بِقِنْطَار: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۱۰: خط ۱۰:
[آل عمران:75]. از مقابله با دينار مى‏توان فهميد كه قنطار مال كثير است. راغب گفته: قناطير جمع قنطره است (قنطره به معنى پل است) مال قنطره يعنى ماليكه زندگى را راه مى‏اندازد همانطور كه از پل عبور مى‏كنند اين مال هم زندگى از روى آن عبور مى‏كند(يعنى مال كافى) و اندازه آن فى نفسه محدود نيست... بعضى قدر آن را چهل اوقيه و حَسَن آن را هزار و دويست دينار و بعضى مقدارى از طلا كه پوست گاوى را پركند گفته‏اند. در مجمع فرموده: قنطار مال كثير و عظيم است، اصل آن به معنى محكم كردن است «قَنْطَرْتُ الشَّىْ‏ءَ: اَحْكَمْتُهُ» به قولى اصل آن از قَنْطَرَةِ به معنى پل است. * [آل عمران:14]. مُقَنْطَرَهْ به معنى قنطار شده و جمع شده است مثل دَراهِمُ مُدَرْهَمَةٌ و دَنانيرُ مُدَنَّرَةٌ مراد تأكيد و كثرت است. ناگفته نماند قَناطير جمع قِنْطار است چنانكه در مجمع و اقرب گفته و قناطر جمع قَنْطَرَة به معنى پل است ولى راغب قناطير را جمع قَنْطَرَة گفته است.
[آل عمران:75]. از مقابله با دينار مى‏توان فهميد كه قنطار مال كثير است. راغب گفته: قناطير جمع قنطره است (قنطره به معنى پل است) مال قنطره يعنى ماليكه زندگى را راه مى‏اندازد همانطور كه از پل عبور مى‏كنند اين مال هم زندگى از روى آن عبور مى‏كند(يعنى مال كافى) و اندازه آن فى نفسه محدود نيست... بعضى قدر آن را چهل اوقيه و حَسَن آن را هزار و دويست دينار و بعضى مقدارى از طلا كه پوست گاوى را پركند گفته‏اند. در مجمع فرموده: قنطار مال كثير و عظيم است، اصل آن به معنى محكم كردن است «قَنْطَرْتُ الشَّىْ‏ءَ: اَحْكَمْتُهُ» به قولى اصل آن از قَنْطَرَةِ به معنى پل است. * [آل عمران:14]. مُقَنْطَرَهْ به معنى قنطار شده و جمع شده است مثل دَراهِمُ مُدَرْهَمَةٌ و دَنانيرُ مُدَنَّرَةٌ مراد تأكيد و كثرت است. ناگفته نماند قَناطير جمع قِنْطار است چنانكه در مجمع و اقرب گفته و قناطر جمع قَنْطَرَة به معنى پل است ولى راغب قناطير را جمع قَنْطَرَة گفته است.


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِقِنْطَار]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۴

آیات شامل این کلمه

«قِنْطار» در اصل به معناى چیز محکم است سپس به مال زیاد نیز گفته شده، پل را به خاطر استحکامش «قَنْطَرَه»، و اشخاص با هوش را «قِنْطِر» مى گویند، چون داراى تفکر محکمى هستند. منظور از «قِنْطار» در این آیه همان مال فراوان است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

[آل عمران:75]. از مقابله با دينار مى‏توان فهميد كه قنطار مال كثير است. راغب گفته: قناطير جمع قنطره است (قنطره به معنى پل است) مال قنطره يعنى ماليكه زندگى را راه مى‏اندازد همانطور كه از پل عبور مى‏كنند اين مال هم زندگى از روى آن عبور مى‏كند(يعنى مال كافى) و اندازه آن فى نفسه محدود نيست... بعضى قدر آن را چهل اوقيه و حَسَن آن را هزار و دويست دينار و بعضى مقدارى از طلا كه پوست گاوى را پركند گفته‏اند. در مجمع فرموده: قنطار مال كثير و عظيم است، اصل آن به معنى محكم كردن است «قَنْطَرْتُ الشَّىْ‏ءَ: اَحْكَمْتُهُ» به قولى اصل آن از قَنْطَرَةِ به معنى پل است. * [آل عمران:14]. مُقَنْطَرَهْ به معنى قنطار شده و جمع شده است مثل دَراهِمُ مُدَرْهَمَةٌ و دَنانيرُ مُدَنَّرَةٌ مراد تأكيد و كثرت است. ناگفته نماند قَناطير جمع قِنْطار است چنانكه در مجمع و اقرب گفته و قناطر جمع قَنْطَرَة به معنى پل است ولى راغب قناطير را جمع قَنْطَرَة گفته است.


در حال بارگیری...