۱۶٬۲۷۸
ویرایش
(افزودن جزییات آیه) |
(←تفسیر) برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۵۲: | خط ۵۲: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link168 | آيات ۲۶ و ۲۷ بقره]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link168 | آيات ۲۶ و ۲۷ بقره]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link169 | يك مرحله از ضلالت و كورى از باب مجازات زشتكارى و فسق آدمى است]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link169 | يك مرحله از ضلالت و كورى از باب مجازات زشتكارى و فسق آدمى است]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link170 | پاره اى از احوال و اوصاف دو طائفه | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link170 | پاره اى از احوال و اوصاف دو طائفه «هدايت شدگان و گمراهان»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link171 | حيات و زندگى سه گانه انسان و | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link171 | حيات و زندگى سه گانه انسان و تأثر زندگى متأخّر از زندگى متقدم]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link172 | استشهاد به چند آيه براى اثبات تبعيت حكم حيات اخروى از حيات دنيوى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link172 | استشهاد به چند آيه براى اثبات تبعيت حكم حيات اخروى از حيات دنيوى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link173 | مجازات و تجسّم | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link173 | مجازات و تجسّم اعمال، دو وجه حاصل از گفتار خداوند درباره زندگى آخرت]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link174 | معنى فسق]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link174 | معنى فسق]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link175 | بحثى پيرامون مسئله معروف جبر و تفويض]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link175 | بحثى پيرامون مسئله معروف جبر و تفويض]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link176 | مالكيت مطلقه خداوند]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link176 | مالكيت مطلقه خداوند]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link177 | هر تصرفى از خداوند در هر | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link177 | هر تصرفى از خداوند در هر مخلوقى، تصرفى است از مالك حقيقى در مملوك واقعى و حقيقى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link178 | معيارها و اساس قوانين | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۲#link178 | معيارها و اساس قوانين عقلایى معيار و اساس و قوانين شرعى است]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link179 | روش عقلاء در قانونگذارى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link179 | روش عقلاء در قانونگذارى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link180 | اگر خداى سبحان بندگان را به اطاعت يا معصيبت مجبور كرده باشد...]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link180 | اگر خداى سبحان بندگان را به اطاعت يا معصيبت مجبور كرده باشد...]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link181 | اضلال منسوب به خدا، اضلال | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link181 | اضلال منسوب به خدا، اضلال به عنوان مجازات است]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link182 | تفويض نيز با تشريع سازگار نيست]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link182 | تفويض نيز با تشريع سازگار نيست]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link183 | بحث روايتى (پيرامون روايات قضا و قدر و امر بين الامرين )]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link183 | بحث روايتى (پيرامون روايات قضا و قدر و امر بين الامرين)]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link184 | توضيح و تحقيق در زمينه قضا و قدر و جبر و تفويض]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link184 | توضيح و تحقيق در زمينه قضا و قدر و جبر و تفويض]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link185 | اشكالاتى كه از قائل شدن به جبر و عدم اختيار لازم مى آيد]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link185 | اشكالاتى كه از قائل شدن به جبر و عدم اختيار لازم مى آيد]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link186 | توهّم ملازمه بين اعتقاد به | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link186 | توهّم ملازمه بين اعتقاد به قضا و قدر و انكار جزاى به استحقاق]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link187 | كيفيت تعلق اراده | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link187 | كيفيت تعلق اراده الهي،ه بر افعال انسان ها]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link188 | يك عمل اختيارى و دو جهت متفاوت وجوب و امكان در آن]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link188 | يك عمل اختيارى و دو جهت متفاوت وجوب و امكان در آن]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link189 | اراده فاعل مختار در طول اراده | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link189 | اراده فاعل مختار در طول اراده خداست، در عرض آن لذا با يكديگر قابل جمع هستند]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link190 | عقيده معتزله در تفويض ، و ذكر مثالى براى روشن شدن | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link190 | عقيده معتزله در تفويض ، و ذكر مثالى براى روشن شدن «امر بين الامرين»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link191 | حديثى از امام هادى عليه السلام درباره افعال انسان و توضيح آن]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link191 | حديثى از امام هادى عليه السلام درباره افعال انسان و توضيح آن]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link192 | خلقت و حسن | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۳#link192 | خلقت و حسن متلازم اند و آنچه عمل را گناه مى كند، امرى است عدمى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link193 | حديثى از امام رضا عليه السلام در | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link193 | حديثى از امام رضا عليه السلام در اين كه آنچه مصيبت و بدى به انسان مى رسد، از خود اوست]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link194 | احاديث ديگرى از معصومين (ع ) درباره جبر و اختيار]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link194 | احاديث ديگرى از معصومين(ع) درباره جبر و اختيار]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link195 | دو روايت از كتاب طرائف درباره | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link195 | دو روايت از كتاب طرائف درباره قضا و قدر الهى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link196 | طريق عديده استدلال بر | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link196 | طريق عديده استدلال بر ردّ جبر و تفويض در روايات و اخبار]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link197 | رواياتى كه در تفسير آياتى كه اضلال و | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link197 | رواياتى كه در تفسير آياتى كه اضلال و اغوا و امثال آن را به خدا نسبت مى دهد، وارد شده است]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link198 | بحث فلسفى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link198 | بحث فلسفى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link199 | فعل اضطرارى و فعل ارادى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link199 | فعل اضطرارى و فعل ارادى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link200 | تقسيم فعل ارادى به اختيارى و اجبارى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link200 | تقسيم فعل ارادى به اختيارى و اجبارى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link201 | تفاوت بين فعل اختيارى و اجبارى نيز در ضمن | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link201 | تفاوت بين فعل اختيارى و اجبارى نيز در ضمن يك مثال]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link202 | استدلال بر | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link202 | استدلال بر ردّ جبر و تفويض از طريق برهان عليت]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link203 | ضرورت و | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link203 | ضرورت و امكان، دو نظام عالم طبيعى و انطباق آن دو با فعل اختيارى انسان]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link204 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link204 | همان طورى كه وجود انسان مستند به اراده الهى است،افعال او نيز مستند الوجود با اراده الهى است]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link205 | رد نظر فلاسفه مادى كه جبر را به تمام نظام طبيعى راه داده اند]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱_بخش۱۴#link205 | رد نظر فلاسفه مادى كه جبر را به تمام نظام طبيعى راه داده اند]] | ||
ویرایش