ابراهيم ٤٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پروردگارا بگردانم برپاکننده نماز و از فرزندانم پروردگارا و بپذیر درخواست مرا | |-|معزی=پروردگارا بگردانم برپاکننده نماز و از فرزندانم پروردگارا و بپذیر درخواست مرا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ابراهيم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ابراهيم | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::40|٤٠]] | قبلی = ابراهيم ٣٩ | بعدی = ابراهيم ٤١ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مُقِیمَ الصَّلاةِ»: نمازگزار. به جای آورنده نماز. «دُعَآءِ»: اصل آن (دُعائی) است. | «مُقِیمَ الصَّلاةِ»: نمازگزار. به جای آورنده نماز. «دُعَآءِ»: اصل آن (دُعائی) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۶
ترجمه
ابراهيم ٣٩ | آیه ٤٠ | ابراهيم ٤١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُقِیمَ الصَّلاةِ»: نمازگزار. به جای آورنده نماز. «دُعَآءِ»: اصل آن (دُعائی) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۵ - ۴۱،سوره ابراهيم
- انعام به فرزندان ابراهيم (ع )، نمونه اى ديگر از انعام هاى خداى عزيز و حميد
- استظهار اينكه ابراهيم (ع ) دو بار از خداوند براى ((مكه )) امنيت طلبيده است
- امنيتى كه ابراهيم (ع ) براى مكه خواست امنيت تشريعى بوده است
- درخواست ابراهيم (ع ) از خدا كه او و فرزندانش را از بت پرستى دور بدارد
- مقصود از ((بنى )) كه ابراهيم (ع ) براى خود و آنان دورى از پرستش بتها را درخواستنمود
- مراد از تبعيت در جمله : ((فمن تبعنى فانه منى )) پيروى هم در اعتقاد و هم درعمل است
- ابراهيم (ع ) پيروى و تبعيت را ملاك انتساب افراد به خود دانست
- بى پايگى اشكالاتى كه درباره دعاى ابراهيم (ع ) مطرح شده
- ضعف پاسخهاى داده شده به اشكال فوق
- اشكال ديگرى بر كلام ابراهيم و بيان ضعف پاسخهاى داده شده به آن
- دعاى ابراهيم (ع ) بعد از بناى كعبه و ساخته و آباد شدن مكه بوده است
- نكته شايان توجه در دعاهاى ابراهيم (ع )
- دلالت آيه بر اينكه ((آزد)) پدر ابراهيم نبوده است
- (روايتى در ذيل آياتى كه دعاى ابراهيم (ع ) را حكايت مى كنند)
نکات آیه
۱- حضرت ابراهیم(ع) از خداوند خواستار توفیق یافتن خود بر اقامه نماز شد. (ربّ اجعلنى مقیم الصلوة)
۲- حضرت ابراهیم(ع) از خداوند خواستار توفیق یافتن فرزندانش بر اقامه نماز شد. (ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذرّیتى)
۳- اهمیت و جایگاه بلند فریضه نماز در مقایسه با دیگر فریضه هاى الهى (ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذرّیتى)
۴- دعاى حضرت ابراهیم(ع) به درگاه پروردگار براى توفیق یافتن خود و فرزندانش براى احیاى فریضه نماز در جامعه (ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذرّیتى) از اینکه حضرت ابراهیم(ع) درخواست خواندن نماز نکرد; بلکه خواستار اقامه آن شد، برداشت فوق به دست مى آید.
۵- علاقه شدید حضرت ابراهیم(ع) به فریضه نماز و احیاى آن در جامعه (ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذرّیتى) تعبیر «اقامه نماز» به جاى «خواندن نماز» گویاى برداشت فوق است.
۶- احیاى فریضه نماز در جامعه، کارى بس مهم و ارزشمند است. (ربّ اجعلنى مقیم الصلوة و من ذرّیتى) از آن جا که حضرت ابراهیم(ع)، که از انبیاى بزرگ الهى است، خواستار توفیق احیاى نماز در جامعه شد، برداشت فوق استفاده مى شود.
۷- حضرت ابراهیم(ع) از خداوند ملتمسانه خواستار استجابت دعایش براى اقامه نماز شد. (ربّنا و تقبّل دعاء)
۸- دعا براى استجابت دعاها، از آداب دعاست. (ربّنا و تقبّل دعاء)
۹- ربوبیت الهى، مقتضى استجابت دعا و پذیرش درخواستهاى بندگان است. (ربّنا و تقبّل دعاء)
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): استجابت دعاى ابراهیم(ع) ۷; اهتمام ابراهیم(ع) به نماز ۱، ۲، ۴، ۵، ۷; دعاى ابراهیم(ع) ۱، ۲، ۴
- ارزشها ۶:
- تکلیف: مهمترین تکلیف ۳
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۹
- دعا: آداب دعا ۸; استجابت دعا ۸; عوامل اجابت دعا ۹
- فرزند: درخواست توفیق فرزند ۲
- نماز: ارزش برپایى نماز ۶; اهمیت برپایى نماز ۳، ۶; اهمیت نماز ۱، ۲، ۴; درخواست توفیق برپایى نماز ۱، ۲، ۴