تَبَرّأ: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۷: خط ۷:
خلاص شدن. كنار شدن. آفريدن. اين كلمه بنابر آن چه در اقرب الموارد آمده اگر از باب عَلِمَ يَعْلَمُ باشد به معنى خلاص شدن و كنار شدن و اگر باب قَطَعَ يَقْطَعُ باشد به معنى آفريدن است. در مفردات آمده: بَرء و بَراء و تَبّرى كنار شدن از چيزيست كه مجاورت آن ناپسند است، لذاست كه گويد: از مرض برى شدم و از فلان برى شدم. در قرآن كريم به هر دو معنى كنار شدن و آفريدن آمده است [توبه:114]، چون بر ابراهيم روشن گرديد كه آزار دشمن خداست از او كنار شد و بيزارى كرد [توبه:3]، حقّا كه خدا و رسولش از مشركان كنار و بيزارند، معنى دوم را در «بَرِيّه» بخوانيد.
خلاص شدن. كنار شدن. آفريدن. اين كلمه بنابر آن چه در اقرب الموارد آمده اگر از باب عَلِمَ يَعْلَمُ باشد به معنى خلاص شدن و كنار شدن و اگر باب قَطَعَ يَقْطَعُ باشد به معنى آفريدن است. در مفردات آمده: بَرء و بَراء و تَبّرى كنار شدن از چيزيست كه مجاورت آن ناپسند است، لذاست كه گويد: از مرض برى شدم و از فلان برى شدم. در قرآن كريم به هر دو معنى كنار شدن و آفريدن آمده است [توبه:114]، چون بر ابراهيم روشن گرديد كه آزار دشمن خداست از او كنار شد و بيزارى كرد [توبه:3]، حقّا كه خدا و رسولش از مشركان كنار و بيزارند، معنى دوم را در «بَرِيّه» بخوانيد.


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::تَبَرّأ]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۰

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

خلاص شدن. كنار شدن. آفريدن. اين كلمه بنابر آن چه در اقرب الموارد آمده اگر از باب عَلِمَ يَعْلَمُ باشد به معنى خلاص شدن و كنار شدن و اگر باب قَطَعَ يَقْطَعُ باشد به معنى آفريدن است. در مفردات آمده: بَرء و بَراء و تَبّرى كنار شدن از چيزيست كه مجاورت آن ناپسند است، لذاست كه گويد: از مرض برى شدم و از فلان برى شدم. در قرآن كريم به هر دو معنى كنار شدن و آفريدن آمده است [توبه:114]، چون بر ابراهيم روشن گرديد كه آزار دشمن خداست از او كنار شد و بيزارى كرد [توبه:3]، حقّا كه خدا و رسولش از مشركان كنار و بيزارند، معنى دوم را در «بَرِيّه» بخوانيد.


در حال بارگیری...