هود ٥٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و بسوی عاد برادر ایشان هود را گفت ای قوم من پرستش کنید خدا را نیست شما را خداوندی جز او نیستید شما جز دروغآوران | |-|معزی=و بسوی عاد برادر ایشان هود را گفت ای قوم من پرستش کنید خدا را نیست شما را خداوندی جز او نیستید شما جز دروغآوران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = | {{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = هود ٤٩ | بعدی = هود ٥١ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِلَی عَادٍ»: جار و مجرور متعلّق به محذوفی است که معطوف بر (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا) در آیه است. «أَخَاهُمْ هُوداً»: برادرشان هود را. مراد این است که هود فردی از افراد خودشان بود. واژه (أخ) مفعول فعل محذوف (أَرْسَلْنا) و واژه (هُوداً) عطف بیان است. «مُفْتَرُونَ»: افتراءکنندگان. کسانی که به دروغ انبازهائی به خدا نسبت میدهند. | «إِلَی عَادٍ»: جار و مجرور متعلّق به محذوفی است که معطوف بر (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا) در آیه است. «أَخَاهُمْ هُوداً»: برادرشان هود را. مراد این است که هود فردی از افراد خودشان بود. واژه (أخ) مفعول فعل محذوف (أَرْسَلْنا) و واژه (هُوداً) عطف بیان است. «مُفْتَرُونَ»: افتراءکنندگان. کسانی که به دروغ انبازهائی به خدا نسبت میدهند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۲
ترجمه
هود ٤٩ | آیه ٥٠ | هود ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِلَی عَادٍ»: جار و مجرور متعلّق به محذوفی است که معطوف بر (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا) در آیه است. «أَخَاهُمْ هُوداً»: برادرشان هود را. مراد این است که هود فردی از افراد خودشان بود. واژه (أخ) مفعول فعل محذوف (أَرْسَلْنا) و واژه (هُوداً) عطف بیان است. «مُفْتَرُونَ»: افتراءکنندگان. کسانی که به دروغ انبازهائی به خدا نسبت میدهند.
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۵۰، سوره هود
- سخنان جناب هود (عليه السلام ) به قوم خود (قوم عاد)
- معناى ((فطر)) و ((فطرة اللّه )) و فرق بين ((فطرت )) و ((خلق ))
- سخن هود به قومش : اگر بسوى خدا برگرديد باران رحمتش را بر شمانازل مى كند
- اعمال صالح باعث ازدياد خيرات و نعمتهاات واعمال زشت بلا و محنت و بدبختى در پى دارد
- جواب رد قوم هود به آن حضرت
- تحدى : پاسخ هود به قوم خود
- هود (ع ) در ادامه پاسخ به جدال كافران : من بر خداتوكل مى كنم
- معناى اين سخن هود (ع ) به قوم خود كه گفت : ((و يستخلف ربى قوما غيركم و لاتضرونه شيئا))
- اشاره به اينكه عصيان و نافرمانى در برابر يك پيغمبر، عصيان در برابر همهپيامبران به شمار مى رود
- سه خصلت قوم هود كه به خاطر آن ملعون دنيا و آخرت شدند: انكار آيات الهى ،نافرمانى انبياء و اطاعت از جباران
- بحث روايتى (روايتى در تفسير جمله : ((ان ربى على صراط مستقيم )) و اشاره بهروايات راجع به قوم هود)
- گفتارى پيرامون داستان هود، قوم عاد، تكذيب هود ونزول عذاب
نکات آیه
۱- هود(ع) ، از پیامبران و رسولان الهى است. (و لقد أرسلنا ... و إلى عاد أخاهم هودًا) «إلى عاد» عطف بر «إلى قومه» و «أخاهم» عطف بر «نوحاً» در آیه ۲۵ است; یعنى: و لقد أرسلنا إلى عاد أخاهم هودًا.
۲- رسالت هود(ع) ، محدود به قوم عاد بود. (و إلى عاد أخاهم هودًا)
۳- وجود رابطه خویشاوندى و نسبى میان هود(ع) و قوم عاد (و إلى عاد أخاهم هودًا) تصریح به اینکه هود(ع) برادر قوم عاد بود ، مى تواند به خویشاوندى آن حضرت با قوم عاد ، اشاره داشته باشد.
۴- هود(ع) ، حتى پیش از بعثتش به پیامبرى ، فردى دلسوز قوم خویش و با محبت نسبت به آنان بود. (و إلى عاد أخاهم هودًا قال یقوم) برخى برآنند که «اُخوّت» در این جا کنایه از محبت و دلسوزى است. بر این اساس جمله و «إلى عاد أخاهم هودًا» حاکى از آن است که: هود(ع) پیش از رسالتش نیز دلسوز قومش بوده است. تعبیر «یا قوم» (اى مردم من!) نیز حکایت از مهربانى و عطوفت دارد.
۵- دعوت به پرستش خداى یکتا، مهمترین و نخستین پیام هود(ع) براى قوم عاد (قال یقوم اعبدوا الله ما لکم من إله غیره)
۶- قوم عاد ، به وجود خداوند معتقد بودند. (قال یقوم اعبدوا الله ما لکم من إله غیره)
۷- باور به وجود خداوند ، باورى ریشه دار در تاریخ بشر (قال یقوم اعبدوا الله)
۸- قوم عاد ، مردمى مشرک و پرستشگر معبودهاى خود ساخته (ما لکم من إله غیره إن أنتم إلاّ مفترون)
۹- انسان از دیرباز ، برخوردار از روحیه پرستش و گرایش به معبود (اعبدوا الله ما لکم من إله غیره)
۱۰- پندار شریک براى خداوند ، پندارى موهوم و ساختگى است. (ما لکم من إله غیره إن أنتم إلاّ مفترون) «مفترون» اسم فاعل از «إفتراء» است و «إفتراء» به معناى دروغ بافتن است. جمله «ما لکم من إله غیره» بیان مى دارد که مقصود از افترا ، اعتقاد به وجود شریک براى خداوند است.
۱۱- خداوند ، منزه از داشتن شریک است. (ما لکم من إله غیره إن أنتم إلاّ مفترون)
۱۲- مبارزه با شرک ، از وظایف اصلى حضرت هود(ع) (یقوم اعبدوا الله ما لکم من إله غیره)
۱۳- توحید عملى، مبتنى بر توحید نظرى است. (اعبدوا الله ما لکم من إله غیره) جمله «ما لکم ...» ، که بیانگر توحید نظرى است ، به منظور استدلال بر توحید عبادى و عملى - که جمله «اعبدوا الله» گویاى آن است - ایراد شده است.
۱۴- خداوند ، تنها حقیقتى که شایسته و بایسته پرستش است. (اعبدوا الله ما لکم من إله غیره)
روایات و احادیث
۱۵- «عن الصادق(ع): لما حضرت نوحاً(ع) الوفاة دعا الشیعة فقال لهم: إعلموا أنه ستکون من بعدى غیبة تظهر فیه الطواغیت و أن الله عزوجل یفرّج عنکم بالقائم من ولدى اسمه هود...;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده: هنگامى که وفات نوح فرارسید، پیروانش را فرا خواند و فرمود: بدانید همانا به زودى بعد از من غیبتى خواهد بود که در آن طاغوتها پدید مى آیند و خداى عزوجل به وسیله فردى قیام کننده از نسل من، که نام او هود است، براى شما گشایش پدید مى آورد...».
موضوعات مرتبط
- انبیا: خویشاوندى با انبیا ۳
- انسان: گرایشهاى انسان ۹
- ایمان: ایمان به خدا ۷
- توحید: اهمیت توحید عبادى ۵; اهمیت توحید نظرى ۱۳; توحید ذاتى ۱۱; توحید عبادى ۱۴; دعوت به توحید عبادى ۵; زمینه توحید عملى۱۳
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱۴
- خدا: اختصاصات خدا ۱۴; بى نظیرى خدا ۱۱; تاریخ خدا شناسى ۶، ۷; تنزیه خدا ۱۱
- رسولان خدا: ۱
- شرک: پوچى شرک ۱۰
- عبادت: عبادت خدا ۱۴
- عقیده: تاریخ عقیده ۶، ۷; عقیده به خدا ۶
- قوم عاد: بت پرستى قوم عاد ۸; پیامبر قوم عاد ۲; خداشناسى قوم عاد ۶; دعوت از قوم عاد ۵; شرک قوم عاد ۸; عقیده قوم عاد ۶; معبودان باطل قوم عاد ۸
- گرایشها: گرایش به عبادت ۹; گرایش به معبود ۹
- مشرکان: ۸
- نوح(ع): پیشگویى نوح(ع) ۱۵; نوح(ع) هنگام مرگ ۱۵
- هود(ع): بعثت هود(ع) ۱۵; تعالیم هود(ع) ۵; خویشاوندان هود(ع) ۳; دعوتهاى هود(ع) ۵; رسالت هود(ع) ۱۲; شرک ستیزى هود(ع) ۱۲; فضایل هود(ع) ۴; محدوده رسالت هود(ع) ۲; مقامات هود(ع) ۲; مهربانى هود(ع) ۴; نبوت هود(ع) ۱; هود(ع) و قوم عاد ۲، ۳، ۴
منابع
- ↑ اکمال الدین، ج ۱، ص ۱۳۵، ح ۴، ب ۲; نور الثقلین، ج ۲، ص ۴۳، ح ۱۷۰.