هود ٥١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای قوم من نخواهم از شما بر آن مزدی را نیست مزد من جز بر آنکه مرا آفریده است پس آیا بخرد نمییابید | |-|معزی=ای قوم من نخواهم از شما بر آن مزدی را نیست مزد من جز بر آنکه مرا آفریده است پس آیا بخرد نمییابید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = | {{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::51|٥١]] | قبلی = هود ٥٠ | بعدی = هود ٥٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَلَیْهِ»: بر آن. در برابر آن. مرجعِ ضمیر (ه) تبلیغ مفهوم از آیه قبلی است (نگا: هود / ). «فَطَرَنِی»: مرا آفریده است. مرا بر فطرت سلیم آفریده است (نگا: روم / ). | «عَلَیْهِ»: بر آن. در برابر آن. مرجعِ ضمیر (ه) تبلیغ مفهوم از آیه قبلی است (نگا: هود / ). «فَطَرَنِی»: مرا آفریده است. مرا بر فطرت سلیم آفریده است (نگا: روم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۲
ترجمه
هود ٥٠ | آیه ٥١ | هود ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَلَیْهِ»: بر آن. در برابر آن. مرجعِ ضمیر (ه) تبلیغ مفهوم از آیه قبلی است (نگا: هود / ). «فَطَرَنِی»: مرا آفریده است. مرا بر فطرت سلیم آفریده است (نگا: روم / ).
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۵۰، سوره هود
- سخنان جناب هود (عليه السلام ) به قوم خود (قوم عاد)
- معناى ((فطر)) و ((فطرة اللّه )) و فرق بين ((فطرت )) و ((خلق ))
- سخن هود به قومش : اگر بسوى خدا برگرديد باران رحمتش را بر شمانازل مى كند
- اعمال صالح باعث ازدياد خيرات و نعمتهاات واعمال زشت بلا و محنت و بدبختى در پى دارد
- جواب رد قوم هود به آن حضرت
- تحدى : پاسخ هود به قوم خود
- هود (ع ) در ادامه پاسخ به جدال كافران : من بر خداتوكل مى كنم
- معناى اين سخن هود (ع ) به قوم خود كه گفت : ((و يستخلف ربى قوما غيركم و لاتضرونه شيئا))
- اشاره به اينكه عصيان و نافرمانى در برابر يك پيغمبر، عصيان در برابر همهپيامبران به شمار مى رود
- سه خصلت قوم هود كه به خاطر آن ملعون دنيا و آخرت شدند: انكار آيات الهى ،نافرمانى انبياء و اطاعت از جباران
- بحث روايتى (روايتى در تفسير جمله : ((ان ربى على صراط مستقيم )) و اشاره بهروايات راجع به قوم هود)
- گفتارى پيرامون داستان هود، قوم عاد، تكذيب هود ونزول عذاب
نکات آیه
۱- هود(ع) ، به مردم خویش اعلام کرد که در برابر ابلاغ رسالت کمترین مزدى از آنان نخواهد خواست. (یقوم لاأسئلکم علیه أجرًا)
۲- پیامبران ، منزه از مطالبه اجر و مزد از مردم ، به خاطر ابلاغ رسالت و تبلیغ معارف دین (یقوم لاأسئلکم علیه أجرًا)
۳- هود(ع) ، پاداش نخواستن از مردم را ، نشانه اى بر صداقت خویش در ادعاى نبوت دانست. (لاأسئلکم علیه أجرًا إن أجرى إلاّ على الذى فطرنى أفلاتعقلون) در برداشت فوق ، جمله «أفلاتعقلون» در ارتباط با «لاأسئلکم ...» معنا شده است. بر این اساس ، هود(ع) به مردم مى گوید: اگر در این معنا اندیشه کنید که من هیچ مزدى از شما درخواست نمى کنم ، خواهید فهمید که در ادعاى نبوت راستگو هستم.
۴- مطالبه نکردن پاداش از مردم ، به خاطر تبلیغ حقایق و معارف الهى ، نشانه صداقت مبلغان و مصلحان است. (یقوم لاأسئلکم علیه أجرًا ... أفلاتعقلون) از آن جا که هدف مدعیان دروغین ، رسیدن به منافع مادى و مال و منال دنیوى است ، مى توان گفت: حضرت هود(ع) با جمله «لاأسئلکم» اشاره به دلیل و نشانه صداقت خویش دارد.
۵- هود(ع) ، به قومش اعلام کرد که پاداش رسالتش ، تنها برعهده خداوند است. (قال یقوم ... إن أجرى إلاّ على الذى فطرنى)
۶- خداوند ، اعطا کننده پاداش رسالت به پیامبران خویش (إن أجرى إلاّ على الذى فطرنى)
۷- ابلاغ پیامهاى الهى به مردم و تبلیغ معارف دین ، درپى دارنده پاداش از ناحیه خداوند (إن أجرى إلاّ على الذى فطرنى)
۸- خداوند ، آفریننده و خالق انسانهاست. (إن أجرى إلاّ على الذى فطرنى) «فطر» (مصدر فطرنى); یعنى ، آفریدن چیزى که سابقه وجودى نداشته است.
۹- توجه به خالقیت خدا ، زمینه ساز اخلاص در تبلیغ دین و چشم ندوختن به اجر و پاداشهاى مردمى است. (إن أجرى إلاّ على الذى فطرنى)
۱۰- یکتایى خداوند ، منزه بودنش از داشتن شریک و ضرورت پرستش او ، حقایقى قابل درک و فهم براى همگان (یقوم اعبدوا الله ما لکم من إله غیره ... أفلاتعقلون) مفعول «تعقلون» حقایقى است که در این آیه و آیه قبل ، از زبان حضرت هود(ع) نقل شد; همانند ضرورت پرستش خدا ، منزه بودنش از شریک و ...; یعنى: أفلاتعقلون انه ما لکم من إله غیره و إن عبادته واجب علیکم و ... .
۱۱- هود(ع) ، قومش را به اندیشه کردن و فهمیدن حقایق و معارف دین فراخواند. (أفلاتعقلون)
۱۲- شرک ورزى و انکار رسالت پیامبران ، نشانه بى خردى است. (یقوم اعبدوا الله ... أفلاتعقلون)
موضوعات مرتبط
- اخلاص: زمینه اخلاص ۹
- انبیا: آثار تکذیب انبیا ۱۲; انبیا و مزد تبلیغ ۲; انبیا و مزد رسالت ۲; پاداش رسالت انبیا ۶; تنزیه انبیا ۲
- انسان: خالق انسان ها ۸
- پاداش: موجبات پاداش ۷
- تبلیغ: اخلاص در تبلیغ ۹; تبلیغ مجّانى ۹
- تعقل: اهمیت تعقل ۱۱
- توحید: درک توحید ذاتى ۱۰; درک توحید عبادى ۱۰; وضوح توحید ۱۰
- خدا: پاداشهاى خدا ۶، ۷; خالقیت خدا ۸
- دین: اهمیت فهم دین ۱۱; پاداش تبلیغ دین ۷
- ذکر: آثار ذکر ۹; ذکر خالقیت خدا ۹
- شرک: آثار شرک ۱۲
- عبادت: وضوح عبادت خدا ۱۰
- عقل: نشانه هاى بى عقلى ۱۲
- قوم عاد: دعوت از قوم عاد ۱۱
- مبلغان: مبلغان و مزد تبلیغ ۴; نشانه هاى صداقت مبلغان ۴
- مصلحان: مصلحان و مزد تبلیغ ۴; نشانه هاى صداقت مصلحان ۴
- هود(ع): پاداش هود(ع) ۵; دعوتهاى هود(ع) ۱۱; قصه هود(ع) ۵، ۱۱; نشانه هاى صداقت هود(ع) ۳; هود(ع) و مزد تبلیغ ۱; هود(ع) و مزد رسالت ۱، ۳، ۵