | آیه ٦٩ | الحجر ٧٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا تُخْزُونِ»: مرا خوار نسازید (نگا: آلعمران / و هود / ).
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۸۴،سوره حجر
- بشارت و انذار در يك داستان و ارتباط آن با داستانهاىقبل
- از مغفرت خدا ماءيوس و از رحمت او نااميد نباشيد
- بيان آيات مربوط به ورود مهمانان ابراهيم (ع )
- تعجب ابراهيم از بشارت داده شدن به فرزند، بر اساس استبعاد عادى بوده است
- معناى ((غابر)) و مراد از اينكه همسر لوط از ((غابرين )) بوده است
- وارد شدن ملائكه بر ((لوط)) عليه السلام و گفتگوى بين ايشان و آن حضرت
- قضاى الهى به قطع نسل و انقراض قوم لوط
- معناى آيه ((لعمرك انهم لفى سكرتهم يعمهون ...))
- توضيحى در مورد ((اصحاب ايكه )) و ((اصحاب حجر))
- (چند روايت در ذيل برخى از آيات گذشته )
نکات آیه
۱- حضرت لوط(ع) قوم خود را در برابر تجاوز به مهمانانش، به رعایت تقواى الهى فرا خواند. (و اتقوا الله)
۲- تقواى الهى، مانع از ارتکاب فحشا و آلودگى به انحرافات جنسى (لواط و همجنس بازى) (و اتقوا الله) از اینکه لوط(ع) در پى قصد تعرّض قومش به مهمانان وى، از آنان دعوت مى کند که تقواى الهى را رعایت کنند، حاکى است که تقوا داراى چنین اثرى است.
۳- حضرت لوط(ع) قوم خود را در پى قصد تجاوز آنان به مهمانانش، از هرگونه عملى که موجب ذلت و خوارى او گردد، برحذر داشت. (و لاتخزون)
۴- تقواى الهى، مانع از تضییع حقوق، ریختن آبرو و هتک حرمت دیگران (و اتقوا الله و لاتخزون)
۵- عمل شنیع و ناپسند همجنس بازى، مایه ذلت و خوارى (قال إن هؤلاء ضیفى ... و اتقوا الله و لاتخزون)
۶- حفظ حرمت مهمان و دفاع از آن در برابر تجاوز دیگران، تکلیفى برعهده میزبان (قال إن هؤلاء ضیفى ... و اتقوا الله و لاتخزون)
۷- تعرّض و اهانت به مهمان، تعرض و اهانتى است به میزبان. (قال إن هؤلاء ضیفى ... و اتقوا الله و لاتخزون)
۸- تعرّض و اهانت به مهمان دیگران، عملى ناپسند و به دور از تقواپیشگى (قال إن هؤلاء ضیفى ... و اتقوا الله و لاتخزون)
۹- دفاع از آبرو و حرمت خود و حفظ عزت و شرافت خویشتن، امرى لازم و بایسته (قال ... فلاتفضحون ... و لاتخزون)
۱۰- رفتار خوب و بد اقوام، موجب سرفرازى و یا شرمسارى رهبران آنان (فلما جاء ءال لوط المرسلون ... و قضینا إلیه ذلک الأمر أن دابر هؤلاء مقطوع ... قال ... فلاتفضحون ... و لاتخزون) از اینکه فرستادگان خداوند براى اعلام عذاب قوم لوط به منزل لوط(ع) رفتند و آن حضرت قومش را از هر عملى که موجب شرمسارى او شود نهى فرمود، به دست مى آید که لوط(ع) در موقعیت یک رهبر در جامعه تلقى شده است.
۱۱- آبرودارى و پاسدارى از حیثیت، شرافت و عزت خویش، خصلت و فطرى بشرى (قال ... فلاتفضحون ... و لاتخزون) از اینکه لوط(ع) براى دفع تجاوز مردم به مهمانانش از آنان درخواست مى کند که او را با آن عمل، شرمسار و خوار نکنند (فلاتفضحون ... و لاتخزون) حاکى است که: متجاوزان نیز براى حفظ آبرو و حیثیت شخصى، جایگاهى ویژه قائل بودند و گرنه تمسک آن حضرت به آن چندان عقلایى نبود.
موضوعات مرتبط
- آبرو: اهمیت حفظ آبرو ۹; فطریت حفظ آبرو ۱۱; موانع هتک آبرو ۴
- اقوام: آثار عمل اقوام ۱۰
- انحرافات جنسى: موانع انحرافات جنسى ۲
- انسان: فطریات انسان ۱۱
- تقوا: آثار تقوا ۲، ۴; آثار بی تقوایى ۸; دعوت به تقوا ۱
- حقوق: موانع تضییع حقوق ۴
- خود: اهمیت دفاع از خود ۹
- ذلت: عوامل ذلت ۵
- رهبران: عوامل ذلت رهبران ۱۰; عوامل عزت رهبران ۱۰
- عمل: عمل ناپسند ۸
- فحشا: موانع فحشا ۲
- قوم لوط: دعوت از قوم لوط ۱; نهى به قوم لوط ۳
- لوط(ع): دعوتهاى لوط(ع) ۱; قصه لوط(ع) ۱، ۳; مهمانان لوط(ع) ۳; نواهى لوط(ع) ۳; نهى از ذلت لوط(ع) ۳
- معاشرت: آداب معاشرت ۶
- مهمان: آثار اهانت به مهمان ۷; اهمیت احترام به مهمان ۶; اهمیت دفاع از مهمان ۶; سرزنش اهانت به مهمان ۸
- میزبان: اهانت به میزبان ۷; مسؤولیت میزبان ۶
- همجنس بازى: آثار همجنس بازى ۵