النساء ١٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و آن کس نافرمانی خدا و پیمبرش کند و بگذرد از مرزهای او فروبردش در آتشی جاودان ماند در آن و برای او است عذابی خوارکننده‌
|-|معزی=و آن کس نافرمانی خدا و پیمبرش کند و بگذرد از مرزهای او فروبردش در آتشی جاودان ماند در آن و برای او است عذابی خوارکننده‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::14|١٤]] | قبلی = النساء ١٣ | بعدی = النساء ١٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::20|٨ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::14|١٤]] | قبلی = النساء ١٣ | بعدی = النساء ١٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«خَالِداً»: جاودانه. حال است برای ضمیر (هُ) در (یُدْخِلْهُ) که با توجّه به لفظ (مَنْ) مفرد بیان شده است. «مُهِینٌ»: خوارکننده.
«خَالِداً»: جاودانه. حال است برای ضمیر (هُ) در (یُدْخِلْهُ) که با توجّه به لفظ (مَنْ) مفرد بیان شده است. «مُهِینٌ»: خوارکننده.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۷


ترجمه

و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد می‌کند که جاودانه در آن خواهد ماند؛ و برای او مجازات خوارکننده‌ای است.

و هر كه خدا و رسول او را نافرمانى كند و از حدود او تجاوز نمايد، وى را به آتشى در آورد كه همواره در آن بماند و براى او عذاب خفت بارى خواهد بود
و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد، وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفت‌آور است.
و هر که نافرمانی خدا و رسول او کند و تجاوز از حدود و احکام الهی نماید او را به آتش درافکند که همیشه در آن (معذّب) است و همواره در عذاب خواری خواهد بود.
و هر که از خدا و رسولش نافرمانی کند و از حدود او تجاوز نماید، خدا او را در آتشی درآورد که در آن جاودانه است و برای او عذابی خوارکننده است.
و هر كه از خدا و رسولش فرمان نبرد و از احكام او تجاوز كند، او را داخل در آتش كند و همواره در آنجا خواهد بود و براى اوست عذابى خواركننده.
و هرکس از فرمان خداوند و پیامبر او سرپیچد و از حدود مقرر او تجاوز کند، او را به آتشی درآورد که جاودانه در آن است و عذابی خفت‌بار [در پیش‌] دارد
و هر كه خدا و پيامبرش را نافرمانى كند و از حدود او درگذرد، وى را به آتشى در آورد كه جاودانه در آن باشد و او را عذابى است خواركننده.
و آن کس که از خدا و پیغمبرش نافرمانی کند و از مرزهای (قوانین) خدا درگذرد، خداوند او را به آتش (عظیم دوزخ) وارد می‌گرداند که جاودانه در آن می‌ماند و (علاوه از آن) او را عذاب خوارکننده‌ای است.
و هر کس خدا و پیامبرش را نافرمانی کند و از حدود مقرّر او تجاوز نماید، وی را به آتشی در آورد که در آن خواهد بود، و برای او عذابی اهانت‌‌بار است.
و آن کس نافرمانی خدا و پیمبرش کند و بگذرد از مرزهای او فروبردش در آتشی جاودان ماند در آن و برای او است عذابی خوارکننده‌


النساء ١٣ آیه ١٤ النساء ١٥
سوره : سوره النساء
نزول : ٨ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَالِداً»: جاودانه. حال است برای ضمیر (هُ) در (یُدْخِلْهُ) که با توجّه به لفظ (مَنْ) مفرد بیان شده است. «مُهِینٌ»: خوارکننده.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- نافرمانى خدا و رسول (ص) و تجاوز از حدود الهى، عامل دخول و جاودانگى در آتش جهنّم (و من یعص اللّه و رسوله و یتعدّ حدوده یدخله ناراً)

۲- نافرمانى پیامبر (ص)، نافرمانى خداست. (و من یعص اللّه و رسوله و یتعدّ حدوده)

۳- تجاوز از حدود الهى، نافرمانى خدا و رسول است. (و من یعص اللّه و رسوله و یتعدّ حدوده) برداشت فوق بر این اساس است که عطف جمله «یتعدّ حدوده» بر جمله «یعص اللّه و رسوله»، عطف تفسیرى باشد.

۴- عمل نکردن به احکام ارث، نافرمانى خدا و رسول (ص) و موجب جاودانگى در آتش جهنّم است. (تلک حدود اللّه ... و من یعص اللّه و رسوله و یتعدّ حدوده یدخله ناراً خالداً فیها)

۵- هشدار خداوند به مؤمنان، نسبت به عدم اجراى احکام ارث و قوانین الهى (تلک حدود اللّه ... و من یعص اللّه و رسوله و یتعدّ حدوده یدخله ناراً)

۶- نافرمانى مستمر و تجاوز دایمى از حدود الهى، موجب جاودانگى در آتش (و من یعص اللّه ... و یتعدّ حدوده یدخله ناراً خالداً فیها)

۷- بهره مندى مطیعان از بهشت و گرفتارى عصیانگران در آتش، به اراده و خواست خداست. (و من یطع اللّه ... یدخله جنات ... و من یعص اللّه ... یدخله ناراً)

۸- همنشینى و مؤانست بهشتیان در بهشت و تنهایى جهنّمیان در جهنّم* (خالدین فیها ... خالداً فیها) جمع آوردن «خالدین» براى بهشتیان و مفرد بودن «خالداً» براى جهنّمیان، مى تواند گویاى مطلب فوق باشد.

۹- عذاب همیشگى و خوارکننده، کیفر سرکشى از فرامین خدا و رسول (ص) و تجاوز از حدود الهى (و من یعص اللّه و رسوله ... و له عذاب مهین)

۱۰- نافرمانى خدا و رسول (ص) و تجاوز از حدود، آنگاه که از روى سرکشى باشد، موجب خلود در آتش است.* (و من یعص اللّه و رسوله ... و له عذاب مهین) کلمه «مهین» به معناى خوارکننده است و چون عذابهاى الهى متناسب با گناه آدمى است، بنابراین مراد از عصیان، نافرمانى از سر طغیان و سرکشى مى باشد.

۱۱- مداومت بر نافرمانى خدا و رسول (ص)، مایه گرفتارى به عذابهاى جسمى و روحى در قیامت (و من یعص اللّه ... یدخله ناراً ... و له عذاب مهین) دخول در آتش، عذاب جسمى آنان و عذاب خوارکننده، شکنجه روحى ایشان.

موضوعات مرتبط

  • ارث: احکام ارث ۴، ۵
  • بهشتیان: فضایل بهشتیان ۸
  • تکلیف: ترک عمل به تکلیف ۵
  • جهنم: جاودانگى در جهنم ۱، ۴، ۶، ۱۰ ; موجبات جهنم ۱، ۶
  • جهنمیان: ذلّت جهنمیان ۸
  • خدا: اراده خدا ۷ ; تجاوز از حدود خدا ۳، ۶، ۹ ; حدود خدا ۱ ; عصیان از خدا ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ ; مشیت خدا ۷
  • عذاب: مراتب عذاب ۹
  • عصیان: آثار عصیان ۶، ۱۰، ۱۱ ; عوامل عصیان ۳ ; کیفر عصیان ۹، ۱۰
  • عصیانگران: فرجام عصیانگران ۷
  • گناهکار: در قیامت ۱۱
  • محمّد (ص): عصیان از محمّد (ص) ۱، ۲، ۳، ۴، ۹، ۱۰، ۱۱
  • مطیعان: فرجام مطیعان ۷
  • مؤمنان: هشدار به مؤمنان ۵

منابع